Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr og solvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Annelise
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 feb 2012 12:55

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Annelise » 22 feb 2012 13:45

Go'aften i stuerne.

Ny på sitet.... og alenedame i et stort hus 180m2 incl. 50m2 gulvvarme.

Det er solvarmeanlæg Batec ( 4,4m2) og en 280l varmtvandsbeholder som er koblet til et brændefyr ( gammel Tasso) Nu vil jeg gerne skifte det utilsvarende brændefyr ud med et pillefyr og gerne med automatisk indføring så jeg ikke skal slæbe pillesække ( er jo kvinde) . Fyret skal kunne fungere i flere dage hvor jeg er afsted.

Har kigget på diverse hjemmesider og produkter og et projekt på Samsø med træpillefyr og solvarme, men der meget at tage stilling og jeg vil nødigt købe et anlæg hvor der er mange problemer. Dette har jeg prøvet da jeg fik en frostskade og der kom luft i systemet ( havde 4 forskellige vvs'er ude)
Hvad er dyrt og hvad er en rimelig pris? Har en kammerat der er smed som kan tage fyret ned.

Hvad vil I anbefale og gerne godt begrundet.

Varme hilsner

Annelise


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Ulrik » 24 feb 2012 07:25

Opdelt til særskilt emne
Nye spørgsmål kræver nye emner ;)

MvH Ulrik©

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Lintz » 24 feb 2012 08:17

Hej Annelise og velkommen til.
Mange herinde vil nok foreslå dig et Scotte eller Woddy - som stort set er ens.
Et lille godt fyr til rimelige penge - Selvfølgelig er der lidt som skal gøres ved det, i det daglige, men når du er vant til brændefyr skulle det ikke være et problem.

Jeg tænker selvfølgelig på rensning af fyr og tømning af askeskuffe samt opfyldning at pillesilo.

Mit fyr har ikke været "brækket ned" (7-9-13) endnu, men en god ting at have liggende på hylden er en ekstra el-tænder samt lys-sensor (reservedelspris under 500,-) da det er en normal sliddel - De er utrolig nemme at skifte selv.

Jeg har en Scotte 16kw til 160 m2 gammel hus samt vaccumsolvarme og det fungerer fint - mange vil nok råde dig til at få en 10 kw fordi de mener at 16 kw Scotten er for stort - jeg vil sige at mit kører upåklageligt.
Ligger og kører på 10% - 50% ydelse for det meste af tiden og det har så overskuddet til at leverer varme hvis vi får 20 minus samt orkan (håber jeg)
Min pillesilo er på 380 l og den fylder jeg en gang ugentlig med 25 kg sække (max 10 sække) - Der kan også fåes piller i 16 kg sække hvis de er mere håndterbare for dig.
Du skriver godt nok at du ikke vil slæbe pillesække og der findes da andre alternativer såsom stor silo hvor pillerne bliver blæst ind og vaccum-sug
Det første giver en del smuld og det andet koster en del penge.

Hvis du beslutter dig for alm. sække skal du løfte 1 til 1½ sæk pr dag i den koldeste tid.
Mon ikke du slæber på flere kilo når vi snakker brændefyr.

Prisen på en Scotte ligger på under 30 k.

Udfyld evt. din profil lidt mere og der vil sansynligvis være nogle i dit nærområde der gerne viser "fyret" frem (bemærk venligst at jeg skrev "fyret" og ikke "fyren")

Endnu engang velkommen til
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af hensan » 24 feb 2012 12:52

Jeg vil tilslutte mig det Lintz har skrevet - Kig på et Scotte/Woody fyr.

Hvis du jævnligt er afsked flere dage og lader huset være tomt ville jeg desuden installere stokerkontrol på dette fyr. Du kan således få dit fyr til at sende dig en e-mail eller SMS hvis der er problemer med fyret og/eller lav pille beholdning således at du undgår at komme hjem til et koldt hus med frosne rør. Dette uanset om fejlen er din ved fx at have glemt at fylde nok piller på før du tog afsked eller der her udviklet sig en fejl på fyret mens du har været væk.

Jeg selv har et 16 kw Woody der blev installeret sidste år i stedet for en kombi af oliefyr og brænde kedel. Fyret kører og har altid kørt uden nogle problemer - selvom jeg har en ekstra tænder og foto celle liggende klar til at skifte den dag de gamle er slidt op. Bruger German Pellet i 15 kg sække som er rimeligt håndterbare - Jeg har prøvet andet mærke i 25 kg sække men skiftede igen netop på grund af sækkevægten og håndterbarheden.


Besvar