levi » 13 Feb 2012, 21:06 skrev:
BWJ - nu er jeg nysgerrig.
Kan du ikke liste nogle forskellige solceller op imod hinanden (Og gerne NBE`S solceller som et af emnerne), - og forklare hvad forskellene er, - og hvad man i kroner og øre vinder ved at vælge den ene frem for den anden ?
Jeg er ikke solcelle ekspert endnu, - men vil gerne vide hvad forskellene er, - og hvorfor du mener at små tolerancer er så vigtige
Hej Levi min ven
De små forskelle, temperaturfaktoren 'Temperture Coefficient Pmax', som på feks på LG moduler er -0,40%/°C. Det lyder ikke af meget, men da alle moduler er opgivet ved +25° og NOCT (normal arbejdstemperatur) = 47°C, så betyder det, at modulet har en "tabsfaktor" på -0,4% * 22° = 8,8%, hvis de bliver afkølet optimalt. Men monterer man modulerne på et varmt tag, kan de blive endnu varmere og få et endnu større tab, end hvis de fx er monteret på et stativ på jorden.
Jeg kan ikke finde datablade på NBE celler, men generelt hvis man vælger + tolerance får man ikke mindre end man betaler for på papiret, derfor bør de 2 nævnte parametre være de vigtigste, og selvfølgelig en produktgaranti på ikke under 10 år.
Hilsen herfra