En liter mælk og en solcelle?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af robocop »

De fleste i dag, der også kan rådgive og lave certificerede energirapporter, sælger solcelleanlæg tæt på 100k. Det er efterhånden et stykke tid siden vi var oppe på 150k for et 6 kW solcelleanlæg.

Det er lige før jeg vil vove den påstand, at vores forhandlere godt kan sælge dig et solcelleanlæg, ikke meget mere end 5-10k dyrere en hos Bilka. Med i den pris får du al den rådgivning og vejledning du har brug for, af teknikere der rent faktisk ved hvad de snakker om, certificeret energiberegning, solcellepaneler i en bedre kvalitet og med 3 bypass dioder, invertere langt bedre end Danfoss, 12 års produktgaranti og 30 års effektgaranti på solceller samt 10 års garanti på inverter. Set med mine øjne (og ja de er måske ikke så neutrale i dette tilfælde), så er 5-10k ekstra godt givet ud for alt det.

Mange af mine konkollegaer kan sikker tilbyde noget lignende, så godt nok er Bilka billigst, men ikke bedst til prisen :wink:
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af KristianVilhelm »

Robocop

Ja ok, men ser stadig mange anlæg (Ihvertfald i min omegn) til 150k, ja enda 160k.
Vi kan hurtigt blive enige om at Bilka ikke aner noget som helst om hvad de sælger, det kan man bare se på deres svar på de spørgsmål der bliver stillet på deres hjemme side.

Mit issue er bare, jeg ikke kan se hvad jeg skulle betale 5-10k ekstra for, under mine forhold, da jeg sådanne set ikke kan se hvad skulle bruge en energi beregning til.

Ang. inverter, der er vel endnu ingen der kan sige noget om de forskellige levetider på invertere, de kan kun udtale sig ud fra de tal de kan læse sig frem til. (Hvilket man jo også selv kan finde frem til.)

Ang. Garanti.
Det er da rigtigt fint med 30 års garanti, men det kræver det vel den mindre forhandler stadig er der om 30 år, hvilket jeg stiller mig stærkt tvivlende overfor. Jeg tror personligt ikke på der stadig er over 600 forhandlere om 30 år.

Kan du pege mig i retning af en der kan sælge mig et 6kw anlæg, med de ting inkluderet er jeg da ikke uinteresseret. Syntes bare ikke selv jeg falder over dem, det hjælper måske lidt når de får lidt konkurrece :wink:
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af robocop »

Uanset om anlægget har skygge eller ej, er en beregning med en fedtfinger eller et hjemmestrikket regneark ikke god nok.

Hvor i landet bor du? Så jeg kan pege løs?
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af KristianVilhelm »

Odsherred, nordvestsjælland. :great:
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af solcelle »

PS...så har aros lavet inverter i tæt på 25 år... så mon ikke de har lidt at have deres forventet levetider i...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

kaufman
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af kaufman »

robocop » 04 Mar 2012, 18:38 skrev:Uanset om anlægget har skygge eller ej, er en beregning med en fedtfinger eller et hjemmestrikket regneark ikke god nok.

Hvor i landet bor du? Så jeg kan pege løs?
Man kan se i profilen hvor de bor :great: :great: :great:
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af robocop »

kaufman » 04 Mar 2012, 18:46 skrev: Man kan se i profilen hvor de bor :great: :great: :great:
Nej hvor smart :oops:
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af robocop »

KristianVilhelm » 04 Mar 2012, 18:44 skrev:Odsherred, nordvestsjælland. :great:
Hvis dit hus ligger stik syd med en taghældning på 40 grader, vil anlægget producere max. Har du f.eks. en taghældning på 20 grader, så falder ydelsen med 250 kWh om året. Ligger huset ikke stik syd falder ydelsen også i forhold til dette. Det er rigtig nok at behovet for en energirapport måske virker ligegyldigt hvis der ikke er noget der kan give skygge, men vi har mulighed for at beregne præcist hvilken betydning taghældning og orientering har på udbyttet. Desuden bruger vi danske klimadata til at beregne med, og det er ikke uvæsentligt.

Jeg sender en regning til dig på 1.500,- i morgen. Den vil blive fratrukket prisen såfremt du vælger at købe et anlæg hos os 8)
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af robocop »

Det program vi anvender beregner også evt. tab i kabler, og jeg kan selv justere kabellængde og dimension, så det bliver beregnet korrekt . . . heller ikke en uvæsentlig ting at tage med.
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af KristianVilhelm »

Det er da også alt sammen helt fint, men det kommer jeg jo ikke rigtigt til at producere mere af gør jeg?

Det er jo fint nok at få en rigtig god beregning på hvad jeg kan lave, men et 6KW peak anlæg er vel som det er? Er man i tvivl kan man vel købe en celle ekstra. Det bør vel ikke koste 10k? :shock:

Det er ikke fordi jeg altid vælger det billigste på hylderne, jeg vil bare gerne se hvad jeg betaler ekstra for. :wink:

Besvar