Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinduer ??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af Lille put i kedlen » 29 feb 2012 00:32

Prøv evt. wellvex http://www.vinduerogdoere.dk/

De har vist det hele (plast, træ/alu, træ, mahogni) incl. 3 lags glas til rimelige priser (giver pt. 20% rabat - svarer nogenlunde til merprisen på 3-lags) og en nogenlunde velfungerende hjemmeside - jeg er netop ved at lave en bestilling hos dem på nogle dreje/kip plastic-vinduer, da jeg ikke gider at male og kigge på fugtpletter der ikke bare kan tørres af - og så er dreje/kip vinduer nemme at rengøre indvendig fra + de har div. andre fordele: natåbning, redningsåbning, kan ikke åbnes udefra og så selvfølgelig det at de kipper indad.

Mht. til montering er jeg begyndt at sætte vinduer og døre fast vha. nogle få store gørdetselv trækiler, så skummer jeg karmene lidt i hjørnerne og når det har tørret kontrollerer jeg igen om de sidder lige, før jeg skruer dem fast og fuldskummer. Skummet i hjørnerne får dem nemlig til at sidde så fast, så de ikke rykker sig medens jeg borer huller og skruer dem fast og man kan evt. montere døren eller vinduet og kontrollere om det passer først. Skulle det ikke passe, kan man let save skumningen igennem, efterjustere og evt. skumme påny.

Hvis man ikke vil have skum ud over det hele, kan man montere skumlister på ydersiden, som evt. kan fjernes senere før der laves gummifuge el. lign.


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Vinduer ??

Indlæg af Renevinum » 02 mar 2012 06:12

Nu ved jeg godt du ikke vil ha plastvinduer, men i kan sige hvad i vil om dem men det er det nemmeste vindue at vedligeholde.
Det træ som alu'et på en træ/alu vindue er klipset fast på bliver malet med 2 gange toplak inden alu'et bliver monteret, vi ved alle at alu'et har en afstand på ca. 5 mm ind til træet, det vil sige at edderkopper og div. Andre smådyr kan gemme sig derind og bygge et godt hyggeligt hjem.
Når nu det vindue har sat i huset i 10 år, og man ikke har kunne male det træ som er under alu'et, hvordan tror i så det ser ud?

Bare en tanke fra en som en bruger lidt fritid på 3Top. :-)

- René

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af Albert » 02 mar 2012 07:54

Lille put i kedlen » 29 Feb 2012, 00:32 skrev:Prøv evt. wellvex http://www.vinduerogdoere.dk/

De har vist det hele (plast, træ/alu, træ, mahogni) incl. 3 lags glas til rimelige priser (giver pt. 20% rabat - svarer nogenlunde til merprisen på 3-lags) og en nogenlunde velfungerende hjemmeside - jeg er netop ved at lave en bestilling hos dem på nogle dreje/kip plastic-vinduer, da jeg ikke gider at male og kigge på fugtpletter der ikke bare kan tørres af - og så er dreje/kip vinduer nemme at rengøre indvendig fra + de har div. andre fordele: natåbning, redningsåbning, kan ikke åbnes udefra og så selvfølgelig det at de kipper indad.

Mht. til montering er jeg begyndt at sætte vinduer og døre fast vha. nogle få store gørdetselv trækiler, så skummer jeg karmene lidt i hjørnerne og når det har tørret kontrollerer jeg igen om de sidder lige, før jeg skruer dem fast og fuldskummer. Skummet i hjørnerne får dem nemlig til at sidde så fast, så de ikke rykker sig medens jeg borer huller og skruer dem fast og man kan evt. montere døren eller vinduet og kontrollere om det passer først. Skulle det ikke passe, kan man let save skumningen igennem, efterjustere og evt. skumme påny.

Hvis man ikke vil have skum ud over det hele, kan man montere skumlister på ydersiden, som evt. kan fjernes senere før der laves gummifuge el. lign.
Køb 4 Wind bags til 600 kr.og isoler med glasuld,så bliver det ikke nemmere,og man slipper for alt skumsvineriet :great: :great:

gylling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 feb 2012 11:26

Vinduer ??

Indlæg af gylling » 06 mar 2012 13:06

Har eget firma så det drejer sig om at montere et produkt , som efter montering både kunde og man selv er tilfreds med ,der er jo ingen penge i at skulle tilbage til kunden og efterreparere . Vi forhandler selv Kastrup Vinduer , som både kan levere træ , træ/alu , & plast , pris afhænger af vinduets udseende , er der buet karm foroven , er det et stort glas uden opluk , er det påklæbede sprosser , er vinduet tofarvet ja man kan jo blive ved tilbud gives efter kundes ønske jo flere finesser jo dyrer , og husk at i træalu vinduer stilles der ikke det store krav til træet .
PAS PÅ MED VINDUESSKUM . Brug hellere glasuld som bagstop derefter skumgummi , og til sidst god fugemasse feks . Sika . Monter altid elementer efter leverandørs foreskrift .

Venlig hilsen Chr 21262074

viborg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 mar 2009 22:15

Vinduer ??

Indlæg af viborg » 10 mar 2012 10:14

prøv ps-vinduer i romlund ved viborg.
han har 25 år´s erfaring indfor vindues produksion,og han laver også træ/alu og marghoni.
har selv hans vinduer i mit hus og modsat outrup-vinduer er der stadig maling på rundingerne efter 6 år.
har set en del fra outrup hvor malingen var slidt af efter 4 år,og deres svar på dette-det er for dårlig vedligeholdelse-men man skal da ikke male sine NYE vinduer efter 3 år??????


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP » 10 mar 2012 18:22

Okay så er jeg da glad for at jeg ikke valgt Outrup :-)

Ang. Velfac så er der altså en gummiliste mellem træ- og aludelen. Det med kuldebroerne er vist en ret gammel historie som åbenbart stadig huserer i bedste velgående.

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Vinduer ??

Indlæg af pejle » 10 mar 2012 19:20

hmm - jeg tror nu altid der har været en gummiliste mellem alu og træ delen, det er bare ikke det der er problemet.

I den første version af 200 serien, havde Velfac lavet alu dele i et stykke. DTU testede dette, uden at kunne huske resultat helt nøjagtig, så var det noget med at der ved -10 grader udenfor var minus grader ude ved rammen på indvendig siden. Det giver ikke problemer med dug - det giver problemer med frost.

I den "nyere" version af 200 serien har Velfac lavet en to deling af alu delen, så nu er der ikke frost på indvendig side mere, men der er stadig et voldsomt kondens problem. (ja jeg kender en familie som har disse vinduer monteret - i et ny hus, som er tæt)

Medmindre at der lavet helt om i modellen så vil jeg stadig påstå at de har problemer. Er der en der kan sætte materiale på vedhæftet tegning.

Jeg fastholder også at Velfac bruger mere plads til sprosser, når man isætter gående vinduer eller døre.

-Lars
Vedhæftede filer
200.23i - 1 Karme, standard - Bundkarm, 90mm.pdf
(111.9 KiB) Downloadet 85 gange
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

alarm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 aug 2010 16:45
Mit fyr: Scotte 16 kvm
Areal: 250 kvm
Brændsel: GP piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: køge

Vinduer ??

Indlæg af alarm » 10 mar 2012 20:33

Har fået skiftet i hele hytten ( rationel) :great: og har intet at udsætte på dem, prisen ligger højt hvis man altså betaler fuld pris, men hvem herinde gør det lol.gif

Du er velkommen til et kig, har også lidt kontakter hvis det behøves whistle.gif
Mvh Alarm

En naturlig død, betyder bare der ikke har været en læge indblandet :-)

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/per.html

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Vinduer ??

Indlæg af EKP » 10 mar 2012 21:33

pejle » 10 Mar 2012, 19:20 skrev:hmm - jeg tror nu altid der har været en gummiliste mellem alu og træ delen, det er bare ikke det der er problemet.

I den første version af 200 serien, havde Velfac lavet alu dele i et stykke. DTU testede dette, uden at kunne huske resultat helt nøjagtig, så var det noget med at der ved -10 grader udenfor var minus grader ude ved rammen på indvendig siden. Det giver ikke problemer med dug - det giver problemer med frost.

I den "nyere" version af 200 serien har Velfac lavet en to deling af alu delen, så nu er der ikke frost på indvendig side mere, men der er stadig et voldsomt kondens problem. (ja jeg kender en familie som har disse vinduer monteret - i et ny hus, som er tæt)

Medmindre at der lavet helt om i modellen så vil jeg stadig påstå at de har problemer. Er der en der kan sætte materiale på vedhæftet tegning.

Jeg fastholder også at Velfac bruger mere plads til sprosser, når man isætter gående vinduer eller døre.

-Lars
Jeg vil ikke gøre mig klog på 200-serien da det er 400-serien jeg selv har. Jeg kan ikke lige se på din tegning hvor kondensproblemet skulle opstå. Det ser da ud som om at aludelen er monteret på en plastik skinne lidt ligesom ved f.eks. Outrup.

Når du skiver at Velfac bruger mere plads til sprosserne så er det jo en "relativ" påstand. For det må nødvendigvis være i forhold til nogle bestemte mærker du sammenligner med. Jeg siger kun at blandt de 3 mærker jeg sammenlignede med, var det Velfac der brugte mindst plads på sprosser/ramme/karm.

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Vinduer ??

Indlæg af pejle » 10 mar 2012 22:34

Vel så er der her en profil på 400 serien, kan du ikke lige pege på hvilke dele på vinduet der er hvad. Ved du også hvornår de har lavet om på profilen?

Jeg har nummereret med nummerne 1-3, hvor 1 er ALU

Det med sprosser (primært lodrette) skal jeg gerne lige prøve at vise med et par billeder når jeg kommer forbi en Velfac installation igen.

-Lars
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.


Besvar