Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har jeg overset nogen?

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Erland
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 okt 2011 19:50
Mit fyr: Gl. hjemmebygget, Salamander
Areal: 140
Brændsel: Korn
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10

Har jeg overset nogen?

Indlæg af Erland » 01 mar 2012 19:50

Hejsa her.

Jeg er ved at købe en ny stoker. Lige nu står valget mellem Bennekov S15 eller KSM-Multistoker Automatic eller
KSM-Multistoker F Auto. Men har jeg overset nogen??
Jeg forventer mest at fyre med korn. Men da jeg selv har lidt skov, er det oplagt at kunne fyre alternativt med flis eller lidt med fastbrændsel. Man ved jo aldrig hvad afgiftshungrende regeringer finder på i fremtiden, så det er måske klogt at have flere muligheder for brændsel. Alternativt skal jeg have en stoker der kun kan fyre med korn, men jeg synes ikke jeg kan finde nogle billigere alternativer til de to jeg har i kikkerten.
Jeg vil gerne have en der tager direkte fra kornsilo. Det er mest fordi jeg gerne vil undgå støvsvineriet når man fylder et magasin med en kornsnegl (somtider er det det jo korn af tvilsom kvalitet der ryger i stokeren). Man skal jo alligevel kigge til fyret et par gange om ugen.
Har I nogle gode alternativer til disse to?

Hvordan er det nu reglerne er, hvis man har en stoker med magasin og gerne vil have en snegl fra silo udenfor fyrrummet? Må man det uden at have en cellesluse? Og må man montere den direkte til stokermagasinet? Min forsikringsmand talte om at man kan instalere et selvlukkende brandspjæld istedet. Men finder et sådant?

Kender I nogle gode forhandlere af KSM i jylland? Jeg synes ikke dem jeg har talt med var alt for overbevisende. Jeg regner med at montere så meget som jeg kan selv.

Tak for en god stoker side, med mange interesante oplysninger.

Mvh. Erland


Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Har jeg overset nogen?

Indlæg af Baxiamatør » 01 mar 2012 20:03

Jeg ved ikke så meget om Benekov / KSM, men de fleste stokere kører med ilt tæt magasin, det vil sige du ikke kan tilslutte kornsneglen direkte.
Løsningen kan være cellesluse, eller igennem åben magasinlåge.
Med hensyn til brandgodkendelsen skal der være f.eks. metalskod, eller cellesluse, jeg har en snegl oven på fyrrum, hvor brændsel falder ned gennem loft i et rør med manuelt metalskod.

Hilsen Martin

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Har jeg overset nogen?

Indlæg af KristianVilhelm » 01 mar 2012 20:30

Du kan altid prøve at kigge mod reka & twinheat, mit valg stod egenligt mellem de 4 da jeg for et år siden skulle ud og købe selv, de kan umidlbart fyrre med det samme som de andre to.
Dog kan man få mest "udstyr" til benekoven, hvorfor det blev mit valg. - Sammen med prisen naturligvis.

Jeg vil tro du sagtens kan sætte en silo på celleslusen på en benekov, men de findes jo med temligt stort magasin, så er det nødvendigt med silo?

Det skader jo aldrig at kigge rundt. Prøv at spørg efter referrencer, det er godt at komme ud og snakke med nogle kunder.

Erland
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 okt 2011 19:50
Mit fyr: Gl. hjemmebygget, Salamander
Areal: 140
Brændsel: Korn
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10

Har jeg overset nogen?

Indlæg af Erland » 02 mar 2012 06:16

Jeg har godtnok også kigget lidt på Reka og Twinheat. Reka blev fravalgt fordi den ikke har selvtænding. Jeg håbede på at kunne fyre hen over sommeren, selv om det måske er en lidt tvivlsom forretning contra at lade elpatronen køre. Twinheat har vist ikke mulighed for nogen mekanisk rengøring af brændehovedet (trapperist ol.). Min erfaring er at det vil være godt til kornfyring. Men måske skal jeg kigge lidt på disse to igen.De ser begge ud til at være af god kvalitet, og især Rekaens trappe er jeg sikker på vil være god til korn.
Hvad for en Bennekov endte du med at vælge Kristian?
Matin: Det stålspjæld du har, er det BD30 godkendt? Det ville min forsikringsmand kræve, selvom skorstensfejeren er tilfreds med et alm kongskilde spjæld.

Erland

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Har jeg overset nogen?

Indlæg af KristianVilhelm » 02 mar 2012 06:32

Erland

Kvaliteten på de 4 anlæg, tror jeg ihvertfald er iorden. Som sagt skader det jo aldrig at kigge. :)

Jeg endte med en Benekov S25. Kunne sådanne set godt have nøjes med en S15, der kom frem ganske kort tid efter jeg havde købt, men med autotænd efter buffertanken er det jo ligemeget.

Du kan se lidt af forløbet her:
viewtopic.php?f=19&t=11396

Jeg kan kun udtale mig positivt om fyret. Har krudtet snart 6 tons korn af her i vinter(Ja, mit hus er piv utæt) uden egentlige driftstop eller fejltændinger, det er sådanne set kun når jeg har pillet, der er sket fejl. Har lavet et forsøg med grov flis, det gik også fint. Når det sidste i beholderen er brugt, skifter jeg igen til flis.

Magasinet der står udenfor, har jeg en overbygning liggende til, når den er sat på er magasinet ca. dobbelt så stort, 5.4 m3. Skal bare have en lidt varmere dag inden jeg skal ud og montere.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Har jeg overset nogen?

Indlæg af ik74 » 02 mar 2012 11:17

Hej KristianVilhelm

Bare en kommentar. Jeg kører med Gejs og skovflis, så jeg skal ikke gøre mig klog på hvilket anlæg, der passer dig bedst til korn.
Min kommentar går bare på din bemærkning om at "se til fyret et par gange om ugen". Det er nok tæt på at være et utopisk ønske, hvis du også gerne vil fyre med alternative brændsler, såsom flis. Det kan selvfølgelig lade sig gøre kun at se sit fyr 2 gange om ugen eller mindre, hvis man forbereder sig på det. Men set over længere tid og i spidsbelastningsperioder undgår du nok ikke at se til dyret hver eller hver anden dag. Der er sgu' altid lige en slaggeklump, der trænger til at blive taget ud, eller en frostklump i lagertanken, der skal skubbes ned.

Hvis du vil have et fyr, der kører med minimum af tilsyn, så skal du på træpiller eller måske korn, hvis du blander noget kridt i. Men det kommer i høj grad an på fyret, hvis de to gange tilsyn om ugen er en ønske fra dig.

Held og lykke med valget. Det er en spændende proces.

mvh
IK

ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Har jeg overset nogen?

Indlæg af ik74 » 02 mar 2012 11:19

Hov, det var Erland jeg ville henvende mig til. Beklager KristianVilhelm icon_cheesygrin.gif

IK

Erland
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 okt 2011 19:50
Mit fyr: Gl. hjemmebygget, Salamander
Areal: 140
Brændsel: Korn
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10

Har jeg overset nogen?

Indlæg af Erland » 02 mar 2012 22:45

Min tanke er nok hovedsagelig at fyre med korn. Flis eller fastbrændsel er kun et alternativ. Her behøver kedlen måske ikke være 100% optimal. Jeg kan godt leve med at kigge til fyret tidere, hvis det fx er flis jeg kommer til at fyre med. Jeg er godt klar over at det er svært at finde noget der er perfekt til alt.
Hvis man springer over el tændingen på KSM stokereren, kan man så fyre op om sommeren med fastbrændsel? Fx. et par gange om ugen, bare for at holde huset tørt? Jeg regner ikke med at montere akkumuleringstank i første omgang. Virker eltændingen godt på Ksm og bennekov. Eller er det bare ekstra bøvl. Jeg kan evt. bruge træpiller om sommeren, hvis det er en fordel?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Har jeg overset nogen?

Indlæg af leo-pol » 03 mar 2012 02:05

Erland » 02 Mar 2012, 22:45 skrev:
Hvis man springer over el tændingen på KSM stokereren, kan man så fyre op om sommeren med fastbrændsel? Fx. et par gange om ugen, bare for at holde huset tørt? Jeg regner ikke med at montere akkumuleringstank i første omgang. Virker eltændingen godt på Ksm og bennekov. Eller er det bare ekstra bøvl. Jeg kan evt. bruge træpiller om sommeren, hvis det er en fordel?
på ksm SKAL du have deres ekstre blæser monteret for at kunne fyre med brænde....
det virker fint nok og man bruger bare kedlen som på "gammeldags" maner og tænder manuelt op...
el-tænderen kan "kun" tænde stokeren op og så kan stokeren tænde brændet op....
og det virker fint nok.... men hvis du ikke vil have gang i stokeren men kun brændet er det manuelt....
mvh leo-pol

Erland
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 okt 2011 19:50
Mit fyr: Gl. hjemmebygget, Salamander
Areal: 140
Brændsel: Korn
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10

Har jeg overset nogen?

Indlæg af Erland » 03 mar 2012 09:18

ok. Så er spørgsmålet om jeg skal have eltænding og bruge fx træpiller om sommeren. Eller jeg skal vælge blæseren og droppe eltændingen og fyre lidt med træ, når der er kolde perioder om sommeren. Hvis man ikke var så nærig som mig, kunne man jo bare tage dem begge. Begge kan vel også tilkøbes senere, eller er der noget der skal forberedes på stokeren. Hvordan bliver blæseren styret?


Besvar