Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En våd historie

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

En våd historie

Indlæg af zaritas » 18 mar 2012 10:35

Hey Brave StokerPro Folkens.

Fredag aften går jeg som sædvanligt en tur i fyrrummet for at checke op på driften af stokeren. Til min store skræk opdager jeg at Niagara Falls er flytte til Solbjerg. Vandmasserne står ud af kedlens luftindsugning og ud over magasinets kant :x
Som i enhver ulykkes-situation, stands ulykken, strømmen fra og luk for vandet til sprinkleren. So far so good, næste trin, skab overblik over situationen og start med livredende førstehjælp. Her bliver jeg forvirret new11 for var det ikke noget med at jeg havde lavet et afløb i mit nye fyrrumsgulv til netop denne sitiation, hvor f****n er det nu henne og hvorfor virker det ikke. Efter at have skovlet/suget 3 murebaljer af aske/pille/savsmuld og fra gulvet og ud af døren kan jeg stadig ikke finde afløbet....? Så slår det mig at der blev lavet en sidste øjebliksændring af indretningen af fyrrummet da den planlagte akkumuleringstank blev skiftet ud med en anden og stokeren derfor blev rykket en lille ½ meter. Dermed kom stokerkedlen til at stå direkte oven over afløbet... ikke særlig begavet nu her i bagspejlet hvor mit nye gulvtæppe at aske/pille/savsmuld-snask dækker halvdelen af mit 100 m2 værksted og jeg ikke kan komme til at tømme rist eller vandlås :roll:
Nå men heldigvis er det ikke noget godt i fjernsynet, så jeg kan jo ligesågodt "hygge" mig lidt i værkstedet med noget let rengøring og går i gang med at finde vandpumpe frem for at tømme mit 750L magasin. nu med kæmpe gulv "svamp" i bunden :oops: Heldigvis er weekenden magasin opfyldning og rensningsdag, så der har ikke været meget mere end ca. 40-50 kilo piller i, men F**K hvor de fylder når de har suget vand, det må være noget med faktor 1:25. I gang med pumpen og så trække slanger til den anden ende af værkstedet (der er nemlig et afløb som jeg kan finde :oops: ).
Efter 60 minutters drift med pumpe og værktøj er magasinet halvtom og det meste af gulvet kan genkendes, ihvertefald gangarealet... man opdager først hvor meget shit man har opmagasineret i sit værksted den man skal flytte/tømme alt :(
Nu kan jeg begynde at planlægge den videre fremfærd og står egentlig og glæder mig over hvor "tæt" mit magasin er og at der ikke er trukket vand ud til elektronik eller sneglmotor på trods af at vandet har stået ud over kanten som er godt 80 cm. over motor i vandsøjlehøjde... om ikke andet kan jeg da lave mit et lille dambrug med mini put and take icon_cheesygrin.gif
Min dagdrøm ender pludselig med vandpumpens stilhed... så er den selvfølgelig stået af og magasinet er kun halvtom.... hvad så nu? Jeg overvejer at hidkalde famillien og starte en god gammeldags chaingang kæde med spande mellem stokeren og havebedet, men forbarmer mig over mine kære og tænker.... Stokeren skal jo flyttes alligevel... frem med min hjemmelavede intermistiske kran og skovtaljen. koble rørene fra stokeren og løfte den til sidden :wink: der er det så jeg opdager at der heller ikke er monteret stophaner mellem stoker og akkumuleringstankken på 1000 liter :oops: Jeg laver min en mental note og tænker at jeg alligevel trænger til at få vasket gulv, så ud med alt væsken.
Stoker.JPG
En halv time senere er systemet blødt tør, mit gulv endnu en gang oversvømmet og stokkeren frit svævende i 5 cm. over gulvet :cry: Underligt nok kommer der ingen vand ud gennem brændkammeret... det er godtnok vandtæt sådan noget vådt træsnulder, det drypper ikke en gang.
Hvad så nu... Efterhånden er klokken blevet lørdag, gider ikke rigtigt mere, gode råd er dyre og jeg tænker om ikke sneglen er stærk nok til at få huld på den prop... Kryds fingre, 400v stikket i kontakten, stoker på On og snegl til fremføring og så også krydse fingre på anden hånd new9 2 minutters brummen senere går vandet og stokkeren kaster bogstaveligt talt op ud over gulvet :shock: SENGETID... nårh nej.. lige tænde op i brændeovnen for de stå morgenpus først.

Tidligt op lørdag og banke på ved smeden. Må jeg lige låne din gevindskære og købe 2 x stophaner, 2 forgreninger, 2 propper og 2 gange 1 tommer sort rør... ja så gerne. 6 timer senere har jeg været hos smeden 3 gange, købt adskillige assorterede stumper og skilt mit rørsystem halvt ad (når man nu alligevel er i gang, men det kender du nok ikke?)
kl. 19.00 er alt samlet igen og hele stokkeren med tilhørende hjemmelavet sokkel, flyttet 27 cm. mod Nord, så der nu er adgang til afløb gennem frontluge ved brændkammer og styresystem.
Nu er det så blevet tid til fejlfinding... Sådan en skade gider man jo ikke have igen, selvom omfanget nu burde være væsentligt begrænset næste gang (bank på træ). Sprinklerdyse adskilles og TADAAAA her finder man så diverse rester af ikke afbrændt brandbart materiale pakket så hårdt sammen at der skal værktøj til får at få det lirket ud. Nogle af fragmenterne kan tilbagedateres til min træflis periode i 2005-06 :oops: Måske burde jeg gøre det til en fast vane at rense sprinkler samtid med brændehoved i hver sommerpause :great:
Sprinkler1.JPG
Sprinkler 2.JPG
Fragmenter.JPG
Sprinkler samles igen og kan nu (forhåbentlig) lukke af for vandet efter end slukning. Magasin er støvsuget med industrivandsuger, anlægget er genfyldt (nu med stophaner, forlængelser og andre små forbedringer), kedel og brandkammer skinder indvendigt som en velpoleret møntsamling og magasinet har fået et par sække piller af dens foretrukne ynglingsmærke. Alt er klar og jeg drejer kontakten til On.... Overkog, siger displayet... Na ja, der var vel en grund til at oversvømmelsen overhovedet skete. No worrys, af med hætten til overkogssikringen og trikke knappen ind... Mærkeligt... Man plejer at kunne høre et lille "klik", men der er ingen lyd i relæet??? Ingen klik ingen ændring i displayet :evil:
Styring2.JPG
Nu er det at jeg kommer til kort... Jeg tænder op med fastbrændsel og tænker at så må jeg jo prøve at skrive et underholdene indlæg på StokerPro i morgen og prøve at fange opmærksomheden fra en eller flere Stoker-Guru'er som vil være så barmhjertige at komme med et problemløsnings forslag... new9
Styring1.JPG
Vedhæftet er et par illustrative billeder til historien og det nuværende problem.
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.


Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

En våd historie

Indlæg af Blaser » 18 mar 2012 10:57

Det var dog en frygtelig historie, det er godt du kan supplere med fastbrændsel!

Held og lykke med overkogssikringen.

Hilsen Blaser

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

En våd historie

Indlæg af Julehund » 18 mar 2012 11:14

grim oplevelse! :shock:
har du prøvet at "luse" overkog-banditten, for at se om det er den der halter?!
(hvis det er den skal den jo selvfølgelig skiftes!) man skulle jo nødig bidrage til noget kriminelt! icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

En våd historie

Indlæg af Havmand » 18 mar 2012 11:48

Øv bøv for en grim hund !
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

En våd historie

Indlæg af Tom_AT » 18 mar 2012 12:22

Har du ringet til Manfred fra Blacksmith? Han plejer at være ganske behjælpelig. Måske du skal have en ny styring?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

En våd historie

Indlæg af Bigfoot » 18 mar 2012 14:09

fandme træls at bruge sin weekend på den slags...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

En våd historie

Indlæg af Julehund » 18 mar 2012 21:49

Havmand » 18 Mar 2012, 11:48 skrev:Øv bøv for en grim hund !
mange mange tak min ven!! har også overvejet et nyt profilbillede icon_cheesygrin.gif

zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

En våd historie

Indlæg af zaritas » 19 mar 2012 12:54

Tom_AT » 18 Mar 2012, 12:22 skrev:Har du ringet til Manfred fra Blacksmith? Han plejer at være ganske behjælpelig. Måske du skal have en ny styring?
Ja, har prøvet Manfred. Har også prøvet at kontakte ham tidligere og kan ikke få fat på manden...?
Hvornår har du sidst talt med ham?

Har til gengæld fundet skriften "kjærgaard Elektronik" på bagsiden af styrings-printet på stokeren. Har kontaktet dem og venter på at blive ringet tilbage, så må vi se om det evt. kan hjælpe?
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.

zaritas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

En våd historie

Indlæg af zaritas » 19 mar 2012 12:56

Julehund » 18 Mar 2012, 11:14 skrev:grim oplevelse! :shock:
har du prøvet at "luse" overkog-banditten, for at se om det er den der halter?!
(hvis det er den skal den jo selvfølgelig skiftes!) man skulle jo nødig bidrage til noget kriminelt! icon_cheesygrin.gif
Yep, det var det første forsøg. Det virkede desværre ikke. Tyder det så på at den virkelig er i stykker eller at den ikke er? :roll:
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

En våd historie

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 12:59

zaritas » 19 Mar 2012, 12:54 skrev: Ja, har prøvet Manfred. Har også prøvet at kontakte ham tidligere og kan ikke få fat på manden...?
Hvornår har du sidst talt med ham?

Har til gengæld fundet skriften "kjærgaard Elektronik" på bagsiden af styrings-printet på stokeren. Har kontaktet dem og venter på at blive ringet tilbage, så må vi se om det evt. kan hjælpe?
sidst jeg talte med ham er ved at være et par mdr siden. Har du prøvet hans mobil ?


Besvar