Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røg og brand i silo...

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
sisseHT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2012 17:18

røg og brand i silo...

Indlæg af sisseHT » 16 feb 2012 17:37

Hej

Vi har et gammelt KC stoker fyr med en støbejernskedddel.

Det har de sidste mange år kørt med korn, i år har vi forsøgt os med andre brændselstyper, bla træpiller og lige nu køre vi med palmefrøskaller.
Det sidste stykke tid vi kørte med træpiller og nu hvor vi kører med palmefrøskaller har vi bøvler meget med at der stod røg op i siloén. det har så kulmineret i dag hvor der også var ild i skallerne der lå i siloen..

Hvis vi skruer op for tilførslen af piller/skaller stopper kedlen til med ubrændt brændsel.

Er der nogen der har forslag til hvad der kan være galt??

Siloen føder med vandret snegl.


Hanssc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

røg og brand i silo...

Indlæg af Hanssc » 16 feb 2012 17:52

tilbagebrand! Jeg har selv prøvet det da jeg havde stoker. Er der ikke et sikkerhedssystem på der hælder vand ned i ved tilbagebrand? Ikke at det løser dit problem.
Da jeg havde tilbagebrand, havde jeg inden haft problem med at ventilen til slukningssystemet var lidt utæt. Så for ikke at få forvandet alle pilerne, havde jeg slukket for vandet før den. Det havde jeg så ikke fået gjort mere ved, da der en dag var tilbagebrand og dermed ild i siloen.

sisseHT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2012 17:18

røg og brand i silo...

Indlæg af sisseHT » 16 feb 2012 18:21

Vi har så ikke lige noget sikkerhedssystem på...
teorien går på at der er træk tilbage i siloén. men om det kan være en utæthed i blæsekassen som gør at luften også går tilbage det ved vi så ikke.
Nu kan vi så bruge resten af aftenen på at tømme siloen for tilsodet skaller og se om vi overhovedet kan finde en løsning på problemet..
Ellers er der jo ikke så lamg tid til foråret og der skal fyret jo alligevel slukkes.....

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

røg og brand i silo...

Indlæg af Brandsen » 16 feb 2012 18:32

Halløj i forum,

Hey, der skal simpelthen være en eller anden form for sikring mod tilbagebrand
på alle stokere, så det bør I kikk epå hurtigst muligt.

Årsagen der forårsager tilbagebrand kan være mange, men typisk at låget på tank
eller silo ikke slutter tilstrækkeligt tæt, eller der er utætheder i sneglekanalen,
altså den 'fødelinie' der går fra tank/silo til brændkammeret, så det bør I absolut
kontrollere 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

røg og brand i silo...

Indlæg af kambaj » 16 feb 2012 18:54

Kører selv med palmefrøskaller men i et andet fyr MGM15, og får samme problem hvis jeg prøver at få kedlen til at yde det samme som ved træpiller da den så bliver en tjæretønde i stedet.
Har bedst resultat med en meget lille fødning og et langsomt regulerende fyr som har relativt stort temperatur udsving så den kører en konstant drift , da det virker som om at skallerne skal have mere tid til at afgive varmen.
Har ændret på en del setpunkter i TM styringen, men selvom skallerne indeholder mere energi en piller kan den ikke frigives ligesåhurtig efter min mening, så tjek røgkanaler aftræk og den vandrette snegl kan være indhyllet i beg, her da det blev rigtig koldt ville jeg øge ydelsen men der gik to dage så kunne skallerne ikke falde ned gennem røret fordi det var blændet af sod og "hår" fra disse.
Lugter forøvrigt ganske fælt når skallerne har lavet tjære.

Mvh Jan


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

røg og brand i silo...

Indlæg af Brian B » 16 feb 2012 19:52

Hej
Det er osse godt at blæseren er forbundet til magasinet med et lille rør eller noget, da den så laver overtryk og presser evt røg frem, jeg kunne se da jeg fyrede med flis at det er nemmere for røgen at komme bag ud da det ikk er så kompakt som savsmuld som jeg normalt køre med, jeg forestiller mig at skallerne heller ikk slutter så tæt som det korn i er vant til at køre med
Det kan være det allerede er lavet men måske stoppet
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

røg og brand i silo...

Indlæg af kadett 76 » 16 feb 2012 20:11

en stoker med vandret snegl skal have vandsluk, det har den sikkert også men det er ikke sikkert det er tilsluttet/ virker, dette bør i få udbedret snarest, tilbagebrand er som oftest enten utæt silo/snegl, hvis den har kørt med sneglen "varm" dvs hård fyring helt inde ved snegl vil den stille og roligt brænde kortere, dette vil også give tilbagebrand, og uegnet brændsel/forkert indstilling så der er mange parametre, det første er nok at få fyret til at være i orden, rep af vandsluk, ny pakning i silolåg, visuel kontrol af snegl og sneglerør, total udrensning af kedel for sod når dette er udført så er det indstilling der mangler, der er det ofte bedst at finde en der kører samme stoker og brændsel og så få grundindstillinger fra ham og så selv finindstille til det bare spiller, såadn et stort service vil helt sikkert også kunne ses på dit brændselsforbrug på den positive måde :-)

sisseHT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2012 17:18

røg og brand i silo...

Indlæg af sisseHT » 19 feb 2012 08:57

En lille update. Og tusind tak for jeres svar.
Vi har renset, fuget og tætnet.
Der var en liste i siloen der ikke sluttede tæt og så er alle svejsningerne, der hvor siloen er påsvejet sneglen utætte. Sneglen er blevet skæv og blæsekassen er kaput. (den er svejset over flere gange i de sidste 2 år)

Selvom vi har tætnet er der stadigvæk røg i siloen. Nu er skallerne i det mindste tørre. Men det drypper fra gearet og fra sneglen.

Vores slutkonklusion er derfor blevet at vores fyr kører på lånt tid. Vores brændseleforbrug er enormt (ca 1 ton skaller på 10 dage)..
Der skal ny blæsekasse på, nyt gear, ny snegl (og så det der vandsystem).


Vi kigger derfor på nyt fyr i stedet for...

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

røg og brand i silo...

Indlæg af kadett 76 » 19 feb 2012 09:30

hvis i kigger på nyt stokerfyr er en faldstoker også en mulighed, den behøver ikke vandsluk da den ikke kan brænde tilbage, og nogen af dem behøver heller ikke at være tætte i hverken silo eller snegl, det er min erfaring at de generelt kører med færre problemer (nu har vores kørt i over 6 år uden nævneværdige reperationer og er bestemt ikke noget der lugter af udtjent) til gengæld doserer de ikke så jævnt som en vandret og har ofte ikke helt så høj ydelse, men hvis man finder en der er simpel og gennemskuelig, synes jeg at det sparede bøvl er det værd

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

røg og brand i silo...

Indlæg af snubbi » 19 feb 2012 20:29

hvad med en kc stoker igen den passer på kedelen ? eller renovere den gamle stoker . den har jo kørt godt i mange år et par stumper plade og ny pakning i gearet,
den har helt sikker en studs til vand slukning ellers ring til kc stoker og spørg hvor den sider og så på bygge brandslukning på den


Besvar