Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorsten som radiator

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af remme » 22 feb 2012 16:30

Noller du har selvfølgelig ret i at et isoleret røgrør kan være en fordel og især hvis du har en lav røgtemperatur fra fyret. Trækstabilisatoren mod virker selvfølgelig delvist fugt ophobning hvis det er varm luft den trækker ind igennem sig. Men hvis det er kold luft får du bare nærmere din varme røg til at kondenserer. Ideelt set gælder det om at justerer dit fyr således at du hiver varmen ud i vandet i kedlen og samtidig har en lav røgtemperatur og at din trækstabilisator holder sig lukket under driften. En meget aktiv trækstabilsator trækker jo varme ud af rummet også og trækket kunne jo bruges af kedlen til at trække en del af luften igennem i stedet for din blæser.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Skorsten som radiator

Indlæg af noller » 22 feb 2012 17:07

Hej

det er jo lidt ligesom at tørre tøj fungerer allerbedst når der er varmt udenfor,kunne man bruge noget af det varme der er i ens fyrrum altså den tørre luft, ja så vil det hjælpe.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af timkenneth » 22 feb 2012 17:39

hold du blot øje med skorstenen og hav en god dialog med fejeren. den bliver også ventileret af trækstabilisatoren.

hvad har du af kedel temp? gætter på en rimelig høj da baxi anbefaler det, men ved at hæve kedel temp markant hæver du samtidig røgtemp.

gå efter den lavest mulige røgtemp, det er der piller i :D

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af remme » 22 feb 2012 19:29

timkenneth » 22 Feb 2012, 17:39 skrev:hold du blot øje med skorstenen og hav en god dialog med fejeren. den bliver også ventileret af trækstabilisatoren.

hvad har du af kedel temp? gætter på en rimelig høj da baxi anbefaler det, men ved at hæve kedel temp markant hæver du samtidig røgtemp.

gå efter den lavest mulige røgtemp, det er der piller i :D
Du har fat i den rette forståelse af det. :great: Sørg for at ha en rimelig lav røgtemperatur så din varme ikke kommer gråspurvene til gode, men ikke så kold at den ikke kan nå ud af skorsten og sætter sig som løbesod.

Samtidig skal du være opmærksom på din kedels tilstand indvendig. Fugtig og klam aske er et alvorligt advarselstegn på mulig tærring af kedlen pga svovlsyre m.m. fra røgen og fugten. Den største synder i denne forbindelse er for lav temperatur på indgangsvand til kedel og fugtig brændsel. (men der er vel ikke nogen som fyrer med vådt brændsel for det er både dumt og dyrt, da meget vand skal ud igennem din skorsten): :lol:

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Skorsten som radiator

Indlæg af noller » 23 feb 2012 12:24

Hej

baxi skriver at multiheat ikke kræver det store af aftrækket har jeg så læst og valgt at arkivere lodret.Man sætter en højeffektiv kedel til en gammel skorsten så kunsten bliver at finde ud af hvad ens afgangstemperatur skal være for at røggassen ikke kondensere,det kan man så prøve sig til.


Besvar