Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
skovtrold1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 12 sep 2011 21:15
Mit fyr: Scotte 10kw/opop 20 kedel
Areal: 140 +18
Brændsel: piller + lidt varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 4000kg
Geografisk sted: Hedensted

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af skovtrold1 » 02 mar 2012 20:01

Der har jeg så købt en 110 L Metro Combi og så kan jeg da stadig gå i bad selv om pilledyret strejker og mine medmennesker vil stadig være i stue med undertegnede ;-)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Brandsen » 02 mar 2012 20:06

Halløj i forum,

Tror vi er 100% enige her, det er ikke altid en god ide bare at udskifte,
nogle gange er det med fordel muligt at lade både gammelt og nyt anlæg køre i tandem 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Hanssc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Hanssc » 02 mar 2012 20:12

Ja, installer de pillebrænderen og behold fasfyret og fyr så med gasfyret om sommeren. Jeg har da også stadig min salamander med oliebrænder på. Jeg kan køre dem i serie eller enkeltvis ved at dreje på et par kugleventiler. Den er god at have som backup eller somm booster hvis det skulle blive rigtig kold. Jeg kører dog bare med el om sommeren, da salemanderen med oliebrænder formodentlig ikke har en virkningsgrad på over 50% og på systemniveau nok lavere.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af hensan » 04 mar 2012 17:24

Hvorfor er der tilsynshavende så mange der laver varmt vand om sommeren ved elpatron i stedet for ved pillefyret ?

Da jeg monterede fyret sidste sommers kørte jeg en mdr på elpatron - der brugte jeg dagligt 10 kwh ca. 20 kr for at få varmt brugsvand. Jeg har separat bimåler på fyrrum så de 10 kwh er ikke "forurenet" af andet el-forbrug.

Efter fyret kom op og køre med brugte jeg ca 4-5 kg pille dagligt svarende til ca 10 kr. Jeg er klar over af de 4-5 kg er med dårlig virkningsgrad pga ofte start/stop men selv med denne dårlige virkningsgrad er det den halve udgift. Dette forbrug opnået med timer settings således at der laves varmt vand fra 05:00-10:00 og igen 16:00-19:00. Jeg ser ingen grund til at fyres skulle starte op til midnat bare fordi temp i VVB måske var faldet et par grader under setpoint.

Den eneste grund jeg kan se til at køre med elpatron når man har et pille fyr der er istand til at tænde selv er pga fyr nedbrud eller fordi at VVB er placeret således at huset "slæbes med" ved VVB brug og du dermed har stort tab tab stadig tændte radiatorer mm. Eller har jeg misforstået noget når jeg kan se at der er folk der stopper deres pille fyr ned for sommeren for at starte elpatron ?

Hanssc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Hanssc » 04 mar 2012 21:40

Fordi el er nemmere og hvis der er en besparrelse, er den ikke ret stor.
Dit eleforbrug til vandopvarmning, er nok meget typisk. Jeg læste en gang at en undersøgels viste, at en familie på 4 i snit brugte 12 kwh/døgn til brugsvandopvarmning.
Mangler du ikke et par udgifter i din beregning af pris for pillevarme? Hvad viser din seperate bimåler, når du fyrer med piller (pumpe, blæser, eltænding, styrring). Det er et rent gæt og ikke sikkert at det holder, men hvis vi sætter det til et snit på 50 w, så bliver det 1,2 kwh/døgn. Så er der slid på kedel. Jeg er ikke klar over hvad der slider mest (sommer eller vinterdrift). Du starter jo kedlen kold flere gange i døgnet. Hver gang må der fyres mens temperaturen er på under dugpunktet for den syre der er i røgen, så den kondensere på overfladerne og medfører tærring (Der er derfor vi har shunt på kedlerne, især den af pladejern, der ikke har så meget gods at tærre af). Om det er så meget, at det kan betyde lige så meget slid som vinterdrift, ved jeg ikke. Det er rent gætværk. Men hvis vi antager det og antager at et 20.000 kr anlæg kan leve 20 år med vinterdrift eller 10 år med helårsdrift, så bliver det også 1000 kr. ekstra/ år. Fordelt på 200 dage, så bliver det 5 kr/ dag.
Om forudsætningerne holder ved jeg ikke, men regnestykket kommer til at vise samme pris for el og piller.


Morten2k
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 dec 2011 16:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre, København

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Morten2k » 05 mar 2012 09:15

Problemet er faktisk - at HMN Naturgas, pr. 1. April begynder at tage betaling for nedtagning af naturgas. Resten af denne måned er det fortsat gratis. Derfor skal jeg enten få det nedtaget snart, eller lade helt være.

Jeg havde valgt at tage det ned fordi at jeg selv skal installere pillefyret, og jeg er ikke sikker på at jeg helt kan overskue hvis det også skal være en del af installationen (jeg er ikke skarp til VVS). Samtidig er det jo dumt at beholde det på væggen og tage plads hvis jeg på forhånd ved at det ikke kommer til at indgå i installationen og derfor ikke er brugbart.

Derfor var tanken at bestille pillefyr nu, og få taget det gamle ned i slutningen af denne måned - så satser jeg på at det er blevet varmt nok udenfor til at radioatorene kan slukkes og jeg kan klare mig med el-opvarmning i VVB hvis installationen af fyret trækker ud...

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Havmand » 05 mar 2012 12:00

Det er vel blot måleren de kommer og piller ned...
Hvis de tilbyder dette gratis, så ville jeg se at få fingeren ud, og få bestilt nedtagning...
Og som du selv er inde på, kan man klare sig med lidt el som supplement i opstartsfasen...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Morten2k
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 dec 2011 16:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre, København

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Morten2k » 05 mar 2012 12:10

Neej som jeg forstår det kommer de bare og lukker for tilførslen (altså, blænder eller fjerner gasrøret) og så tager jeg selv anlægget ned.

Når man først har fået det lukket end kan de heller ikke bare åbne igen - der skal man have lagt en ny gasledning ind, og det koster ret meget.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Havmand » 05 mar 2012 14:03

JA, det er ikke billigt at få agt en ny ind, men du skal formentligt betale et fast gebyr for at have måleren siddende, uden forbrug...
Jeg har selv beholdt min måler - og betaler for fiktivt forbrug på 100 m3, da jeg skal ha gaskomfur, når vi skal lave nyt køkken... Og hvorfor ikke købe et komfur til naturgas, så... Flaskegas er jo rasende dyrt...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Morten2k
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14 dec 2011 16:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre, København

Overhoved smart at udskifte naturgas inden sommer?

Indlæg af Morten2k » 05 mar 2012 14:08

Det koster helt nøjagtig 10,- pr. måned at have det hvis jeg ikke har forbrug ... så det er til at overkomme.


Besvar