Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

diesel varmekanon

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

diesel varmekanon

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2012 02:17

hej drenge...
jeg har en ældre passat varmekanon med skorsten som vi pt bruger til opvarmning i vores øverum til musik...
den kørte rigtig godt og fint men har været svejse af tidligere ejer og da den var begyndt at lugte lidt hade jeg den hjemme og reppede den lidt da der var et par svejsninger der var smuttedet....
efter jeg hade svejset den og gjort brændkammeret fint startede jeg den op og den kørte fint som den plejer.....
i fredags læssede jeg den i bilen og trillede ud til øverummete med den... men da jeg så satte liv i den sartede den fint... men gik ud igen.... den prøvede så igen og der kom fint flamme og brændte fint--,. man gik så ud igen... og det blev den ved med....
det er noget med at tænderen der skal tende dislen "elektroderne" skal starte med at tænde og det virker fint nok...... men så lyder det som om at der er et relæ der klikker og så tænder de ikke mer... og lidt efter går flammen ud og kort efter starter den forfra med optændingen og flammen kommer tilbage,,.. men med samme resutat at den går ud lidt efter....
det eneate jeg har lavet er at svejse selve brændkammeret hvor det har været helt afmonteret fra alt andet og den virkede fint da jeg hade samlet den igen..... men bare ikke da den for alvor skulle bruges....
hvad fannen er der galt...... hvad er cyklussen for sådanne en brænder der....????

mvh leo-pol


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

disel varmekanon

Indlæg af sologbrænde » 26 feb 2012 06:27

Du har måske fået rykket / beskadiget flammevagten ell. lign. (du kan saktens bruge en fra et gl. oliefyr, hvis den er blevet defekt)

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

disel varmekanon

Indlæg af Mike N » 26 feb 2012 07:24

Kan det ikke være filteret der er stoppet??
Det problem har min gerne efter ca 1 år.
Den gør noget i samme stil, starter, køre fint, stopper igen, starter efter et par forsøg, stopper...........

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

disel varmekanon

Indlæg af Albert » 26 feb 2012 09:47

Det kunne godt tænkes det er noget med filteret som Mike N skriver.

Den har stået og kørt fint indtil du begyndte at tumle rundt med den,og efter tumleriet er dr nok blevet flyttet rundt på noget slam eller lignende i tanken.

Hvis det er det der er tilfældet forklarer det hvorfor den starter,og kort efter går ud,den får ikke brændstof nok,så prøv lige at kigge på diselflowet.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

disel varmekanon

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2012 10:19

filteret er blevet renset for jeg regnede også selv med at det var det... men det hjalp ikke en dyt....
det jeg ikke forstår er at........ tænderen starter den op og der kommer jo fint gang i den... men efter hvad jeg kan se/fornemme er at så slukker tænderen og det er så her den går ud..... er det meningen at når den er varm og der er flamme at den selv skal brænde videre uden noget tænding.......??
mvh leo


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

disel varmekanon

Indlæg af Albert » 26 feb 2012 10:47

Når der er gang i bålet kører den uden tænding,ligesom på et oliefyr.

Har du prøvet at afmontere brændstof tilførslen helt fremme der hvor den går ind i brænderen,for at se om der kommer olie nok,der kunne være en blokering et sted,måske før filteret,men hvis det løber frit ved brænderen,kunne det måske være dysen den er gal med.

Jeg husker ikke lige hvordan det er med lufttilførsel på sådan en fætter,men det er også en fejlmulighed.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

disel varmekanon

Indlæg af Zarge » 26 feb 2012 11:39

tømmer den filteret... Tænker på hvis tilsørslen til filteret er halvt stoppet, så den ikke levere nok, så den måske kører indtil den har tømt filtret, og går ud, inden du får kikket på filret er den fyldt igen, men altså for langsomt, så den bliver "luftlommer" Kan du følge mig? ved ikke om det er muligt, kender ikke systemet, bare en tanke...

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

disel varmekanon

Indlæg af Mike N » 26 feb 2012 11:42

renset filteret? er det ikke sådan et "knallert" filter der sidder på?? De kan nemt være stoppet selv om man syntes de er rene. Der skal være rigtig godt flow til brænderen før den brænder fint. Rens det hele, slanger osv og dysse og så sammel det igen. Rens evt. også tanken og så ny frisk diesel i den. Så burde den køre. Den er jo meget simpel i opbygning.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

disel varmekanon

Indlæg af Kruse » 26 feb 2012 12:39

Det lyder som om der er noget der er stoppet.
Kender ikke passat, men på nogle sidder der også et filter ved pumpen dyssen er også en mulighed for at den er stoppet.

Flammevagt er også en mulighed.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

disel varmekanon

Indlæg af leo-pol » 26 feb 2012 13:10

ja det kunne godt være at jeg skulle prøve at rense hele systemet godt igennem....
filteret er et glasfilter der sider på siden.... og er renset...
det jeg undre mig over er at når der er tænding på brænder den fint.... men slukker ca 3sek efter at tænderen slukker og flammen selv skal antænde sig selv...
luften er et "spændebånd" man juster ved at skyde det over nogle hulder.... men det har jeg mærket op og er uberørt.... så der burdte ikke at være noget der........
flammevagten fortæller jo at den skal prøve at tænde igen når flammen går ud og den tænder jo op så der burdte heller ikke være noget der......
mvh leo


Besvar