Alternativ til pladeveksler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Flemmingth »

Christian M » 19 Jan 2012, 23:40 skrev: Hvor meget varme kunne du trække ud af tanken på den måde. Var det noget der battede noget?
12 meter 3/4" rør kunne sagtens give varme nok til mine radiatorer (120 m2 med 22-23° og 100 m2 med 16-17° - så'n ca., og middel isolering).
Men som nævnt. Når man køler toppen af akku.tanken, så ryger lagdelingen a.H.t. :cry:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

ban
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 feb 2012 17:33

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af ban »

ang.varmeveksler /lagertank jeg plejer at føre returrøret fra radiatorer ind i lagertanken i øverste 3 del,så det ikke omrører i det evt, kolde vand i bunden.jeg synes det virker som om hvis returvandet er koldere end det vand det kommer ind i vil det roligt synke til bunden af tanken.og modsat hvis det er varmere vil det stige op hilsen Bent
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Velkommen til dette glimrende forum ban

Jeg har valgt den løsning, at røret retur til tank får form som et E, således at vandet afhængigt af vægtfylden kan løbe ind i tanken højt, midt eller lavt.
På den måde mener jeg at vandet allerede når det løber ind i tanken er tæt på, hvor det "hører hjemme".

Der er mange teorier om hvordan det skal gøres for at opnå god lagdeling. På dette forum kan man også læse at det er forskelligt hvad der virker i praksis. Ernst anbefaler ligesom du, at vandet skal have lov at "falde" ned gennem det varmere, og ikke omvendt op gennem det kolde i bunden, da det skaber omrøring.

Ideen med det E-formede rør, er også noget jeg har "stjålet" fra ham.

Hilsen Christian
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Lille put i kedlen »

Christian M » 26 Feb 2012, 20:02 skrev:Velkommen til dette glimrende forum ban

Jeg har valgt den løsning, at røret retur til tank får form som et E, således at vandet afhængigt af vægtfylden kan løbe ind i tanken højt, midt eller lavt.
På den måde mener jeg at vandet allerede når det løber ind i tanken er tæt på, hvor det "hører hjemme".

Der er mange teorier om hvordan det skal gøres for at opnå god lagdeling. På dette forum kan man også læse at det er forskelligt hvad der virker i praksis. Ernst anbefaler ligesom du, at vandet skal have lov at "falde" ned gennem det varmere, og ikke omvendt op gennem det kolde i bunden, da det skaber omrøring.

Ideen med det E-formede rør, er også noget jeg har "stjålet" fra ham.

Hilsen Christian
Husk at den lodrette del af E-røret skal være ret kraftigt - f.eks 1½ - 2" eller mere - evt. med flere vandrette forbindelser over til tanken.
Hvis man bruger en gammel olietank, sidder der evt. nogle kraftige studse foroven og så kan man vha. en nippelmuffe skrue et langt rør (evt. flere) med største mulige dimension ned tanken med flere gennemboringer - evt. små huller foroven og større længere nede. På den måde undgår man en masse svejsninger, men kan evt. ikke lave den lodrette streng helt så kraftig.

Evt. kan man også bare svejse et tykt rør 1½ - 2" med div. gennemboringer fast i toppen af tanken, hvis rørene med nippelmuffen synes for kleine.

Besvar