Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Amatør spørgsmål

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ChristianR.L.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 sep 2007 20:38
Mit fyr: Gammel utæt, umærket, ulmende stoker
Areal: 200
Brændsel: træ
Dagligt forbrug: Hele tiden
Årligt forbrug: ?

Amatør spørgsmål

Indlæg af ChristianR.L. » 02 sep 2007 07:49

Hej

Jeg har startet en tråd i gæste foraet, men på opfordring prøver jeg nu herinde! Jeg er meget grøn ud i fyrings verdnen og har i den forbindelse mange dumme spørgsmål som jeg håber i vil tage jer tid til at besvare.

I essens; hvad er en stoker? Er der udelukkende en anordning til styring af brændetilførsel?

Kan man evt få samme udnyttelse af et traditionelt fyr man kommer brændeknuder i?

- Ang tanker vedr. brændsel forestiller jeg mig at det kunne være en blanding af korn og evt. brænde, hvis det er muligt?

Jeg er egentlig ikke udeefter et fyr der ikke kræver arbejde, jeg skal gladeligt smide brænde på en gang om dagen, hvis det er nødvendigt/billigere. Jeg vil gerne have et billigt og miliøvenligt alternativ til konventionel opvarming.

Huset det skal opvarme er ca 220kvm.

Sov jeg har beskrevet i den anden tråd, skal jeg til at bygge et nyt fyrrum i enden af en gammel lade, samt rejse en skorsten. Jeg har mest af alt mulighed til at projektet tager noget tid, men så tilgengæld bliver så billigt som muligt! Jeg ved dog ikke noget om kedler, svejsninger, shunt ventiler(jeg har lært et nyt ord jeg ikke ved hvad betyder
:D ) eller alt det andet, men jeg er villig til at lære og vil være glad for lidt hjælp til mine spørgsmål!

På forhånd tak

Christian


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 02 sep 2007 09:11

hej og velkommen
jeg vil prøve at svare efter hvad jeg ved og mener..
man kan godt sige en stoker er som du siger, det er en snegl der skubber et brændsel frem mod brænder hovedet i takt med huset kalder på varme, hvilket styrringen bestemmer ved at starte sneglen og blæser i de simpleste styrringer.
korn er ikke så aktuelt at fyre med i år med mindre du selv dyrker det eller får det meget billigt.
Jeg mener at hvis man har adgang til til træ på sin grund eller kan få noget til næsten ingen penge så er det billiger en stoker, prisen på en god brænde kedel er lidt lavere en på en stoker, men der er meget arbejde med at fælde, køre hjem, save op, kløve og stable men hver sin hobby.
men med en akkumolerings tank og en god kedel tager selve fyringen ikk længere tid en at passe en stoker ca.
en shunt ventil kan sikre at dit fyr altid får min 60 grader eller hvad den er stille på af grader ind i bunden af kedelen det sikre at din kedel ikke tære så meget på grund af for stor tempartur forskel.
jeg håber det hjalp lidt,
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

ChristianR.L.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 sep 2007 20:38
Mit fyr: Gammel utæt, umærket, ulmende stoker
Areal: 200
Brændsel: træ
Dagligt forbrug: Hele tiden
Årligt forbrug: ?

Indlæg af ChristianR.L. » 02 sep 2007 10:12

Hej og tak for hurtigt svar!

Altså hvis jeg forstår det rigtigt kan man i princippet selv kyle kornet/træpillerne/olivenstenene derind når behovet melder sig? Stokeren er altså ikke den der bestemmer hvad man brænder, men den der bestemmer hvornår der skal mere brændsel på? Altså for nemhedens skyld?

Er det muligt at fyre med træ både til varmen i huset samt det varme vand? Kan man evt starte med at købe et fyr der bruger brænde og så køre med det så længe man synnes det er sjovt og så evt tilslutte en stoker den dag man ikke gider det stører arbejde, + måske har flere penge end man har tid?

O nu kan jeg så bruge ordet "shunt ventil" og rent faktisk vide hvad jeg mener, tak for det! icon_cheesygrin.gif

Jeg bliver klogere hele tiden!

Christian

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Indlæg af Julehund » 02 sep 2007 10:56

hej og velkommen! :)

det med at fyre med korn osv. kræver en stoker! jeg har købt en kombi, altså både træ og stokerfyr.. og den kan brænde næsten alt!!

jeg kan se at brian b også har en alcon kedel, det kan være at han nogle indput mht. fast brændsel??

ps. mit anlæg er ikke oppe at køre nednu, men kommer snart!! olie er S.... DYRT!! :cry:

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 02 sep 2007 12:15

klik på linken her og du vil finde mange svar...

viewtopic.php?t=573

kb.php?mode=article&k=6

kb.php?mode=article&k=5
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar