Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af KennethPoulsen » 23 feb 2012 20:00

Hej,

Troede ellers, at ventilations-systemer (varmeveksling) skulle være så sundt :(

Vi har et to-plans Trelleborg hus fra midt 80'erne. Dejligt tæt - godt isoleret, og dermed skal der også udskiftning af luften til. Det var der også, indtil den oprindelige varmeveksler stod af. Der gik så ca. 1 år indtil vi fandt en ny model der kunne erstatte den, og nogle der kunne montere den. Det virker som om den kører fint nok, selv om den ikke er blevet fin-justeret, eller der er blevet reguleret ift. luftflytning i etagerne i huset. (blev startet, og så var det stort set det).

Vi har dog bare store problemer med luften herhjemme - Min nye støvmiddel allergi og træthed er ved at gå helt amok (specielt når jeg opholder mig på førstesalen, mærkes som at indånde "kold, støvet og prikkende" luft når jeg er deroppe, selv om temperaturen på luften er fin), begge ungerne hoster og harker, konen kæmper med træthed - og støvsugningen af etagen hjælper i ca. 2 dage, så er det samme problem igen.

Vi har haft Skimmelsvampe-problemer pga. utæt vandvarmer for ca. 1½ år siden, men det er blevet repareret. Spørgsmålet er, om der stadig kan være noget tilbage i luften, eller i ventilations-rørene som er det eneste sted hvor vi ikke kan komme til at rengøre, som fortsætter med at "forgifte" os?

Er det muligt at rengøre rørene ordentligt, og kan betales med menneskepenge, kan det være andre ting vi skal kigge efter osv. osv ?

Kunne rigtig godt bruge lidt medspil/modspil på denne her, da jeg er bange for vi meget hurtigt kan komme til at bruge mange tusinde af kroner på prøver og tests, som alligevel ikke rigtig gør os meget klogere! :roll:


/Poulsen
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af MichaelK » 23 feb 2012 20:26

Jeres symtomer, specielt træthed, kunne godt være en reaktion på
skimmelsvamp. Jeg har dog fået at vide, at den slags ofte også er
ledsaget af hovedpine. Er det også sådan i dette tilfælde?

Hvis der er mistanke om skimmelsvamp, må I få jeres forsikring
ind over, og evt. få lavet nogle test for, at se om luften skulle have
et indhold af svampespore?

Jeg kunne mistænke Jeres varmeveksler/ventialtion for, at sprede
svampespore til resten af huset. Måske oprydningen efter det
tidligere angreb ikke har været effektiv nok?

Håber I får løst problemet. Jeg har selv haft skimmelsvamp i den
lille "lejlighed", jeg har i kælderen. Gulvene måtte op, alt renses
igennem. Fodpaneler og en halv meter op ad væggene afrenset
med rodalon. Udvendig sokkel gravet fri, drænet og isoleret, før
problemet forsvandt.


Held og lykke.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af snubbi » 23 feb 2012 22:47

hej
fejeren eller ventilation firma.kan rengøre rørene
hvis du ikke har fået rense ventilation rørene efter du har haft skimmel svamp kan det meget vel være at det er i rørene stadig væk ?
Du husker at skifte filter ca 4 gange om året ,specielt lige efter høst for der er meget støv i luften.
får du rengjort din kryds vekseler , den bør hedvands renses eller varmtvands renses 1 gang om året chek at afløbet i ventilation anlæget virker ?
kondens bakken i ventilation anlæget skal chekes at den ikke er løbet fuld pga. for stoppe afløb så kan den blive helt grøn
der skal også kontroleres at filter sidder rigtig i ? (og er vendt rigtig/den regtig type) der ikke er hul i filter,
det er set før ?

der findes til de flest ventilations anlæg en kasset med et specielt polen filter man påbygger yderlig.

lilleClaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af lilleClaus » 24 feb 2012 01:26

Hej Kenneth

Prøv at afmontere nogle af dine luft ventiler, de almindelige typer skal bare drejes/skrues af og på, og så tag et billede ind i rørene. Udsugning vil naturligt være beskidt/støvet af luften fra huset. Selv om der sidder et filter foran krydsveksleren er indblæsnings rørene næppe lige så rene som nye.

Vi fik fortalt et eksempel på skolen, som jeg ikke kan huske alle detaljer fra. På hvad jeg husker som et universitet havde ventilationsanlægget stået stille i længere tid, der bliver lavet en undersøgelse af kanalerne og resultatet var at de ikke turde starte det op igen.

Du skriver at det har stået stille i et år. Det kan ikke helt undgås at der er en lille luftstrøm i rørene, hvis det er varm og fugtigt luft, kan det kondensere på de steder hvor ventilationsrørene er kolde. Er der så samtidigt støv eller andet snavs til at holde på fugten, giver det gode vilkår for diverse uønskede vækster.

Mit bud er at du stopper ventilationsanlægget indtil du ved hvordan rørene ser ud inden i. Hvis i så samtidig får det bedre, er det nok noget med en rensning.

Der er flere firmaer der lever af at rense ventilationsanlæg, søg på google så finder du flere.
Mener at der i Sverige er lovkrav om rensning af ventilationsanlæg.

Brugeravatar
Uffe Henneberg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 127
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 350
Areal: 250/100
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6840
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Oksbøl Vestjylland-City of Vrøgum

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af Uffe Henneberg » 24 feb 2012 05:57

Er du sikker på at anlægget er monteret korrekt på de gamle kanaler ? Jeg kan ikke forstå at det skulle gøre nogen forskel at støvsuge hvis der blæses dårlig luft ind .
Er luft fugtigheden rigtig og ikke for tør,det kan også give de symptomer .
Og prøv at tage en ind eller ud-blæsnings hætte af, og med en lampe og et lille spejl ,kik ind og se hvordan det ser ud.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af Lintz » 24 feb 2012 07:15

Når jeg læser en tråd som denne priser jeg mig lykkelig over at jeg bor i noget gammelt gøjemøj fra 1897 med naturlig ventalition.
Håber at du får løst dine problemer.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af Flyball » 24 feb 2012 08:40

Hej, Hvis anlægget er monteret som det "gamle" så burde i ikke kunne få blæst svampesporer ind. Hvis det er lavet med en almindelig krydsveksler, så er der ikke forbindelse mellem de to luftstrømme, og indsugningen er med filter, som selvfølgelig er blevet jævnligt skiftet.
Et par punkter der kan gøre sig gældende:
1. Monteret forkert, således at der er blevet byttet om på et eller flere ind / ud kanaler.
2. Monteret "korrekt", der er blevet overført store mængder beskidt støv til indblæsningskanalerne.
3. Indreguleringen er meget forkert og derved har i fået stor luftcirkulation i områder som tidligere har "stået stille"
4. større anlæg (luftmængde) kan medføre ovenstående

Ellers er det svært at komme nærmere fra et gættestadie, i skal få en til at komme ud og kigge på det, så i kan få styr på det. Det kan have meget stor betydning på komforten når et ventilationsanlæg ikke kører korrekt.

Just my 5


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af KennethPoulsen » 24 feb 2012 13:01

Hej alle,

Tusind tak for de mange gode tanker og idéer - de hjælper!! :great:

Jeg kan se, at jeg skal være lidt mere præcis med et par enkelte ting:

- Det gamle ventilationsanlæg var en krydsvarmeveksler, hvor der var to tynde filtre og slange til afløb.
- Den nye er en Flexit K2 rotorveksler uden slange (de er ikke nødvendige på dem), samt Kassetter som filtre (der også kan tage pollen). Dem har vi skiftet, og vi har også lige tilmeldt os abbonementsordning på dem, så jeg tror ikke der kommer de store mængder pollen eller skimmelsvamp ind i huset via friskluft-tilgangen.

Jeg tror, at der i forbindelse med at vi havde skaden fra den utætte vandvarmer, og den var blevet udbedret, der havde de håndværkere der udbedrede skaden lige "glemt" Inddækning og Måling i rækkefølgen: "Inddækning-tørring-nedrivning-måling". Tørringen var også bare den naturlige tørring der var, når ventilationssystemet sugede luften fra bryggerset ud.
Problemet var så bare, at vandvarmeren selvfølgelig ikke var til stede mere, og det var af typen Luft-til-Vand, som var koblet til afkastluften fra ventilations-systemet. Så reelt blev luften fra ventilationssystemet blæst tilbage i bryggerset, dannede overtryk - og så kunne sporerne brede sig til resten af huset mere end det allerede havde gjort.

Har også lige snakket med de håndværkere som takserede den oprindelige skade og udbedrede den. Det er dem som kommer op og kigger på det her. Spændende at se hvad de siger! (Kunne godt være nervøs for, at de ikke vil vedkende problemet - eller at de ikke ved, hvordan de håndterer det? Han snakkede bare om at tage prøver fra Stedet hvor skaden var, og det var så det - men det er jo udbedret, og det er følgevirkningen, altså sporerne og at de er gået i ventilationssystemet, der er problemet?)

Hmmm, må se hvad der sker!

Mvh. Poulsen
,
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af pll » 24 feb 2012 15:07

Ikke for at gøre dig forskrækket, men en ikke korekt udført skimmelsvamp sanering kan have store omkostninger, og det kan være rigtigt svært at få forsikringsselskaberne til at udbedre.
Prøv at se på dette link, det er en rigtig skrækhistorie, men der henvisninger til nogle rigtig kompetente personer.
http://www.skimmel-svamp.dk/18865084

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Rensning af ventilationsanlæg og justering

Indlæg af Flyball » 24 feb 2012 15:19

Når du får skiftet fra en krydsveksler til en rotorveksler, så får du også skiftet til en direkte opblanding af de 2 luftstrømme og derved en mulighed for overførsel mellem indholdet af udsugningsluften og den "friske" luft ! Det skal der tages højde for !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Besvar