Tolietskyl anvende varmt vand

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Zarge »

tjo calle, men så er det jo men så er det jo slet ikke nødvendig at kikke på automatik der skifter over... ;-)

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Erik2 »

Før i tiden brugte jeg bare en spand, som derefter blev brugt til at skylle ud med. Til håndvask har jeg i stedet tænkt på en mini elvandvarmer under vasken, som er ret almindeligt i udlandet. I kombination med en berøringsfri vandhane får man så varmt vand med det samme, uden spild. Varmeveksleren på afløbsvandet fra bruseren lyder som noget der er penge at hente i, når det veksler direkte med det iskolde indgående brugsvand.
Jeg kan let separere afløb fra bad og håndvask.
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Lille put i kedlen »

En bedre ide - og ihvertfald rigtig vandbesparende - ville det være at pumpe al vandet fra håndvasken igennem et filter og op i en beholder (igen med 2 flydeventiler) over cisternen. Så kan du bare lade vandet løbe i håndvasken indtil det bliver varmt, uden at det går til spilde.

Ja, du kan endda også tage vandet fra bruseren og pumpe det samme vej - evt. efter først at have udtaget varmeenergien i det.

Hvis man skulle bygge nyt, ville man sikkert anbringe en noget større tank under gulvet.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Bjarne B. »

Da vi lavede nyt badeværelse, lagde jeg pexslangen til det kolde vand under flamingoen, men den til det varme vand oppe i betonen, så i fyrringssæsonen har vi varmt vand med det samme icon_cheesygrin.gif
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Lille put i kedlen »

Bjarne B. » 14 Feb 2012, 22:34 skrev:Da vi lavede nyt badeværelse, lagde jeg pexslangen til det kolde vand under flamingoen, men den til det varme vand oppe i betonen, så i fyrringssæsonen har vi varmt vand med det samme icon_cheesygrin.gif
Jeg har lagt både koldt og varmt ned i flamingoen ved at skære nogle passende riller i det nederste lag. De kan skæres med kniv eller afkorter (evt. rillefræser, kædesav mm.) - bræk så mellemrummet op og tilpas mellemrummet med en passende smal stålbørste, så flexrørene med pexrør lige kan trykkes ned og fastholdes (evt. må man sætte en fastholdebøjle på).
Til at opsuge det løse flamingo (bortset fra de største stykker) bruger jeg en løvsuger - det kan de da bruges til :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Lintz »

Mit køkken ligger længst væk fra vvb så jeg bruger RIGTIGT meget vand inden det bliver varmt - vil have en gennemstrømningsvandvarmer til at sidde under vasken på et tidspunkt så der er varmt vand med det samme.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Havmand »

Lintz » 15 Feb 2012, 06:54 skrev:Mit køkken ligger længst væk fra vvb så jeg bruger RIGTIGT meget vand inden det bliver varmt - vil have en gennemstrømningsvandvarmer til at sidde under vasken på et tidspunkt så der er varmt vand med det samme.
Det er jo derfor vi er nogle, som har lavet fyrrum lige neden under køkken og bad - så er der 5 meter 15 mm. pex til begge dele :great:
Så jeg spilder ca. en liter vand for at få varmt vand - Dog kunne jeg godt finde på at koble selvcirkulationen på... Det kunne være fedt på 1. salen da der er et stykke vej :)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Albert »

Hvordan er det nu lige reglerne er med brugsvand,er der ikke noget med ikke for meget gør det selv. AN6F5B~119.GIF
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Erik2 »

Lov om gør-det-selv arbejde omhandlende el, brugsvand og kloak:

§1: Det er forbudt at blive opdaget
§2: Alt er tilladt, hvis det ikke bliver opdaget.
§3: Hvis myndighederne ikke bliver lukket ind ved de ikke hvad du har lavet selv.
§4: Da det går ud over dig selv eller din familie hvis du laver noget der er farligt, laver du det naturligvis ordentligt.
Senest rettet af Erik2 15 feb 2012 09:06, rettet i alt 1 gang.
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Rene`Strøm »

Hej
Da jeg som udlært vvs montør desværre må fortælle , at al brugsvand må man overhovedet ikke selv
lege med , det kræver at man er autoriseret vvs mand , og det er bla pga at hvis man ikke får sat diverse
kontraventiler rigtigt , kan al spildevand i ens bolig trække ud i hovedledningen i vejen og dermed lave en
masse rav i andres små maver ;-) , men derimod al varme kan man lege med lige så tosset man vil

Besvar