For mange tænd sluk ved gulvvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Bjarne B. »

Jeg har haft samme problem bare med en akkumuleringstank, som er meget længe om at blive kold, hvorimod kedlen hurtigt bliver kold, og fyret starter for kun at varme kedlen op. Jeg har løst det ved at flytte temperaturføleren hen til fremløbet fra tank til hus. Så starter fyret først, når tanken er ved at blive kold. Om dette tip kan bruges på dit anlæg, ved jeg ikke, men ellers mener jeg ikke, at et tænd og slukur er en nødløsning, men bare en udbygning af styrringen, så den passer til dit behov.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af john m »

Jeg kører med pausediff. på 15 det vil sige at når den går i stop
starter den først igen når temp. er 45 g. det giver mindre optændninger.
Det hedder godt nok pausediff. men når man kører uden pausefyring
bestemmer det optænding efter stop.

Ps. der versioner hvor det hedder kedeldiff. under.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Indra
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra »

Pausediff.... :-) Det var nogenlunde den indstilling jeg ledte efter. Den lyder til at kunne forlænge perioden væsentligt mellem starter.

Vil VVB stadig overrule denne indstilling?

Bjarne: Din ide med at flytte sensor...er det bare den føler der er proppet ind i fyr-studsen som man flytter et andet sted hen? Det trick må jeg lige overveje...det kunne være at det faktisk kunne virke.
kecomfort.dk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28 jan 2012 22:31
Geografisk sted: Hadsund
Kontakt:

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af kecomfort.dk »

Hvis dine telestater kun åbner 1½ time og så er lukket i 18 timer, er der moget galt med indstilling af dit gulvvarmeanlæg.
Temp. i din gulvvarmeshunt bør max være 30-40 gr.
I nogle gulvvarmestyringer er der en ekstra udgang til styrer pumpe, den kan bruges til at starte fyret når der er brug for varme.
Venlig Hilsen
Knud E Kragh
http://kecomfort.dk
Indra
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra »

Ved sommerfyring forventer jeg at der er lukket i meget mere end 18 timer. Det er vel også meningen at fyret kan bruges om sommeren?
Det er mest udetemperaturen der bestemmer åbningstiderne. Når vejret hopper fra -5 til + 10 på et par dage, så er der så meget overskudsvarme i betonklodsen under huset, der ikke er behov for yderligere opvarmning. Lav fremløbstemperatur eller ej.

Din idé med gulvvarmestyringen lyder god - ved du hvordan jeg kobler den til fyret? Så vidt jeg kan se, så er det en 230V udgang fra Gulvvarme (Wirsbo Genius)

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Bjarne B. »

Indra » 24 Feb 2012, 22:38 skrev:Pausediff.... :-) Det var nogenlunde den indstilling jeg ledte efter. Den lyder til at kunne forlænge perioden væsentligt mellem starter.

Vil VVB stadig overrule denne indstilling?

Bjarne: Din ide med at flytte sensor...er det bare den føler der er proppet ind i fyr-studsen som man flytter et andet sted hen? Det trick må jeg lige overveje...det kunne være at det faktisk kunne virke.
Ja, det er den føler, som føler kedlens temperatur. Jeg forlængede den bare med et par meter lampeledning. Der er en anden føler, som sikrer imod overkogning, og den skal selvfølgelig blive på kedlen. Hvad der er hvad, kan du nemt afprøve med et glas koldt vand og se på styringen imens.
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af remme »

Nu kender jeg ikke din kedels styring, men en løsning kunne være en "mindre" buffertank, som du lader op med fyret. (kræver nok temperaturfølere til tanken og ekstra pumpe samt ladeventil eller ladomat eller lign.)
Lidt som med hybridbiler og batterier. Efter fuld opladning af buffertanken lader du fyret slukke og bruge den varme opladede varme. Når så en tankens energi er brugt tilstrækkeligt, starter fyret en ny cyklus med fuld opladning af systemet og tanken.
Denne løsning kræver dog en ekstra pumpe til at lade tanken med samt en ladeventil på shuntforbindelsen. Du skal så lade dit fyr styre denne ladepumpe og lukke fyret ned, førend bundtemperaturen i bufferen når din start./stoptemperatur på ladecirkulationspumpen. Det der skulle være fidusen herved er at fyret brænder i længere perioder med optimal forbrænding&varmeafgivelse og at din buffertank /udligner tager svingningerne i forbruget. Bufferen kan også bruges om sommeren til at undgå pausefyringen helt, hvis dit fyr har automatisk start/stop.

Om det er en fordel med buffertank og størrelse af denne kan diskuteres, hvilket det også bliver gjort herinde. Det er vist lidt et religionsspørgsmål endtil videre og afhænger også af hvilken fyrtype du har. Hvis dit fyr ikke er god til at fyre ved lavlast eller dit forbrug er meget svingende eller dit fyr er overdimesioneret, kunne jeg godt forestille mig, at det er en fordel med bufferen.
Indra
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra »

kecomfort.dk » 25 Feb 2012, 00:13 skrev:I nogle gulvvarmestyringer er der en ekstra udgang til styrer pumpe, den kan bruges til at starte fyret når der er brug for varme.
Jeg har checket min Genius styring til gulvvarmen. Der er i manualen beskrevet et relæ til pumpe (230V), men der er ikke strøm på kontakten når jeg måler på den, hverken når telestater er åbne eller lukkede.
Jeg ville tro at hvis mindst en telestat var åben skulle denne kontakt have 230V når jeg målte.

Æv - måske en fejl i styringen...Nogen der kender Genius?
msskott
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2012 15:12
Mit fyr: Vaillant
Areal: 100m2 + 60 m2 kælder
Brændsel: Gas
Årligt forbrug: 1100
Geografisk sted: Sønderjylland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af msskott »

Det er nok en potentialefri kontakt det vil sige du skal have lagt den fase som du bruger til fyret på den ene klemme. Hvis de ikke kørere på samme sikring.
Danfoss TLX 6pro+
CNPV 250 mono 5,5kw
kecomfort.dk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 16
Tilmeldt: 28 jan 2012 22:31
Geografisk sted: Hadsund
Kontakt:

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af kecomfort.dk »

Den udgang som er vist med et pumpesymbol, er sansynligvis en kontakt-udgang.
Undgangen slutter når en af telestaterne åbner, prøv at måle efter med en gennemgangstester, hvis det er tilfældet som jeg næsten er sikker på det er, trække du bare en ledning fra udgangen til styring på pillefyr ext. tænd og sluk, det er hvor der sidder en lus i på printet.
Venlig Hilsen
Knud E Kragh
http://kecomfort.dk

Besvar