Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Growatt invertere

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Growatt invertere

Indlæg af BWJ » 13 feb 2012 21:52

levi » 13 Feb 2012, 21:06 skrev: BWJ - nu er jeg nysgerrig.

Kan du ikke liste nogle forskellige solceller op imod hinanden (Og gerne NBE`S solceller som et af emnerne), - og forklare hvad forskellene er, - og hvad man i kroner og øre vinder ved at vælge den ene frem for den anden ?

Jeg er ikke solcelle ekspert endnu, - men vil gerne vide hvad forskellene er, - og hvorfor du mener at små tolerancer er så vigtige :great:
Hej Levi min ven :great:

De små forskelle, temperaturfaktoren 'Temperture Coefficient Pmax', som på feks på LG moduler er -0,40%/°C. Det lyder ikke af meget, men da alle moduler er opgivet ved +25° og NOCT (normal arbejdstemperatur) = 47°C, så betyder det, at modulet har en "tabsfaktor" på -0,4% * 22° = 8,8%, hvis de bliver afkølet optimalt. Men monterer man modulerne på et varmt tag, kan de blive endnu varmere og få et endnu større tab, end hvis de fx er monteret på et stativ på jorden.
Jeg kan ikke finde datablade på NBE celler, men generelt hvis man vælger + tolerance får man ikke mindre end man betaler for på papiret, derfor bør de 2 nævnte parametre være de vigtigste, og selvfølgelig en produktgaranti på ikke under 10 år. :wink:

Hilsen herfra
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


levi

Growatt invertere

Indlæg af levi » 13 feb 2012 21:57

Hej Levi min ven :great:

De små forskelle, temperaturfaktoren 'Temperture Coefficient Pmax', som på feks på LG moduler er -0,40%/°C. Det lyder ikke af meget, men da alle moduler er opgivet ved +25° og NOCT (normal arbejdstemperatur) = 47°C, så betyder det, at modulet har en "tabsfaktor" på -0,4% * 22° = 8,8%, hvis de bliver afkølet optimalt. Men monterer man modulerne på et varmt tag, kan de blive endnu varmere og få et endnu større tab, end hvis de fx er monteret på et stativ på jorden.
Jeg kan ikke finde datablade på NBE celler, men generelt hvis man vælger + tolerance får man ikke mindre end man betaler for på papiret, derfor bør de 2 nævnte parametre være de vigtigste, og selvfølgelig en produktgaranti på ikke under 10 år. :wink:

Hilsen herfra
Her er produktblad etc. http://dvcenter.dk/solcelle-systemer/su ... rface.html

Mangler du mere end det, - så fortæl helt konkret HVAD, - og jeg fremskaffer det :great:

Jeg er oprigtigt interesseret i fakta på solceller, - skrøner er der nok af i denne branche :great:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Growatt invertere

Indlæg af BWJ » 13 feb 2012 22:17

LG celler, - her har modulet har en "tabsfaktor" på -0,4% * 22° = 8,8%
NBE celler har en "tabsfaktor" på -0,46% * 22° = 10,12%
Og tabet eskalerer op ad ved en hed sommerdag, her når taget nemt 60 gr. det er så en faktor 35 der skal ganges med istedet for 22.
I værste tilfælde kan man ved NBE lægge -3% til Pmax tabet idet der tolereres +/-3% på ydelsen.

Håber det kan forståes :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Growatt invertere

Indlæg af levi » 13 feb 2012 22:32

BWJ » 13 Feb 2012, 22:17 skrev:LG celler, - her har modulet har en "tabsfaktor" på -0,4% * 22° = 8,8%
NBE celler har en "tabsfaktor" på -0,46% * 22° = 10,12%
Og tabet eskalerer op ad ved en hed sommerdag, her når taget nemt 60 gr. det er så en faktor 35 der skal ganges med istedet for 22.
I værste tilfælde kan man ved NBE lægge -3% til Pmax tabet idet der tolereres +/-3% på ydelsen.

Håber det kan forståes :great:
Det kan forståes :great:

Er der egentlig nogen dokumenter/Tests der beviser disse "tabsfaktorer" eller er tallene bare nogen der står på et stykke papir ?

Jeg kan se NBE har et ekstra "komma" ift. LG paneler, - mon ikke man hos LG har glemt et tal ?, - normalt ville man vel skrive 0,40% ?

Hvordan er prislejet for et LG solcelle anlæg kontra et NBE solcelleanlæg ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Growatt invertere

Indlæg af BWJ » 13 feb 2012 22:45

levi » 13 Feb 2012, 22:32 skrev: Det kan forståes :great:

Er der egentlig nogen dokumenter/Tests der beviser disse "tabsfaktorer" eller er tallene bare nogen der står på et stykke papir ?

Jeg kan se NBE har et ekstra "komma" ift. LG paneler, - mon ikke man hos LG har glemt et tal ?, - normalt ville man vel skrive 0,40% ?

Hvordan er prislejet for et LG solcelle anlæg kontra et NBE solcelleanlæg ?
Jeg tror (ved det ikke) ikke de kan fifle så meget med tallene når de er CE og iso certificerede, de tør nok ikke risikere at de inddrages.
Jeg har fået et tilbud på 5610Kwp og Kostal Pico 5.5 på 117 af de lange.
Så LG anlæg er ca. 700,- dyrere på Kwp
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


levi

Growatt invertere

Indlæg af levi » 13 feb 2012 22:52

BWJ » 13 Feb 2012, 22:45 skrev: Jeg tror (ved det ikke) ikke de kan fifle så meget med tallene når de er CE og iso certificerede, de tør nok ikke risikere at de inddrages.
Jeg har fået et tilbud på 5610Kwp og Kostal Pico 5.5 på 117 af de lange.
Så LG anlæg er ca. 700,- dyrere på Kwp
Et NBE anlæg på 6000 kwp koster via SP incl. montering 98995,50 kr... (Og det er vel og mærke et anlæg der er ca. 8 procent større end det du har fået tilbudt, - opvejer det ikke de 0.6 procent du omtaler?).

Forøvrigt, - nu ved jeg du har pisket rundt i dette emne i lang tid, - har du tabstal på andre solcellepaneler så vi kan sammenligne lidt mere bredt ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Growatt invertere

Indlæg af BWJ » 13 feb 2012 23:04

Jo det har du nok ret i.
Der er noget ved anlægget på siden jeg ikke forstår :
Solcelle panel:
Effekt: 300 Watt
Spænding: 36,75 Volt
Max strøm: 8,81 Amp.
Max spænding: 45,05 Volt

Hvordan hænger det sammen fordi V x amp = Watt ???, eller er jeg bare træt nu
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Growatt invertere

Indlæg af levi » 13 feb 2012 23:10

BWJ » 13 Feb 2012, 23:04 skrev:Jo det har du nok ret i.
Der er noget ved anlægget på siden jeg ikke forstår :
Solcelle panel:
Effekt: 300 Watt
Spænding: 36,75 Volt
Max strøm: 8,81 Amp.
Max spænding: 45,05 Volt

Hvordan hænger det sammen fordi V x amp = Watt ???, eller er jeg bare træt nu
Det skal jeg få undersøgt :great:

Havde du data på andre solceller så vi kunne sammenligne lidt mere bredt ? - Det kommer jo alle fremtidige kunder tilgode at vide hvad det er vi sammenligner, - og hvilken størrelse anlæg man får for pengene - der er jo stor forskel på et 5610Kwp anlæg kontra et 6000 kwp anlæg :great:

Det er jo lidt ligesom træpiller, - hvor mange kg er der på en palle 892 kg, - eller 1000 kg :great:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Growatt invertere

Indlæg af BWJ » 13 feb 2012 23:16

Reelt kan man på NBE anlægget ikke brokke sig hvis der er 5820KWp, det er hvad der garanteres +/- 3%, og så er forskelle ikke så stor.
Men det kunne da være sjovt, som du skriver, at finde data på flere, den tager vi op en anden dag, - jeg kan høre dynerne råber :lol: :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Growatt invertere

Indlæg af levi » 13 feb 2012 23:25

BWJ » 13 Feb 2012, 23:16 skrev:Reelt kan man på NBE anlægget ikke brokke sig hvis der er 5820KWp, det er hvad der garanteres +/- 3%, og så er forskelle ikke så stor.
Men det kunne da være sjovt, som du skriver, at finde data på flere, den tager vi op en anden dag, - jeg kan høre dynerne råber :lol: :great:
Godt - så blev vi enige, - og det er vist første gang det sker :great:

OG JA - vi skal have sammenlignet forskellige solceller/anlæg for at se hvad forskellene reelt er, - det nytter ikke noget at tabstallet på solcellerne er f.eks 0,06 % mindre (Som i denne sammenligning vi har lavet idag), - hvis anlægget fysisk er 8 % mindre, - og 10-15 % dyrere... :great:

Så iht. denne tråd anser jeg indtil videre NBE anlægget som værende "most value for the money" :great:

Og så vil jeg slutteligt sige - SOV GODT :great:


Besvar