Valg af Fastbrændselkeddel

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Drengen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 feb 2012 20:43
Mit fyr: Vigas 25 (Endnu)
Areal: 120m2
Brændsel: Ask,Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 6440
Dagligt forbrug: en bør fuld
Geografisk sted: Als, Sønderjylland

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Drengen »

Hej Jeg har i øjeblikket en Vigas 25KW keddel som jeg er godt træt af.
Jeg vil have en ny, hvilken en kan anbefales?
Jeg har akkutank på 1000 l. og vil gerne holde gang i fyret hele vinteren over, (det er vigassen åbenbart ikke egnet til, den brækker sig ud af de primære kanaler hele tiden)jeg fyrer kun i de kolde måneder.
så stort brændkammer og nem at gøre ren, er egentlig hvad jeg tænker på som er vigtigt.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Tom_AT »

Hvad er problemet med den vigas? Måske det kunne løses?

Du kunne i stedet overveje en større akkutank.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Zarge »

Tror ikke du skal regne med at du finder nogen der egner sig til konstant fyring, det kan ikke undgåes at det soder helt vildt...
Jeg prøvede for sjov med min Orlan25... Da tanken var varm d 9/2 fyldte jeg kedlen helt op, næste morgen var fyret stadig driftvarm, jeg fyldte kedlen igen, det somme om aftenen. det gjorde jeg også de to næste dage. Det var sgu nemt, men i går var bundkammeret også totalt fyldt (hev godt 2 spandfulde aske/koksrester ud) og kedlen temmelig godt klisteret til... Men nemt var det sgu...
Så det korte af det lange er: Tror du skal regne med at tænde op, bulderfyre til tanken er fuld, lade fyret gå ud, og hele møllen igen når tanken er top...
Så jeg tror den bedste løsning er en størrer tank.
Nu er mit fyr ikke meget mere avanceret en den du har, men jeg tror ikke på at det vil hjælpe nevneværdigt med et nyt fyr... Med mindre da du vælger et der er alt for lille, så kan du måske holde den igang... ;-)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af mejeristen »

Zarge har ret du kan IKKE fyre kontinuerligt i en brændekedel med mindre dit anlæg kan aftage varmen i samme tempo som kedlen kan lave varmen. du kan ikke sænke ydelsen ved at "skrue ned" for luften elle ved at lade den gå i pause fyring, det sviner og er meget uøkonomisk og skulle også være hård ved kedlen.
Oven nævnte gælder alle de de brændekedler jeg kender og har hørt om!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Drengen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 feb 2012 20:43
Mit fyr: Vigas 25 (Endnu)
Areal: 120m2
Brændsel: Ask,Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 6440
Dagligt forbrug: en bør fuld
Geografisk sted: Als, Sønderjylland

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Drengen »

Problemet opstod efter det havde været oppe at koge, det viste sig at den var utæt i forpladen til blæseren og sugede falsk luft derfra, jeg fik alt repareret, og i den forbindelse fik jeg også en ladeventil monteret, indtil da var systemet shuntet med en kuglehane. jeg har altid fyret sådan og der har jeg ikke haft dette problem, men dog en dårlig forbrænding, kaffebrun bundlåge. fik så startet fyret op sidste weekend, det kører super,hvid bundlåge. mandag begynder klappen til blæseren at klistre fast(fyret går ud) får den renset det samme igen tirsdag, onsdag og torsdag pisse koldt i huset hvor jeg går og tænder op hele tiden. fredag kører det på fuld drøn igen, søndag (igår) begynder klappen at klistre igen, bundlåge kaffebrun igen, lagde også mærke til der kom røg ud gennem blæseren. nogle ideer

levi

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af levi »

Drengen » 13 Feb 2012, 20:43 skrev:Problemet opstod efter det havde været oppe at koge, det viste sig at den var utæt i forpladen til blæseren og sugede falsk luft derfra, jeg fik alt repareret, og i den forbindelse fik jeg også en ladeventil monteret, indtil da var systemet shuntet med en kuglehane. jeg har altid fyret sådan og der har jeg ikke haft dette problem, men dog en dårlig forbrænding, kaffebrun bundlåge. fik så startet fyret op sidste weekend, det kører super,hvid bundlåge. mandag begynder klappen til blæseren at klistre fast(fyret går ud) får den renset det samme igen tirsdag, onsdag og torsdag pisse koldt i huset hvor jeg går og tænder op hele tiden. fredag kører det på fuld drøn igen, søndag (igår) begynder klappen at klistre igen, bundlåge kaffebrun igen, lagde også mærke til der kom røg ud gennem blæseren. nogle ideer
Dårligt træk i skorstenen...
Drengen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 feb 2012 20:43
Mit fyr: Vigas 25 (Endnu)
Areal: 120m2
Brændsel: Ask,Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 6440
Dagligt forbrug: en bør fuld
Geografisk sted: Als, Sønderjylland

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Drengen »

har renset skorsten, det gjorde jeg også i mandags, har også en suger siddende på top af skorsten, den kan suge så meget at klappen blafrer ved blæseren
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Zarge »

hummm.. hvor bor du henne af i landet, der kunne måske være en der bor i nærheden, som gider kikke forbi og "blande sig lidt" ;-)
Drengen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 feb 2012 20:43
Mit fyr: Vigas 25 (Endnu)
Areal: 120m2
Brændsel: Ask,Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 6440
Dagligt forbrug: en bør fuld
Geografisk sted: Als, Sønderjylland

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Drengen »

Jeg bor på Als i Sønderjylland
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Valg af Fastbrændselkeddel

Indlæg af Flemmingth »

Når du får tjære i primær luftkanalerne, må det være fordi der kommer røg baglæns. Der kommer i hvert fald ikke nok primær luft.
Er primær luftkanalerne rene ?
Har du justeret sekundær luftreguleringen, efter du har haft blæser og frontplade afmonteret ? De to skruer skal skrues helt i bund, og derefter to omgange ud.
Er blæserhjulet rent ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar