Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorsten som radiator

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
baxiheat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 feb 2012 22:54
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5 m/Ilt
Areal: 237m2 +80m2 kælder
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 3760
Dagligt forbrug: ca.: 32 kg
Årligt forbrug: NYT fyr
Geografisk sted: Bornholm

Skorsten som radiator

Indlæg af baxiheat » 21 feb 2012 21:11

Tilader mig at genopslå indlægget i denne kategori også.

Spørgsmål/ teori:

Det er en meter nede i skorstenen røggas temperaturen skal måles? Hos mig er denne omkring 30C- Altså alt for lav i forhold til de omkring 60-80C jeg kan læse mig til herinde er ideelt. Fyret er nyt, derfor kan jeg ikke på egen werfaring sige om den lave temperatur dur hos mig.
Fyret står i kælderen. Huset er 2 etager, kælder, stueplan og 1salen med 45graders hældning. så skorstenen er, som er en muret skorsten med isokern, omkring 8-9meter. Afgangstemperaturen på fyret, 1.5 multiheat, ligger omkring 110-130C. har prøvet at hive et par af de der snejlesnoninger ud af kedelrørende. der stiger den i kedlen, men ikke tilsvarende øverst oppe. Temperaturen øverste er målt igennem renselemmen på 1salen, omkring 1,5-2meter fra toppen, med et trådløst stegetermometer.
jo højere røggasen er ved fyret, jo mere smider jeg ud....eller? For da skorstenen jo står midt i huset må tabet på de ca 90C vel "lande" inde i huset. Så den enkle løsning er, for at undgå løbesod, at pille en masse snegle ud, så røggassen er betydelig varmere ved afgangen fra fyret. dette hindre røggassen i at varm vandet op i kedlen, men varme så til gengæld skorstenen op i stedet, og vupti ingen løbesod? Hm er det så enkelt, og kan jeg i givet fald være ligeglad med temperaturen øverst, altså de 30-40C? Jeg synes at min aske og kedel generalt ser fornuftig ud, Asken er fin og lidt lys, ikke sort og heller ikke hvid. Køre naturligvis med Thys instillinger. Jeg har trækstabilisator, denne har jeg forsøgt med at lukke for og se om det var den der kølede min røg ned. De tilsluttede, 2 stk, brandovne, og oliefyr, har også fået lukket deres spjæld, men kan de også have noget at sige? Røgrøret hen til skorstenen er, omkring 2 meter og med vinkelknæk 2 steder. isoleret og med "sølvpapirstape".
Hvad siger jeres erfaring? Hvad er løsningen, g er der et problem?
Der er altid nogen der har gjort en bedre handel en mig.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af Tom_AT » 21 feb 2012 21:20

Der er jo ingen grund til en masse unødig spam.. Hvad forventer du at få ud af dette?

Brugeravatar
baxiheat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 feb 2012 22:54
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5 m/Ilt
Areal: 237m2 +80m2 kælder
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 3760
Dagligt forbrug: ca.: 32 kg
Årligt forbrug: NYT fyr
Geografisk sted: Bornholm

Skorsten som radiator

Indlæg af baxiheat » 21 feb 2012 23:09

Til Tom_AT
Tja, forventede ihvertfald ikke at træde nogle over tæerne. Men jeg forventer/ forventede, for dem det har sin interesse, at få svar på om min teori holder, altså om det bare er at skrue op for kedlens afgangstemperatur, fordi, det den taber i skorstenen, bliver afgivet til huset, og ikke ud i det blå luft. Det kunne goså være der var nogle der kunne fortælle mig at det ikke var et problem at temperaturen er så lav. At det er normalt at temperaturen er faldet så meget fra fyr til Toppen, nu når den er så høj, eller at jeg skal forsøge at finde problemet, som kunne være? Håber dette indlæg har formået at belyse min seriøsitet og ikke mindst den gode tone.
Der er altid nogen der har gjort en bedre handel en mig.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af Grevens » 21 feb 2012 23:20

... tror bare Tom mener at du allerede har oprettet dette emne under en anden kategori ...

... og dét fy ... - tror jeg nok ... 8)
...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af Tom_AT » 22 feb 2012 00:14

det er ganske almindelig forum-etikette ikke at spamme løs med en masse enslydende tråde. Tænk hvis vi alle gjorde det. Noget kunne jo tyde på at folk der har behov for flere enslydende tråde føler sig lidt vigtigere end os andre og at de tilsyneladende har mere ret til at blive set/hørt.


Brugeravatar
baxiheat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 feb 2012 22:54
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5 m/Ilt
Areal: 237m2 +80m2 kælder
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 3760
Dagligt forbrug: ca.: 32 kg
Årligt forbrug: NYT fyr
Geografisk sted: Bornholm

Skorsten som radiator

Indlæg af baxiheat » 22 feb 2012 00:28

Okay! Ja kan man andet en smile. Budskabet er modtag. Jeg opdagede bare at mit første indlæg "lå" forkert. Derfor dette ekstra indlæg, hvor jeg lige nævner at det er “en kopi".
Der er altid nogen der har gjort en bedre handel en mig.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af Tom_AT » 22 feb 2012 00:35

Ja okay.. Lød måske lidt tvær. Men det var nu mest for at gøre opmærksom på det. Der er jo også masser af svar i den anden tråd :-)

Brugeravatar
baxiheat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 feb 2012 22:54
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5 m/Ilt
Areal: 237m2 +80m2 kælder
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 3760
Dagligt forbrug: ca.: 32 kg
Årligt forbrug: NYT fyr
Geografisk sted: Bornholm

Skorsten som radiator

Indlæg af baxiheat » 22 feb 2012 00:40

Lidt ;-) ja det jo et uundværligt sted at hamstre/dele erfaring. Tak for dit sidste indlæg.Vhh Martin
Der er altid nogen der har gjort en bedre handel en mig.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Skorsten som radiator

Indlæg af Hr.Hansen » 22 feb 2012 08:05

Jeg går ud fra at du stikker termometeret ind enten lige ved rense lemmen, eller et stykke op i skorstenen. Problemet er bare at du får røggasserne blandet med kold luft fra rense lemmen, så målingen kan ikke bruges til det store.

Hvis du vil have en måling du kan bruge, skal du sænke dit termometer ned i skorstenen, så falsk luft bliver elimineret.

Jeg har også hørt snak om at temperaturen ikke behøver at være så høj, hvis man har trækstabilisator, da man får en større mængde luft igennem skorstenen og dette er med til at holde den tør.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Skorsten som radiator

Indlæg af mejeristen » 22 feb 2012 19:49

baxiheat » 22 Feb 2012, 00:28 skrev: Jeg opdagede bare at mit første indlæg "lå" forkert.

Skulle det ske en anden gang er du velkommen til at tage fat på redaktørerne så vil vi med glæde flytte fejlplacerede indlæg derhen hvor de bør være!

Håber du vil få stor glæde af forummet, vi kan ikke få for mange der bruger forummet, og deltager med viden og indspark til diskusioner om stort og små inden for emnet!

Velkommen til!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar