Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fuldautomatisk fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Style
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 feb 2012 13:43
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 287
Brændsel: RW 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8883
Dagligt forbrug: 30kg - marts 2013
Årligt forbrug: Forventet: 6-7t
Geografisk sted: Gjern - Østjylland
Kontakt:

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Style » 01 mar 2012 08:18

Hej Stokerpro'er

Jeg står for at skulle udskifte mit gamle oliefyr, og efter meget søgen på nettet (her i blandt dette forum) er valget faldet på et Stoker fyr.

Med fare for at ligge op til religionsdebat :) Kunne jeg godt tænke mig at høre jeres forslag til nyt Stoker.

Kravne er følgende:

- Minimal vedligeholdelse (Selvrensende keddel, iltstyring og hvad der nu ellers kan automatiseres, så vi kommer så tæt på oliefyrets egenskaber)

- Det bliver primært piller som der skal fyres med, da jeg ikke har de store opbevaringsmulighed (til løsvægt som korn, flis osv), og at brændsel skal komme i 15-25kg. sække.

- Automatisk tænding - Altså INGEN pausefyring

- Fyret skal være "pænt" da det skal stå i bryggers/kælderen (undlad derfor woody, scotty osv)

Fyret skal opvarme ~200m2 og evt. i fremtiden kunne håndtere yderligere 80m2 kælder.
Fordelingen er 165m2 med radiatore 35m2 gulvvarme. Hvis resten af kælderen (80m2) tages i brug, bliver det gulvvarme.

Huset er fra 1900 men total renoveret i 1995, så forventer medium isolering og er pt. energimærket D.
(alle ydervægge + lofter er isoleret med mindst 200mm, samt vinduer udskiftet i ´95)

Pt. er årligt olieforbrug på ~2500L


Jeg har haft et godt øje til Baxi Novo Pellet 14, men er ikke 100% afklaret. Desuden nævnte skorstensfejeren at der muligvis skulle sættes en ekstra stålkerne ind i skorstenen hvis jeg valgte så højtydende fyr som Novo Pellet??
- Hvad koster sådan noget? Skorstenen er muret går fra kælder til 1.sal og selvfølgelig ud af taget (ca 2 m over) icon_cheesygrin.gif

Hvad skal der anvendes af div. pumper, shunts osv.

Nogen som kan give klarhed over en stykliste, så man kan danne sig et bedre overblik. Budgettet er pt. max sat til 100.000,- inkl. varmvandsbeholder, shunts, pumper mv. Kort sagt ALLES ;)


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af KristianVilhelm » 01 mar 2012 09:20

Er der en større mening med du vil have et stokerfyr, når du adligevel ikke har mulighed håndtere andet brændsel end piller?
I så fald havde jeg da helt klart valgt en pillebrænder.

Style
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 feb 2012 13:43
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 287
Brændsel: RW 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8883
Dagligt forbrug: 30kg - marts 2013
Årligt forbrug: Forventet: 6-7t
Geografisk sted: Gjern - Østjylland
Kontakt:

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Style » 01 mar 2012 09:36

Hej Kristian.

Nææ troede det var et kært barn med mange navne... :)

Er som sådan græsk-katolsk om det hedder det ene eller det andet.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af KristianVilhelm » 01 mar 2012 09:53

Helt iorden, så forstår jeg bedre.

Et stokerfyr, kan fyre med andet brændsel end piller, (korn, flis, skaller osv.)

Umidlbart, lyder det i mine øre som det du skal bruge er en ren pillebrænder.
Du skriver du ikke bryder dig om scotte/woody designet. Prøv evt. at kigge efter ekoheat.

http://www.ekopower.dk

Det har flere af de ting du efterlyser.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Bigfoot » 01 mar 2012 10:07

baxi novo pellet er også en pillebrænder, den er bare bygget ind i et samlet hus.

Den slags løsninger findes der jo en del af på markedet med tiden. Novo pellet er nok den dyreste af dem alle.
Men der findes jo den netop omtalte ecoheat også, den har lige været oppe og vende en del på forummet her.
Men der er jo også andre muligheder af de kompakte pillebrændere med integreret silo.
Eneste ulempe ved dem, er at tanken som regel ikke er så stor som man kunne ønske sig, hvorimod den på en stoker jo nemt kan være på 300 liter eller mere. Men der findes en del, jeg ved der er andre brugere her på forummet også, som kører med den slags anlæg, og man kunne jo håbe de ville byde ind undervejs her.

Men skal det absolut være en stoker, med autotænd og alt det fine der, så er det bedste bud på det lige pt vel en Benekov R15 f.eks. Den har jo både automatisk rens, askeudtag, fuldt modulerende styring og alt det fine. Der er også MGM komfort mener jeg den hedder, igen også benekov.

Men hvorfor så gal på pausefyring??? så galt er det nu heller ikke at have.... Det giver selvfølgelig lidt arbejde til sommer, for at man kan køre sommeren igennem med det, men det kan nu sagtens lade sig gøre.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af MichaelK » 01 mar 2012 12:33

Biolytten her: http://www.bvsmontage.dk/hoval_biolyt.html Den er super :great:

Det er en ren pillebrænder, men kan til fulde opfylde dit behov. Nu skriver Du
ikke noget om hvor Du bor, men BVSMontage har samarbejdspartnere over
hele landet. Du er derfor aldrig særligt langt væk fra kompetent hjælp. Ikke
at det bliver nødvendigt, for det gør det sikkert ikke. icon_cheesygrin.gif
Biolytten er fuldt på højde med BioWin (Samme kedel, anden farve), og den er
der aldrig problemer med :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af remme » 01 mar 2012 13:18

Et er valget af fyr, som kan være nok så godt. Noget andet er installeringen af det. Ikke alle sælgere på det danske marked er lige gode til den del. Det kan du også læse en del om herinde, hvilket jeg desværre også har erfaret.
Det er synd både for kunden men også for sælgeren af fyret, for dårlig installering af et godt fyr kan ødelægge en "god handel".

Skulle du vælge en løsning med buffertank på et pillefyr/stokker, så skal installationen laves på samme måde som fastbrændselsfyr med akkumuleringstank og en ladeventil. og husk i øvrigt at sikre dig at dit fyr ikke får for returvand ind i kedlen da det så for hurtigt tærres op. ;-)

Style
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 feb 2012 13:43
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 287
Brændsel: RW 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8883
Dagligt forbrug: 30kg - marts 2013
Årligt forbrug: Forventet: 6-7t
Geografisk sted: Gjern - Østjylland
Kontakt:

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Style » 04 mar 2012 23:11

KristianVilhelm » 01 Mar 2012, 09:53 skrev:Helt iorden, så forstår jeg bedre.

Et stokerfyr, kan fyre med andet brændsel end piller, (korn, flis, skaller osv.)

Umidlbart, lyder det i mine øre som det du skal bruge er en ren pillebrænder.
Du skriver du ikke bryder dig om scotte/woody designet. Prøv evt. at kigge efter ekoheat.

http://www.ekopower.dk

Det har flere af de ting du efterlyser.
Hej Kristian
Ja det ser altså rigtig spændene ud.
- har nogen i Midtjylland åben fyrrum med et Ekoheat 1500?

Style
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 feb 2012 13:43
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 287
Brændsel: RW 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8883
Dagligt forbrug: 30kg - marts 2013
Årligt forbrug: Forventet: 6-7t
Geografisk sted: Gjern - Østjylland
Kontakt:

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Style » 04 mar 2012 23:16

Bigfoot » 01 Mar 2012, 10:07 skrev:baxi novo pellet er også en pillebrænder, den er bare bygget ind i et samlet hus.

Den slags løsninger findes der jo en del af på markedet med tiden. Novo pellet er nok den dyreste af dem alle.
Men der findes jo den netop omtalte ecoheat også, den har lige været oppe og vende en del på forummet her.
Men der er jo også andre muligheder af de kompakte pillebrændere med integreret silo.
Eneste ulempe ved dem, er at tanken som regel ikke er så stor som man kunne ønske sig, hvorimod den på en stoker jo nemt kan være på 300 liter eller mere. Men der findes en del, jeg ved der er andre brugere her på forummet også, som kører med den slags anlæg, og man kunne jo håbe de ville byde ind undervejs her.

Men skal det absolut være en stoker, med autotænd og alt det fine der, så er det bedste bud på det lige pt vel en Benekov R15 f.eks. Den har jo både automatisk rens, askeudtag, fuldt modulerende styring og alt det fine. Der er også MGM komfort mener jeg den hedder, igen også benekov.

Men hvorfor så gal på pausefyring??? så galt er det nu heller ikke at have.... Det giver selvfølgelig lidt arbejde til sommer, for at man kan køre sommeren igennem med det, men det kan nu sagtens lade sig gøre.
Hej Bigfoot
Er bestemt også interesseret i at høre erfaringer med andre, og ja Baxi Novo ligger i den tunge ende. Har endnu ikke kunne se et billede af pillesiloen til novo?

Er slet ikke gal på pausefyring, mener bare at hvis vi alligevel skal smide en go skidestak penge efter et nyt fyr, kan den lige så dog være top-tech.

Jeg tjekker Benekov ud.

Style
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27 feb 2012 13:43
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 287
Brændsel: RW 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8883
Dagligt forbrug: 30kg - marts 2013
Årligt forbrug: Forventet: 6-7t
Geografisk sted: Gjern - Østjylland
Kontakt:

Valg af fuldautomatisk fyr?

Indlæg af Style » 04 mar 2012 23:19

MichaelK » 01 Mar 2012, 12:33 skrev:Biolytten her: http://www.bvsmontage.dk/hoval_biolyt.html Den er super :great:

Det er en ren pillebrænder, men kan til fulde opfylde dit behov. Nu skriver Du
ikke noget om hvor Du bor, men BVSMontage har samarbejdspartnere over
hele landet. Du er derfor aldrig særligt langt væk fra kompetent hjælp. Ikke
at det bliver nødvendigt, for det gør det sikkert ikke. icon_cheesygrin.gif
Biolytten er fuldt på højde med BioWin (Samme kedel, anden farve), og den er
der aldrig problemer med :great:

Mvh.
Hej michael

Synes ikke jeg kunne finde eksakte data på BioLytten, hvad med prøvningsattest?


Besvar