Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody på tasso kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
perhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 mar 2012 10:01
Mit fyr: Scotte v.7 blackstar kedel
Areal: 225m2, inkl. kælder
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Geografisk sted: Auning

Woody på tasso kedel

Indlæg af perhansen » 05 mar 2012 18:12

Jeg har pt. et oliefyr på en tasso ms20 kedel med integreret vandvarmer. Jeg ønsker at skiftet til en woody pillebrænder, men har som det ser ud lige nu ikke råd til et komplet sæt med opop-kedel og ny vandvarmer. Derfor var tanken om at kun skifte brænderen og bevare kedelen samt vv. Jeg har læst side op og side ned og indset at det nok ikke fungere i længden, men hvad med dem som bruger det idag? Er der nogen der kører woody på en tasso ms20 kedel?
Jeg kan dog få en komplet bio18 (med kedel) for samme pris som hvad en woody uden kedel koster.
Vil det være at foretrække i min situation?
Jeg har også ønske om at udbygge anlægget med solvarme, derfor har jeg også den mening at det vil være dumt at investere i en ny vv'er nu. Eller tager jeg helt fejl?

Huset er 150m2 i grundplan og 75m2 i kælder og er fra 1980. Huset er efter min mening velisoleret, har bla. 250-300mm på loftet. Jeg bruger ca 20-25000kr i olie om året lige nu.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Woody på tasso kedel

Indlæg af Dunas » 05 mar 2012 19:09

Det er ikke en specielt god løsning, at anvende en woody pillebrænder til en TassoMS20 kedel. Den er også af støbejern, tror du bliver meget hurtig træt af, at rense og tømme den kedel mht. aske.
Om du vil invensterer i en bio18 er en smagssag. Vil klart anbefale, at du spare de sidste penge op, og køber et komplet scotte eller woody anlæg. Det vil du være bedst tjen med.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Woody på tasso kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 05 mar 2012 19:23

Dunas » 05 Mar 2012, 19:09 skrev:Det er ikke en specielt god løsning, at anvende en woody pillebrænder til en TassoMS20 kedel. Den er også af støbejern, tror du bliver meget hurtig træt af, at rense og tømme den kedel mht. aske.
Om du vil invensterer i en bio18 er en smagssag. Vil klart anbefale, at du spare de sidste penge op, og køber et komplet scotte eller woody anlæg. Det vil du være bedst tjen med.
nu skriver brugeren jo netop at han ikke har råd til både kedel og brænder. Derfor er der ikke noget galt i at starte med en woody/scotte brænder og styring. Så kan han spare op mens han bruger den gode brænder og halvringe kedelløsning hen over sommeren og måske også efterår/vinter.
Hvis man ikke har pengene, hvilket er en ærlig sag, er man da godt klar over at træerne ikke vokser ind i himlen, men at den løsning man har råd til sagtens kan forbedres når pengene er sparet op.

/john

perhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 mar 2012 10:01
Mit fyr: Scotte v.7 blackstar kedel
Areal: 225m2, inkl. kælder
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Geografisk sted: Auning

Woody på tasso kedel

Indlæg af perhansen » 05 mar 2012 21:06

Mange tak til begge svar. Hvilket jo både er for og imod.
Hvis jeg bare kan trække en tredjedel fra i min varmeregning, så er der jo hurtigt sparet op til en ny kedel, som gerne skulle resultere i yderligere besparelser.
Men jeg overvejer lige min løsning og venter på at høre om der er flere med en mening.

dannidines

Woody på tasso kedel

Indlæg af dannidines » 05 mar 2012 21:30

Hej perhansen,

vi har, her på matriklen, et scottebrænder monteret på en gammel Ribe støbejernskedel fra 1966 - oprindelig fastbrændselsedel, hvor der var monteret oliebrænder på da vi købte huset.. vores situation var den samme som din, da vi købte huset voksede pengene ikke ind i himmelen.

men jf. energirapporten brugte tidligere ejer 3500 L olie, og det var der bestemt hverken penge eller lyst til.. så vi valgte at købe brænder, styring og snegl.. brugte pengene til kedlen på isolering til loftet i stedet og vupti, vi ligger på 3,5-5 tons piller/år...

vi har kørt sådan med vores setup på den 3. vinter nu her og er fuld tilfreds. jeg bruger 30 min hver 2. uge på at rense kedel og det er inkl sluk, rens og optænding, til at leve med syntes jeg! dog er sådan en gammel fætter af en støbejernskedel besværlig at rense, men det virker ok.. og de penge vi har sparet gik jo som sagt til isolering, efter 1. vinter købte vi solfangeranlæg til 20.500 kr.. det er aht. komfort og bioenergi hensyn = igen ikke lyst til at bruge penge på kedel..

jeg syntes, du skal prøve og snakke med din fejer om han vil godkende en pillebrænder på din kedel og se om du kan leve med det indtil du får sparet sammen til en ny kedel (hvis ikke det viser sig at være en ok løsning)


dannidines

Woody på tasso kedel

Indlæg af dannidines » 05 mar 2012 21:36

se link

en pellx brænder monteret på tassos ms20 kedel - så må da kunne lade sig gi sig ;-)

http://www.pellx.dk/default.asp?ID=123& ... rer=&img=0

og her på en Ribe magen til vores kedel,

http://www.pellx.dk/default.asp?ID=123& ... er=&img=13

perhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 mar 2012 10:01
Mit fyr: Scotte v.7 blackstar kedel
Areal: 225m2, inkl. kælder
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Geografisk sted: Auning

Woody på tasso kedel

Indlæg af perhansen » 06 mar 2012 05:00

dannidines » 05 Mar 2012, 21:36 skrev:se link

en pellx brænder monteret på tassos ms20 kedel - så må da kunne lade sig gi sig ;-)

http://www.pellx.dk/default.asp?ID=123& ... rer=&img=0

og her på en Ribe magen til vores kedel,

http://www.pellx.dk/default.asp?ID=123& ... er=&img=13
Tak for svar dannidines. Nu er det jo sådan at lige pelix er godkendt til montering på en tasso ms20 kedel, hvilket så også gør at passer direkte i det gamle hul.
Den har jeg rent faktisk overvejet, men er endt ved mit første valg igen, nemlig woody. Mest pga de problemer der er med pelix, som jeg både har læst om her på stokerpro men også andre steder - og ja selvfølgelig kan man ikke få en brænder og styring som køre helt uden problemer, det ved jeg. Men nu er woody bare den mest alsidig på markedet lige pt.

Nu ved jeg ikke hvor meget forskel der ligger i alle de brænder, men hvis en kan være godkendt til en tasso ms20 kedel, så burde de andre nu også kunne brænde i den.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Woody på tasso kedel

Indlæg af Renevinum » 06 mar 2012 06:44

Vi har en gammel tp2000 stoker monteret på en salamander kedel, vi overtog huset juli sidste år så det er vores første vinter med anlægget.
Egentlig ville vi også ha købt et nyt anlæg men efter jeg har kørt med det gamle denne vinter uden problemer beholder vi det. Vores hus er pt dårlig isoleret, 100 mm på loftet, og vi har varmet 130 kvm op med sølle 5 ton flis indtil videre. Jeg giver kun 600 kr pr ton flis så et nyt anlæg der kan tage flis vil ha' en meget lang tilbagebetalingsret.
Og som dannidines skriver så tager rensningen ca. 30 min hveranden uge.

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Woody på tasso kedel

Indlæg af famdue » 06 mar 2012 08:50

Jeg har prøvet Scotte på Tasso gennem 10 måneder, for 1 siden.

Det kan lade sig gøre, men er ikke specielt smart ved rensning.

Asken lægger sig i bunden af kedlen og fylder meget. Og for at opnå en rimelig virkningsgrad, smed jeg skamol røg vender plader i.

Alt i alt kunne det lade sig gøre. Men er rigtig rigtig rigtig glad for, jeg nu har BS kedel:-)

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Brugeravatar
SLE
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 23 dec 2008 20:38
Mit fyr: V10, Blackstar 10 kw +Solvarme
Areal: 130m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8960
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: Randers SØ

Woody på tasso kedel

Indlæg af SLE » 06 mar 2012 09:25

Jeg har kørt med en Pellx på en Tasso MS20 keddel en vinter. Jeg blev så træt af den konstante og næsten umulige rensning at jeg købte en Scotte/BS som kører upåklageligt. Lågen i Tasso'en skal tilpasses uanset om du sætter en Scotte eller en Pellx på.


Besvar