Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tyndfilm

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
tyndfilm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15 feb 2012 08:06

Tyndfilm

Indlæg af tyndfilm » 02 mar 2012 05:38

Hej
Er der nogen der har erfaring med tyndfilm solceller? Er meget i tvivl om det skal være tyndfilm eller mono jeg skal vælge :roll:


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tyndfilm

Indlæg af Rasmus Jensen » 02 mar 2012 23:40

Samme her - Så jeg er lige med på en lytter. :?:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Tyndfilm

Indlæg af manny » 04 mar 2012 09:05

Tyndfilm har et mindre udbytte pr kvadratmeter end monokrystalin, men tilgengæld større udbytte pr Wpeak end monokrystalin. for at sige det lidt kort så kræver et anlæg med tyndfilm der skal yde samme effekt som et monokrystalinsystem ca. dobbelt så meget areal på taget.
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tyndfilm

Indlæg af Rasmus Jensen » 04 mar 2012 14:55

Ja det er jeg med på - Har en maskinhal med sydvendt tag ca. 35 hældning, stort set skygge fri - mister lidt eftermiddags sol i december og januar, pga. et stykke skov. Men areal er ikke noget problem - men som de bliver beskrevet flere steder, så giver de måske mere på års basis i Danmark - pga. alle de overskyede dage vi har... eller hva ? :?:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

PoulSchack
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2012 20:53

Tyndfilm

Indlæg af PoulSchack » 04 mar 2012 15:35

Jeg var en af de første herhjemme som arbejdede med tyndfilm, og vi har sat mange anlæg op. Generelt kan man sige at det samme antal watt peak ved tyndfilm altid vil slå den samme mængde mono watt peak, med omkring 12%.
På folkecentret for vedvarende energi i Thy, ligger der 2 anlæg a 4000 watt, et mono og et tyndfilm, begge forbundet med den samme type inverter. Her kan man rent faktisk logge sig ind og se produktionen på begge anlæg, som ligger under nøjagtig de samme hældninger og retninger, samt skyggefrit.
Her vil man opdage, at tyndfilmene tit starter derres produktion tidliger på dagen, og slutter senere, og det er simpelthen fordi de arbejder bedre med diffust lys, samt at de er istand til at forvandle strøm fra dumme vinkler bedre.
De fleste har sikker en gammel regnemaskine liggende i skuffen, med en lille tyndfilmscelle i. Så snart man tager den ud i almindelig diffus stuebelysning, så producerer den. Det ville aldrig være sket, hvis det havde værret et mono krystal.
Jo længere man kommer væk fra den optimale vinkel, jo mere vil tyndfilmsanlægget overhale mono anlægget, og ved ekstreme vinkler er vi over 30% i forskel.
Tyndfilm er langt billigere at fremstille, og der går ikke nær så meget CO2 til fremstillingen som for et monokrystallinsk anlæg, så rent indkøbsmæssigt er det en hel del billigere at anskaffe sig et tyndfilmsanlæg også. Man kan hvis man selv vil stå for opstillingen som er en del mere kompliceretog arbejdskrævende end ved mononoer sparre en hel del penge.
Et andet sted hvor tyndfilmene er suveræne, er ved indbygning i taget, da dette øger temperaturen. Her kommer panelerne helt til derres ret, da de kan tåle meget højere temperaturer end monoerne kan, uden at ydelsen falder dramatisk.
Man skal dog påtænke at det er mindst 3 gange så dyrt at monterre et sådant tyndfilms anlæg, da der udover størrelsen, både skal bruges serielle og paralelle strenge i et sådant system, mest fordi voltene på det enkelte panel ligger meget højere, og dels fordi der skal bruges mange flere paneler.
Jeg er chefkonsulent i firmaet "Solarpanels", og vil blot tilsidst tilføje, at hvis man er ude efter det absolut højest producerende anlæg man kan lave inden for nettoordningen, og iøvrigt har plads nok, så kommer man ikke uden om tyndfilm. Dog skal man huske at det ikke er ret mange af tyndfilmene som har tilladelse til at køre med de mest effektive invertere. Vi er blandt en flok på mindre end en håndfuld som har tyndfilmspaneler som må køre på de mest effektive invertere, nemlig de transformerløse.
Tilsidst vil jeg blot lige sige at hvis nogen skulle liste sig ind på vores hjemmeside, så passer priserne ikke på tyndfilm, da vi er i fuld gang med at revidere hele kataloget, og altså ikke lige er kommet til tyndfilmene endnu.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle » 04 mar 2012 16:27

hmmm jeg har ikke personlig erfaring med produktet... har dog hørt flere modsigende argumenter iht effektiviteten....

Min bror bor på samme vej med en som har et tyndfilms anlæg og der passer beregninger i hvert tilfelde ikke med virkligheden.
og de her 12 % dem har jeg ikke set...
og indtil nu har jeg ikke set et tyndfilms anlæg med FX. forventet årsprodugtion 5800Kwh ( 6KwP anlæg ) der var billigere en et monokrystalinsk anlæg... og den der med at en nedbyget anlæg skulle blive varmt... så er det monteret forkert.. dårlig rådgivning...
Der bliver henvist til Anlæget oppe på folkecenteret...

Her er et screen pump fra i dag... trist og diset med smus regn... lige det rigtige vær for tyndfilms paneler... eller ???? moske er anlægene fejl navngivet det er jo selvfølgelig en mulighed...
Men for mig ser det mest ud til at på en dag som idag så er det mono der vinder...
tyndfilmVSmono_1.jpg
Har været inde og se på deres totale log... og der kunde det se ud til at poul har rat mht 12% men der er ikke når det er gråvær men når der er diregte sol på dem???
En data log der kun er en måned gammel kan jeg ikke bruge til noget... Når jeg blader den igendem så er der dage hvor mono er bedre en tynd og omvendt.. vil godt se noget fra i sommers anlæget der oppe har nu kørt i en rum tid... der må både være en bedre dataloger protokol og en med ældre data!!!

Jeg kan jo tage fejl og eller have misforstået noget ( det er forkommet før) så indtil vider så er det her en debat skal fra min side af tages med forbehold...

Men kom lad os starte debaten Tyndfilm VS mono paneler jeg er altid tænt på at lære noget nyt :great:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle » 04 mar 2012 19:20

Sad lige og simulerede et hhv. 2kw tynd og mono anlæg i pv-sol fra Valentine. V. 5.5
Der er kun en forskel på 33Kwh/år og 15- 17 m2
tynd vs mono.pdf
(154.34 KiB) Downloadet 239 gange
Hmmm
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Tyndfilm

Indlæg af BWJ » 04 mar 2012 19:55

solcelle » 04 Mar 2012, 19:20 skrev:Sad lige og simulerede et hhv. 2kw tynd og mono anlæg i pv-sol fra Valentine. V. 5.5
Der er kun en forskel på 33Kwh/år og 15- 17 m2
tynd vs mono.pdf
Hmmm
Kunne du prøve samme sammenligning med Sharp´s NA-F135 (GJ), i din sammenligning, sammenligner du Volvo med 2CV :great:
Og også gerne i ekstrem hældning som Poul skriver.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle » 04 mar 2012 20:18

Det gør jeg gerne...

jeg brugte bare de paneler som poul bruger
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle » 04 mar 2012 20:30

her i første omgang det samme som før med de nye paneler...
tynd vs mono.pdf
(161.86 KiB) Downloadet 205 gange
om lidt i 10 grader... er det ok.
tynd vs mono 10 grader.pdf
(162.01 KiB) Downloadet 199 gange
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar