Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vores nye solcelleanlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af klinten » 21 feb 2012 19:00

Den skematiske ordning er da heller ikke en afskrivningsordning? Det er da bare hvor du kan få lov at sælge og ikke andet. Eller hur?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af BWJ » 21 feb 2012 19:04

klinten » 21 Feb 2012, 19:00 skrev:Den skematiske ordning er da heller ikke en afskrivningsordning? Det er da bare hvor du kan få lov at sælge og ikke andet. Eller hur?
De 2 nævnte ordninger er for afskrivning af anlægget, retten til at sælge (60 øre/kwh i 10 år og 40 øre reserende levetid på anlæg) er en ordning under nettomålerordningen, og en del af loven.
http://solarpanels.dk/solcelleanlaegafskrivning
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af klinten » 21 feb 2012 19:07

:shock: Citat fra http://dvcenter.dk/solcelle-systemer/su ... rface.html
"Solceller og skat.

17 maj 2011 blev der vedtaget 2 skatte ordninger, private kan benytte sig af, den skematiske ordning eller den regnskabsmæssige ordning. Den skematiske giver mulighed for at producerer til sig selv og sælge strøm for op til 7.000,- kr skattefrit. Der er ingen fradrag for investeringen.

Den regnskabsmæssige giver mulighed for at afskrive sit anlæg med 25 % om året, og trække omkostninger fra. Dog bliver man beskattet af værdien af egne vare og salg til el-nettet. Hvis huset sælges, skal restværdien på solcellerne beskattes ( genvundne afskrivninger ) Vi er gerne behjælpelig med vejledning i hvordan selvangivelsen udfyldes."
Er dette så forkert?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af cp_ » 21 feb 2012 19:08

Hmm der er da ingen afskrivning ifb. med den skematiske ordning, det er blot skattemæssigt hvordan du forholder dig til nettomålerordningen som begge de 2 ordninger går ind under. Ellers har jeg da misforstået noget?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af BWJ » 21 feb 2012 19:22

cp_ » 21 Feb 2012, 19:08 skrev:Hmm der er da ingen afskrivning ifb. med den skematiske ordning, det er blot skattemæssigt hvordan du forholder dig til nettomålerordningen som begge de 2 ordninger går ind under. Ellers har jeg da misforstået noget?
Hmm. er svært bange for at du har ret :oops:
Sådan her er det:
Ligningslovens § 8 P( ikrafttræden 31.december 2010, virkning fra 1. januar 2010):

Stk. 1. Fysiske personer, der ejer vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst vælge at medregne indkomst ved driften af energianlægget efter reglerne i stk. 2 og 3. Valget har virkning for alle vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg, som den fysiske person ejer og efterfølgende erhverver, og er bindende til og med det indkomstår, hvor det sidste anlæg eller de sidste andele afstås.

Stk. 2. Af den del af bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energi-anlæg, der overstiger 7.000 kr., medregnes 60 pct. til den skattepligtige indkomst.

Stk. 3. Såfremt bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energianlæg medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglen i stk. 2, kan der ikke foretages fradrag for udgifter forbundet med driften af det vedvarende energi-anlæg, herunder afskrivninger.

Men der er ikke noget man skal tilmelde sig, men selv påføre selvangivelsen hvis (kan næsten ikke lade sig gøre) overproduktionen indbringer mere end kr. 7000,-
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vores nye solcelleanlæg

Indlæg af cp_ » 21 feb 2012 19:52

Ok det giver mening, og ja de 7000 kr i overproduktion er nok utopisk.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


Besvar