Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Lille put i kedlen » 19 feb 2012 22:50

Du kan med fordel føre fremløbet fra fyret til et Tee (evt. hjørne Tee) ovenpå akkutanken, således at det ikke behøver at løbe ind i akkutanken, før det kan komme direkte videre til huset - kun når huset ikke kalder på al varmen vil der blive akkumuleret - på den måde vil der hurtigere komme varme til huset og du undgår en del varmespild.


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Skovløber » 19 feb 2012 23:06

Lille put i kedlen » 19 Feb 2012, 22:50 skrev:Du kan med fordel føre fremløbet fra fyret til et Tee (evt. hjørne Tee) ovenpå akkutanken, således at det ikke behøver at løbe ind i akkutanken, før det kan komme direkte videre til huset - kun når huset ikke kalder på al varmen vil der blive akkumuleret - på den måde vil der hurtigere komme varme til huset og du undgår en del varmespild.
jeg sidder lige og er blevet færdig med at opmåle alt mit fittings, også kommer du med den fine ide :shock:
Kan godt se huset får varmen straks, men hvis huset er tilfreds, så vil strålen skyde ned i akku og måske omrøre noget.
Jeg har ladet mig fortælle at hvis man laver det som jeg regnede med, så finder varmen hurtigt op i top tank, og dermed til hus. Har du anden erfaring :|
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Lille put i kedlen » 20 feb 2012 00:28

Skovløber » 19 Feb 2012, 23:06 skrev: jeg sidder lige og er blevet færdig med at opmåle alt mit fittings, også kommer du med den fine ide :shock:
Kan godt se huset får varmen straks, men hvis huset er tilfreds, så vil strålen skyde ned i akku og måske omrøre noget.
Jeg har ladet mig fortælle at hvis man laver det som jeg regnede med, så finder varmen hurtigt op i top tank, og dermed til hus. Har du anden erfaring :|
Det er sikkert rigtig nok at varmen hurtigt finder op i toppen af tanken (10 - 30 min), men inden da, vil den have afgivet en del af sin varmeenergi til vandet i akkuen og kun langsomt begynde at sende den videre - hvorfor ikke få al det varme vand rundt i huset på minutten? Og så akkumulere senere, når og hvis der er overskud.

Det skulle ifølge "de kloge folk" herinde ikke være noget problem, at strålen skyder ned i akku, da vandet nærmest møder en mur (Strålen vil også være mindre, da huset jo som regel altid vil aftage en del direkte) - ellers kan du evt. sætte en reduktion på, skrue et rør på fra begge sider. Røret som skal gå 10 - 20 cm ned i tanken, borer du igennem fra siderne, så vil vandet langsomt fordele sig i toppen. Nogle sætter også et Tee eller en vinkel på røret som går ned i tanken - ret nemt, hvis man genbruger en gl. olietank, da hullerne her er ret store.

Istedetfor et Tee ovenpå akkutanken kan du også montere et kryds eller hjørnekryds, hvori du kan montere en temperaturmåler, men ellers er der ikke noget til hinder, for at montere et Tee til huset et helt andet sted på strengen mellem fyr og akku.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2012 06:19

Min ladeventil sidder også ca 2 m fra kedlen på den anden side af skorstenen, det virker fint, bare det er lavet i min 5/4" rør. for at minimere modstanden i rørene og dermed holde et højt flow.
Du skriver noget om pulsstyring af pumpen indtil kedeltemperatur kommer op på 65 grader, drop det, for det første kan en alpha 2 pumpe ikke tåle pulsstyring og for det andet er det billigere og enklere med en Danfoss KP78 stillet til de 65 grader der føler i kedeltoppen, så kører ladeventilen slet ikke før der er brug for det. Sådan har jeg lavet det og det virker efter hensigten uden problemer.
Jeg har koblet min kedel til akkutanken ligesom du har tegnet det, det virker fint.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Havmand » 20 feb 2012 07:34

Ang. Ladeventilen, er det vel blot at koble den på kedlen om skrevet, så kører den godt nok mens kedlen varmer op, men man slipper for yderligere terMostater.

Ang. Varmelås, vil varmen søge opad, hvorfor kedlens fremløb bør gå op og ind i akku.
Min sidder så den går fra kedel op til loft hen til akku tank og ned.
Det gør at vandet selvcirkulerer - hvorfor min kedel altid er varm... Lidt noget skidt... Så det skal ændres...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2012 08:24

Havmand » 20 Feb 2012, 07:34 skrev:Ang. Ladeventilen, er det vel blot at koble den på kedlen om skrevet, så kører den godt nok mens kedlen varmer op, men man slipper for yderligere terMostater.

Jeg har bare monteret den KP78 for at afkorte opvarmingstiden på kedel og røggas køler. Jo hurtigere kedlen bliver varm, jo hurtigere begynder den at arbejde optimalt.
Ang. Varmelås, vil varmen søge opad, hvorfor kedlens fremløb bør gå op og ind i akku.
Min sidder så den går fra kedel op til loft hen til akku tank og ned.
Det gør at vandet selvcirkulerer - hvorfor min kedel altid er varm... Lidt noget skidt... Så det skal ændres...
Er det ikke bare at montere en fjederpåvirket kontraventil i kredsen og så få stoppet det selvcirkulation?

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Havmand » 20 feb 2012 08:55

Ok, jeg bøjer mig mht. Opvarmning af kedel... Hvis det reducere opstartstiden væsentligt... - har du, John, nogen idé, om hvor meget lov. Tiden bliver forkortet?

Ang stop af selvcirkulation har jeg tænkt på an montere en klapkontraventil, da jeg tror fjenderne vil give for meget modstand...
Lige i skovløbers tilfælde har han mulighed for at trække røret op til akku med en lodret stigning på ca en meter.
- det skulle jeg mene er rigeligt til at stoppe selvcirkulationen
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Havmand » 20 feb 2012 09:17

Jeg har lige kigget lidt på mine grafer - og umiddelbart tager det fyret lige knapt 5 minutter at komme op til 65-70 grader, hvorefter den sparker vand i akkutanken... Så umiddelbart tvivler jeg på hvor meget der er at hente i at montere en ekstra termostat, frem for blot at køre over den indbyggede
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af majland » 20 feb 2012 09:32

Lille put i kedlen » 19 Feb 2012, 22:50 skrev:Du kan med fordel føre fremløbet fra fyret til et Tee (evt. hjørne Tee) ovenpå akkutanken, således at det ikke behøver at løbe ind i akkutanken, før det kan komme direkte videre til huset - kun når huset ikke kalder på al varmen vil der blive akkumuleret - på den måde vil der hurtigere komme varme til huset og du undgår en del varmespild.
Det er sådan at mit er monteret - bortset fra jeg går vandret ind i tanken lige under top (det var nemmest at montere sådan. Så spilder jeg godt nok lidt af kapaciteten i denne)
http://majland.org/blog/?p=411 & http://majland.org/blog/?p=460

Men af min temperaturivervågning er det tydelige at huset nogle gange trækker mere end fyret leverer og at fremløb fra fyret og til huset er varmere end udtaget i toppen af akku tanken
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Afstand fra kedel til shunt/termovar

Indlæg af Havmand » 20 feb 2012 09:40

Der ligger mange liter (små 100) vand oppe i toppen af tanken, som du lader gå til spilde...

Fremløb til centralvarmen skal trækkes fra toppen...

Jeg har monteret fremløb i siden, og varmen søger LYNHURTIGT op... En dag havde jeg lukket akkutanken af, og tændt op i keden. Da kedlen var driftsvarm, åbnede jeg hanen mellem akku og kedel... og vipti... Fremløbet til husets shunt steg fra 30 til 70 i løbet af 30 sekunder !
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Besvar