Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hoval Biolyt 10 Kw. 100 % succes.

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Hoval Biolyt 10 Kw. 100 % succes.

Indlæg af Duborg » 25 feb 2012 15:11

Hej alle i forum, så har jeg haft mit Hoval Biolyt kørende i et par år, og vil gerne vise jer lidt om det.

Beslutningen om at skifte til træpiler var meget oplagt, da det gamle setup med et oliefyr og en brændekedel var MEGET dyrt at have kørende, min fejer klappede altid begge fyr og sagde "du har stadig penge nok, kan jeg se".

Det var jeg jo lidt uforstående overfor, men det gik så hurtigt op for mig hvad han mente da han viste mig en masse målinger og et par regnestykker der tydeligt viste at virkningsgraden lå omkring 48-52 %..... :shock: og en skorsten temp. på ca 270 gr.

Det skulle der gøres noget ved, og da vi forrige vinter knaldede 1100 l. olie af på 1 1/2 måned, var beslutningen taget for os. Så var det sq. nok.

Efter at have læst længe om meget om en masse forskellige pille løsninger, var jeg så heldig at få fat på Ole Øvre fra Odsherred Varmeteknik som kunne sælge mig et Hoval Biolyt, ny vandvarmer, stå for monteringen, råd, vejledning og svare på rigtig mange spørgsmål.

Fyret er selvrensende og kører med varmvandspriotering.

Da det bad om rens tog jeg lidt bileder af teknikken.

Da der ikke er er synlige håndtag på kedlen, lurede jeg lidt i starten hvordan det skulle åbnes, et langt "håndtag" på siden af lågen, skulle vippes og den store "boksdør. :) " kunne trækkes op.
PB190189.JPG
Bag denne er brænderhovedet placeret, meget nemt at gå til, der er masser af plads til rengøringsarbejdet igennen det store lågehul.
P1150291.JPG
Det ser forbavsende pænt og rent ud, når man tænker på der er røget ca 4 T. piller igennem.
P1150293.JPG
Brænderhoveds dele tages nemt ud, og rengøres.
PB190191.JPG
Hele elektronikken løftes op og hængsles lidt ala frontklappen på en bil.
P1150301.JPG
Under denne sidder blæser motoren monteret med 4 vingemøtrikker.
P1150302.JPG
Motor og blæserhus afmoters nemt og får en omgang med den medfølgende pensel.
P1150298.JPG
Rensemekanismen er placeret direkte under motoren, den får ligeledes en omgang med penslen.

Før....
P1150299.JPG
Efter...
P1150300.JPG
Asken børstes ned i bunden af fyret hvor det automatisk transorteres ud i askekassen af 3 kraftige snegle.
PB190194.JPG
Håndtaget i askkekassen trækkes frem, det bruges som transport håndtag, og lukker samtidig for asken, så kassen kan køres væk uden spild, den skal tømmes for hver 4 T piller ca.
PB190196.JPG
Fyret samles igen, og der kvitteres i servicemenuen for endt rens.
P1150310.JPG
Der bliver regnet lidt på tingene.
P1150311.JPG
Og der bliver vist tiden til næste rens... icon_cheesygrin.gif
P1150312.JPG
Fyret er monteret med træstabilisator, og den gamle skorsten fik en 130mm. isokern monteret.

Det var et omfattende og dyrt projekt, men det var det værd.

Fyret er utroligt nemt at rense, det tager ca. 25 min og det er for vores vedkommende ca 2 gange årligt, det er noget der virker.

Vi er 100% tilfredse med fyret det har kørt uden et eneste problem, ligeledes har servicen og monteringen af anlægget været en 100% positiv og tilfreds oplevelse.

Jeg kan varmt anbefale både fyret og montøren.
Med venlig hilsen

Duborg


Besvar