Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 08 mar 2012 22:16

hej
den konet i har drejet skal i nok poler lidt, den skal være meget gladt så skal der bruges mindre energi .samt færre problemer
jeg ved godt at den bliver glat når der er kørt en del matriale igenem.
jeg hade en del bøvl med matrisen på min pille presse endtil jeg poleret hullerne lidt så kørte det meget bedre
og så brugt pressen mindre energi

i skal nok varme den op for at starte lignin prodcesen op til 80-90 grader .

der er en hjemme sider der forklare hvordan procesen forgår .www.pelheat.com
der kan i down loade en ligth udgave i pille presningen
hvor i landt brygge i briket pressen.
,


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 08 mar 2012 22:22

Havmand...

Hehe så skulle du vide hvor spændte vi er :-) Men du har ret i at det er en stor klump metal der skal varmes op. Ø110mm og 160mm lang (minus det der er drejet væk indvendigt selvfølgelig) men det er stadig en stor klump. Jeg legede lidt med tanken om at dreje et spor i den, og deri lægge en varmetråd, men det får vi desværre nok ikke tid til. Vi er meget presset med tiden, vi har vist gabt over lidt for stort et projekt. Men skidt, vi skal nok få det til at fungerer, så den i det mindste kan presse. Men tror nu nok matisen skal blive varmet op, og når den endelig er det, så holder den jo også godt på varmen :-)

Brandsen...

Jamen kan kun sige tak tak.. Vi er også selv meget begejstrede for projektet, og tænkte I måske ville blive ligeså.. Så derfor har vi valgt at oprette en tråd, så I kunne følge lidt med. Spændende er det jo, især i et forum som stokerpro... Men vi håber virkelig også på det kommer til at fungerer som vi havde tiltænkt. Skal være ærlig og sige, at det faktisk har været en stor gætteleg fra vores side, da vi ikke rigtigt har ekspertisen til at vide noget om sådant et maskineri, og det har desværre været så godt som umuligt at indhente info på nettet. Der er simpelthen for lidt, og det der er, omhandler kæmpe maskineri, som producerer briketter i Polen både dag og nat 24/7/365, så det er jo lidt mere omfattende, end hvad vi havde tid til at overskue...

Zarge...

Hehe jamen det er jeg glad for at høre. Ja alt har sin første gang, og jeg vidste sgu ikke lige hvordan man gjorde, men fik hurtigt fundet løsningen... :-)
Last edited by 1 on MartinGrzegorczyk; edited 8 times in total

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 08 mar 2012 22:29

Hej snubbi...

Jamen det lyder interessant det du skriver.. Jeg havde faktisk bildt mig selv lidt ind, at det var bedre den var lidt ru i overfladen. Men smergellærred kan nok gøre den fin indvendigt... Det lyder jo faktisk også logisk nok, at jo finere hullet er, jo mindre friktion og derved skal der bruges mindre energi..

Ja det med opvarmningen af matisen må sgu foregå med en blæselampe, så skal den nok blive varm...

Okay tak tak, jeg vil lige kigge den hjemmeside igennnem :-)

Vi bygger den i Frederikshavn, i det mørke Nordjylland ;-)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Flemmingth » 08 mar 2012 22:30

Godt gået gutter :great: Spændende projekt, så tak fordi vi må kigge med.
Hvis man ikke er presset på tid og må tage natten til hjælp, er sådanne projekter for kedelige.
Go' arbejdslyst.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 08 mar 2012 22:36

hej Flemming

Tak tak, jamen det er en fornøjelse for os, at I gider kigge med. Så det takker vi såmænd også for ;-)

Hehe jamen det er rigtigt. Men er du sindsyg hvor går der bare mange timer i sådan en "prototype", det er lidt vildt faktisk. Tør ikke engang skrive et gæt her, for så er der nok nogle af jer, som vil falde bagover i kontorstolen... Men vi kæmper en brav kamp for at få lavet den færdig i næste uge. Stemplet er som i kan se på de seneste billeder i fuld gang med at blive produceret, og det er faktisk den sidste store ting vi mangler, inden vi kan begynde at samle og få den til at køre optimalt... Der er meget opstilling i sådan en maskine, for det hele skal jo køre på en fuldstændig lige linie...

Tak tak... Vi gir den en skalle i næste uge, så skal der nok komme liv i den. Og så skal jeg også nok sørge for at uploade en video til jer ;-)


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 09 mar 2012 17:49

hej bare give den entur med en gas brænder ,når den køre skal den nok holde varmen

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 09 mar 2012 18:21

Hej snubbi... Ja det blir nok løsningen på det problem... Hvad siger I ellers til selve konus i matisen? Lige nu er matisen 160 mm lang, hvor halvdelen ca 80mm koner ned fra ø80mm og til ø50mm, de resterende 80mm løber den bare ud med de ø50mm hele vejen. Men er det for meget vi har klemt den? Det er jo lavet sådan, at vi kan spænde den op i drejebænken igen, og dreje den op til en briketstørrelse på fx ø60mm eller ø70mm for den sags skyld?? Nogen der har en kommentar til dette?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Brandsen » 09 mar 2012 20:20

Halløj i forum,

Synes det lyder rigtigt fint, og hvis stemplet ikke kan klare den skarpe koning,
så giv den 5mm eller 10mm mere.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi » 09 mar 2012 22:51

hej
Har i lavet et styr til briketen ellers bliver de ret korte når de kommer ud,bare en halv meter .tre stykker rund jern med 120 grader forskydning sår de danner et rør så kan briketen nemlig også køle lidt ned
de er nemlig lidt bløde i det lige når de kommer ud. :great:

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 09 mar 2012 23:04

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Besvar