Hvor mange % stokeren yder i forhold til udetemp.afhænder jo fuldstændig af hvad den er indstillet til,nu skriver lamborg at ved minus 18 gr.kører hans 80 - 90 %,javel,men det er jo % i forhold til det den er stillet til.
Jeg køre med en 15 kw. til 240 2m dårligt isoleret hus,og da det var koldest,var den ikke over 50 - 60 %, og 23 gr.og et forbrug på 35 - 38 kg/døgn,men jeg kan også stille den så den kører 80 % eller mere ved en udetemperatur på over +10 gr.og det er jo sådan at en stoker helst skal pines til at arbejde på højest mulig ydelse,da det er her den er mest økonomisk i drift.
Der er mange der har brændt fingrene ved at købe for stort med en masse bøvl og dårlig fyringsøkonomi til følge,og jo har kastet en del ekstra penge ud som kunne være brugt mere fornuftigt.
Jeg mener at kunne huske thy skulle hjælpe en med en 1,5 baxi der ikke fungerede ordentlig,og da thy så mandens indstillinger kunne han se at den ville kunne opvarme 600 m2 som den var indstillet,så alt over 25 kw.vil være tåbeligt,og hvis man lige løber igennem tidligere tråde,kan man jo se der er indtil flere der varmer 250 m2 eller mere,med blot 10 kw.
En stoker er altså væsentlig mere effektiv end et gammelt oliefyr,og tabellen med antal liter olie i forhold til størelse på stokeren,er kun vejledende,og stammer højst sandsynligt fra da en stokers udnyttelsesgrad var omkring 85 %.