Brændeovns kvarteret.

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Ulrik »

Vi har vel alle sat ild til nogle "sjove" ting da vi var yngre :)

Men jeg er seriøs i forhold til at forbyde brændeovne i byzonen. Brænde skal fyres af i et anlæg der er beregnet til det, med akkutank og ilke i en lille brændeovn.

Politikerne skal lave en skrotningsordning så vi kan få skiftet de skide brændeovne ud med moderne pilleovne der har en styring der sikrer effektiv miljømæssig forbrænding.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Havmand »

At forbyde brændeovne vil jeg mene er for drastisk...
Folk skal bare fatte at der skal noget luft gennem ovnen...
Og så kunne man lave forbud mod de billige ovne, da de imø brænder væsentligt dårligere end en kvalitetsovn.

Hvis folk begyndte at styre varmen med mængden af brænde, frem for med luften, så ville meget være undgået...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af thoken »

Ulrik » 22 Feb 2012, 06:31 skrev:Vi har vel alle sat ild til nogle "sjove" ting da vi var yngre :)

Men jeg er seriøs i forhold til at forbyde brændeovne i byzonen. Brænde skal fyres af i et anlæg der er beregnet til det, med akkutank og ilke i en lille brændeovn.

Politikerne skal lave en skrotningsordning så vi kan få skiftet de skide brændeovne ud med moderne pilleovne der har en styring der sikrer effektiv miljømæssig forbrænding.

Hej!
Jeg er helt enig :great:
Ulempen vil jo bare være at når først politikerne har fået os alle over på træpiller, så er det jo rigtig nemt at lægge en afgift på så der kan komme nogle kroner i kassen.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Kjeld P »

>>men gjorde naboens knægt det idag uden forældrene stopper det, ja så gør jeg!<<


Det ville jeg sgu også gøre...selvfølgelig, men dette foregik med flere km til nærmeste nabo...

Idag er indstillingen noget anderledes...jeg er ret forundret over at jeg kan indånde udledningen fra Biomaxen...uden ubehag (det lugter endda godt)...ja ja jeg ved godt det nok ikke er sundt, men jeg tror det er mindre usundt end cigaretter new1

Mht til brændeovne....ja folk skal da fyre rigtig i dem, men hvad hjælper det når der bliver solgt vådt brænde *klart til brug*...det har jeg set mange gange. Mht til piller...ja det er utroligt så fint de brænder i et korrekt indstillet anlæg og og selvfølgelig synes jeg også de bør udbredes, men kan alle finde ud af at indstille dem? Det er jeg ikke sikker på...desuden er der ikke plads til dem i alle huse. De kan selvfølgelig bare indstallere en pilleovn, men det er mit indtryk de har lavere virknings-grad samt er mere kompliserede at rense og vedlige-holde.

Jeg synes også at have læst et sted at varmekraft-værker er begyndt at brænde træpiller? Det er da unødvendig med de fyr de har som kan tage hele træer...nej...jeg mener er der overhovedet fornuft i at de gør det. Piller er da til småbrændere eller hvad? Pillefyr er den bedste varmekilde ever...jeg er meget glad for min.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Albert »

Når der er synlig røg fra skorstenen udledes der for mange skadelige partikler,men går man tilbage til før starten af 70èrne,var der ikke nogen der brokkede sig over det,da det ikke var anderledes ovre ved naboen.

Der blev lavet nogle undersøgelser om hvor meget der egentlig blev udledt fra brændeovne,og en del af undersøgelsen blev lavet lige omkring Flunk`s hoveddør nemlig i Slagslunde.
Der er ifg.Enginiøren 400 husstande i Slagslunde,og de 200 har brændeovn,og det var ved den lejlighed at brændeovnsfabrikanterne protesterede over de tal der blev brugt,og ikke ville deltage længere da tallene der kom frem ikke havde hold i virkeligheden,og klagede over fremgangsmåden gennem pressen.

Der er nu lavet nye målinger som understøtter brændeovnsfabrikanterne,og tallene er væsentlig lavere end ved de første målinger.
Det har hele tiden undret mig hvordan man så bastant kan sige,der dør 8000 mennesker om året pga. af røg fra Danske brændeovne,alle de partikler der fyger rundt i luften er jo luftbårne,og kan i høj grad stamme fra hvilket somhelst land,og komme langvejs fra.
Jeg husker fra 1979,der var vulkanudbrud på Sicilien,og vi havde det fineste hvide snetæppe over landet,men 2 døgn efter udbrudet var der et synligt gråt tæppe overalt.

Ligesom med fyringsanlæg sker der også forbedringer med brændeovne,og at forbyde dem er nok at skyde langt over målet,på et tidspunkt finder man nok en teknik her så udledningen ikke bliver højere end på fyringsanlæg.

Iøvrigt er jordens befolkning i vækst,så arten er nok ikke truet icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af thoken »

Albert » 22 Feb 2012, 08:44 skrev:

Ligesom med fyringsanlæg sker der også forbedringer med brændeovne,og at forbyde dem er nok at skyde langt over målet,på et tidspunkt finder man nok en teknik her så udledningen ikke bliver højere end på fyringsanlæg.

Iøvrigt er jordens befolkning i vækst,så arten er nok ikke truet icon_cheesygrin.gif
Hej!
Ja, men teknikken er der jo allerede! Og har været der i snart mange år. En simpel blæser(og styring af blæser) kan forbedre forbrændingen og nedbringe udledningen.

Mener du så også at man bare skulle have ladet være med at udvikle katalysatorer til biler?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Albert »

thoken » 22 Feb 2012, 08:56 skrev: Hej!
Ja, men teknikken er der jo allerede! Og har været der i snart mange år. En simpel blæser(og styring af blæser) kan forbedre forbrændingen og nedbringe udledningen.

Mener du så også at man bare skulle have ladet være med at udvikle katalysatorer til biler?

mvh thoken
Katalysatoren blev heller ikke opfundet sammen med bilen :roll:
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Kjeld P »

Er der der ikke også delte meninger om hvorvidt den gør gavn....se nu bare filtre på lastbiler og busser....hvad har det hjulpet?? Og så al den snak om filtre på skorstene...DET DUR IKKE ,men det kan da gøre folk skeptiske.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af noller »

Hej

Det går først rigtig slemt for sig når folk bliver nærige og lukker for spjældet tilførsel af luft. Lad da svinet brænde ud og lav en ekstra optændning hvilket alt andet lige er det nemmeste i verden.Nå men at folk er nærige har langt store konsekvenser end at holde varmen.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Brændeovns kvarteret.

Indlæg af Kjeld P »

Det er vel for at fyre over natten....er det ikke noget med...ned for luften og en briket ovenpå gløderne...så er den vist klar til at fyre på om morgenen. Jeg har ikke prøvet det, men synes jeg kan huske noget om det....
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Besvar