Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søm i paller.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Søm i paller.

Indlæg af klinten » 04 mar 2012 00:52

MichaelK » 04 Mar 2012, 00:40 skrev:Det har sku ikke noget at gøre med at skabe sig eller ej :evil: Men at tage fælles ansvar for vores miljø.
Du har helt ret, der er mange ting vi kan dø af. Men hvorfor gøre listen endnu længere?
Det er der da bestemt heller ingen grund til, men jeg har bare andre ting at bruge min tid på end at sidde og belære folk om hvad de må brænde af og hvad de ikke må brænde af.. Hvis folk brænder "trykket" træ af, så ved de nok godt at det ikke er godt for noget, så flytter det sku nok ikke meget at jeg skriver til dem at det er skidt for deres og naboens helbred, og vores miljø.. Som jeg startede med at skrive, så kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation for at EUR paller er så giftige som folk siger, da jeg ikke har kunne finde det.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Søm i paller.

Indlæg af lamborg » 04 mar 2012 04:20

Det vil sgu da også være totalt tåbeligt at brænde EU paller af. De er da penge værd....
Men mit lille indspark til denne milijø diskution er vel at vi lige som sidder og snakker på et forum som omhandler alternativ og milijø venlig energi . At man så også er spare lidt ved det er jo da blot en side gevinst. Men hvis ingen siger noget og folk bare sviner videre er der så nogen som tror at verden bliver et bedre sted at leve...
Og det er rigtigt at livet er der alligevel ikke nogen som overlever,men bare at lade stå til er sgu for vattet en holdning.
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Søm i paller.

Indlæg af Havmand » 04 mar 2012 06:00

lamborg » 04 Mar 2012, 04:20 skrev:Det vil sgu da også være totalt tåbeligt at brænde EU paller af. De er da penge værd....
Men mit lille indspark til denne milijø diskution er vel at vi lige som sidder og snakker på et forum som omhandler alternativ og milijø venlig energi . At man så også er spare lidt ved det er jo da blot en side gevinst. Men hvis ingen siger noget og folk bare sviner videre er der så nogen som tror at verden bliver et bedre sted at leve...
Og det er rigtigt at livet er der alligevel ikke nogen som overlever,men bare at lade stå til er sgu for vattet en holdning.
MVH
Claus
Nu er der tale om kasserede eurpaller.. altså hvor de er repereret 3 gange/steder og går i stykker igen...

At man ikke måtte fyre med eur har jeg fra min fejer, der fortalte mig at de var behandlet med et eller andet... Han vidste ikke hvad.

Eur til fødevareindustrien er coatede i bunden, så de ikke fryser fast til gulvet, hvis de kommer på frost.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Søm i paller.

Indlæg af abn » 04 mar 2012 10:11

klinten » 04 Mar 2012, 00:52 skrev: Det er der da bestemt heller ingen grund til, men jeg har bare andre ting at bruge min tid på end at sidde og belære folk om hvad de må brænde af og hvad de ikke må brænde af.. Hvis folk brænder "trykket" træ af, så ved de nok godt at det ikke er godt for noget, så flytter det sku nok ikke meget at jeg skriver til dem at det er skidt for deres og naboens helbred, og vores miljø.. Som jeg startede med at skrive, så kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation for at EUR paller er så giftige som folk siger, da jeg ikke har kunne finde det.
:great:
Som en klog dame en gang sagde til mig. Man kan ikke lave om på andre. Man kan kun lave om på sig selv.
Med det menes at hvis du laver om på dig selv kan det have den effekt at andre også laver om på sig selv.
De der løftede pegefingre fra mennesker der gerne vil ændre det hele har som regel bare den modsatte effekt.
Mvh Anders

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Søm i paller.

Indlæg af klinten » 04 mar 2012 10:16

abn » 04 Mar 2012, 10:11 skrev: :great:
Som en klog dame en gang sagde til mig. Man kan ikke lave om på andre. Man kan kun lave om på sig selv.
Med det menes at hvis du laver om på dig selv kan det have den effekt at andre også laver om på sig selv.
De der løftede pegefingre fra mennesker der gerne vil ændre det hele har som regel bare den modsatte effekt.
Det vil jeg give dig helt ret i. Jeg har indtil videre kunne finde en masse mennesker der skriver at der er lim og dioxin i EUR paller, men har ikke kunne finde noget om engangspaller.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Søm i paller.

Indlæg af Vangsgaard » 04 mar 2012 10:17

Havmand » 04 Mar 2012, 06:00 skrev: Nu er der tale om kasserede eurpaller.. altså hvor de er repereret 3 gange/steder og går i stykker igen...

At man ikke måtte fyre med eur har jeg fra min fejer, der fortalte mig at de var behandlet med et eller andet... Han vidste ikke hvad.

Eur til fødevareindustrien er coatede i bunden, så de ikke fryser fast til gulvet, hvis de kommer på frost.

Så er det noget nyt i hvert fald, jeg har tidligere arbejder ved en af Danmarks største frysehuse som opbevarer og indfryser kød for slagterierne. Hverkend Danish Crown egne "DC" paller, eller Europaller som Brørup slagteri bruger er coated med noget som helst.

De bliver indfrosset ved -38 grader, uden nogen problemer med fast frysning til gulv med mere.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Søm i paller.

Indlæg af svæver » 04 mar 2012 10:34

klinten » 03 Mar 2012, 23:55 skrev:Jeg har siddet og ledt lidt rundt på nettet og jeg kan ikke finde noget om at EUR paller skulle være trykimprægneret. De skulle måske behandlet med noget svampedræbene, men hvem siger at engangspaller ikke også er det? Er der nogen der har noget på skrift eller er det hele bare gætterier?

Dette indlæs skal KUN tolkes som at jeg er interesseret i viden, og ikke som at jeg har noget imod folk der brænder paller af den ene eller den anden salgs. Hvad folk gør hjemme hos dem selv må de helt selv om, der gider jeg ikke blande mig i.
Eur paller er varmebehandlet, det er størsteparten af eengangspallerne også, undtagelsen er paller lavet af finer(det blev jo varm lavet) og nogle få som klorere pallern ei stedet, de kan kendes de er meget lyse.
da en varmebehandling koster ca 75-100 kr, så tvivler jeg på at der er gjort andet ved dem.
Alle palller der krydser en grænse skal være behandlet i dag, og EUR palle ordningen er ikke officiel mere.
/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Søm i paller.

Indlæg af klinten » 04 mar 2012 10:37

svæver » 04 Mar 2012, 10:34 skrev: Eur paller er varmebehandlet, det er størsteparten af eengangspallerne også, undtagelsen er paller lavet af finer(det blev jo varm lavet) og nogle få som klorere pallern ei stedet, de kan kendes de er meget lyse.
da en varmebehandling koster ca 75-100 kr, så tvivler jeg på at der er gjort andet ved dem.
Alle palller der krydser en grænse skal være behandlet i dag, og EUR palle ordningen er ikke officiel mere.
/jørgen
Så det du skriver er at engangspaller er lige så forurenene som EUR paller? (Med undtagelser)
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Søm i paller.

Indlæg af svæver » 04 mar 2012 12:25

klinten » 04 Mar 2012, 10:37 skrev: Så det du skriver er at engangspaller er lige så forurenene som EUR paller? (Med undtagelser)

Nej faktisk det stik modsatte- klorede paller er no go, det er dem der udvikler dioxin- alle andre er varmebehandelede med damp som regel og der er intet andet gjort- man ofre jo ikke 75-100kr for så at behandle dem med en dårliger løsning.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Søm i paller.

Indlæg af Krydolph » 08 mar 2012 18:27

JEg kan sige så meget som at USA paller (de er bredere end EU), der ofte bliver betegnet som engangs fordi de er dårligere kvalitet og tit bare skal bruges som transport fra produktionsstedet til conpaineren hvor det skal ind uden palle fordi det er for dyrt at sende paller med godt kan have noget behandling, det kan man så se ud fra noget stempel på dem. Det er nemlig sådan at de skal behandles for at kunne komme ind i USA da der ellers kan være insekter eller lign de ikke ønsker ind i deres økosystem. Jeg ved ikke hvordan de er behandlet, måske er det bare varmebehandling!
Når alt det er sagt, så ser jeg nu heller ikke noget galt i at smide engangspaller brændeovnen så længe det er rent ubehandlet træ, ligemeget om nogen kalder det affaldstræ eller ej!

Men af nysgerrighed, hvad gør man hvis man står med en EURO palle, er de ikke penge værd? Jeg har nemlig 2 jeg ikke lige ved hvad jeg skal stille op med (men jeg er heller ikke kommet til at undersøge det endnu, jeg regner ik med de løber nogen vegne nemli :)


Besvar