Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Lars M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 mar 2012 12:49

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af Lars M » 12 mar 2012 12:56

Nu kan jeg se, at der er meget skriveri om nettomålerordning og 6 kW's grænsen, men er der ikke nogen (især de professionelle) som har taget højde for, at der er en tilsvarende grænse i elafgiftsloven ?? Konsekvensen er jo, med SKATs holdning, at det kan godt være, at Energinet giver tilladelse til nettoafregning, men pt. er det jo SKATs opfattelse, at panelernes effekt maks må være 6 kW for at bevare elafgiftsfriheden.

Oprigtigt talt - og nu er jeg lidt sarkastisk, det ved jeg godt - så undrer det mig, at professionelle leverandører kalder sig selv "eksperter i skat", når de tydeligvis ikke ved, at SKATs og Energinets fortolkning af effektgrænsen (i hver deres sæt lovgivning) ikke er den samme.

Konsekvensen for den "stakkel" som køber et 8 kW's anlæg med begrænsning i inverteren risikerer jo at skulle efterbetale elafgift med godt 70 øre af al den producerede VE-energi.


brytter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2012 09:08

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af brytter » 12 mar 2012 13:09

Et meget vigtigt indlæg, ikke så meget om leverandørernes viden om specielle skatteforhold, for det kan da drive enhver til vanvid, men om der faktisk foreligger en afgørelse på området.

Når vi investerer i vind, el etc. så har vi også en forpligelse til selv at undersøge sagerne - dog skal de påstande en leverandør kommer med selvfølgelig holde vand, i værste fald kan de jo ende med et sagsanlæg hvis de har solgt med en mangelfuld oplysning.

så det er i alles interesse at finde ud af hvad staten i virkeligheden ønsker ;-) som det er nu er CO2 jo kun et politisk alibi, der menes jo ikke noget reelt med det, i modsat fald var alle disse mystiske regler jo væk.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af solcelle » 12 mar 2012 17:00

Lige der er jeg 100% enig... vi sider også som prof. helt ude på kanten af stolen og vænter på hvad afgørelsen ender ud i....

Det vi PT. læner os op af er at de anlæg energinet har godkent skulle få lov til at blive on grid.... mer ved vi pt helder ikke...
Der til skal siges at det er en temlig ny debat som maks har stået på siden januar på det høje plan... lige nu liger den ved skatte ministeren og miliø ministeren så vidt jeg ved...
Alt efter hvilken afgørelse der kommer vil den 100% blive anket fra vore side... hvad skal vind mølle folkene gøre... beregnet 6Kw vindmølle optimalt skulle lave lige omg 9000-12000Kwh om året... skal de så ud og binde vingerne fast når de har nået deres 6000Kwh/åer
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af BWJ » 12 mar 2012 18:13

Er der ikke nogen, der har fået noget galt i halsen her ?
Uenigheden er for mig at se, ikke et spørgsmål om max 6000KwH årligt, men en fortolkning af reglerne i nettoordningen.
Skat fastholder, at de anlæg EN har godkendt, med en større max peak end 6 KwP, skal beskattes af produktionen da de ikke henhører under ordningen.
Tager jeg fejl ?

http://pdfcast.org/pdf/tolkning-af-nettom-lerordning
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af KristianVilhelm » 12 mar 2012 18:28

Debatten kommer sikkert herfra:

http://pdfcast.org/pdf/tolkning-af-nettom-lerordning

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af solcelle » 12 mar 2012 19:30

til BWJ:
Jeg er ikke sikker på om du tager fejl... problematiken er forståelsen af det begrænsende komponent...
Energinet dk har godkent udfra det begrændsende komponent enten inverter eller solceller... Skat vil kun have 6Kw idet heletaget... og det er så der jeg stejler lidt for 6kw solceller giver maks med tracer 7000Kwh/år og en 6kw vindmølle kan give meget mere... hvis den er optimalt pladseret.... hvordan vil skat begrænse vindden når de vil begrænse sollen
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af BWJ » 12 mar 2012 19:45

solcelle » 12 Mar 2012, 19:30 skrev:til BWJ:
Jeg er ikke sikker på om du tager fejl... problematiken er forståelsen af det begrænsende komponent...
Energinet dk har godkent udfra det begrændsende komponent enten inverter eller solceller... Skat vil kun have 6Kw idet heletaget... og det er så der jeg stejler lidt for 6kw solceller giver maks med tracer 7000Kwh/år og en 6kw vindmølle kan give meget mere... hvis den er optimalt pladseret.... hvordan vil skat begrænse vindden når de vil begrænse sollen

Hmm, spændende.
Men den begrænsende del vil, alt andet lige, i min verden være sidste led i kæden = inverteren.
:great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af solcelle » 12 mar 2012 19:50

enig kan virkelig ikke se hvad de vil...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af Rasmus Jensen » 12 mar 2012 21:22

Det er lidt vigtig at vi holder styr på forskellen i KWp og KWh
Hvis nogen skulle være i tvivl:
KWp = Kilo Watt Peak - Altså et her og nu spids værdi
KWh = Kilo Watt Hour - Altså effekt over 1 time - f.eks. lave anlægget 1000w i en time så har man lavet 1KWh

Bare lige for en god ordens skyld - da det ser ud som om nogen blander tingene sammen.
:)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af solcelle » 12 mar 2012 21:50

Nø hvor, men fint at få defineret igen
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar