Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines »

Busk... du skulle vel aldrig være Tommy, som i Tommy & Anja?! hehe... verden er lille:-D

kaufman
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af kaufman »

Woody/scotte kan bruges hele året, det er der sikkert også andre der kan. Med hensyn til inde temperatur har du vel termostater på dine radiatorer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

om sommeren lukker du for vv til hus så der kun cirkuleres på vvb, så starter pillefyr via termostat når vvb er kold, og slukker når den er varm. det kræver dog at pilleffyr kan tænde selv.

I hus har jeg termostat med ugeur, dvs at i overgangsperionde, samt når jeg fyrre i brændeovn, så slukker pillefyr når temp i hus er høj, og starter når den er lav, der er også nat sænkning
Busk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Busk »

dannidines » 12 Feb 2012, 14:31 skrev:Busk... du skulle vel aldrig være Tommy, som i Tommy & Anja?! hehe... verden er lille:-D

Jep :D Anja har lige aftalt med Nadia at vi kommer forbi en dag og ser på jeres system, så må du fortælle lidt om det :great:
Busk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Busk »

triumph » 12 Feb 2012, 16:14 skrev:om sommeren lukker du for vv til hus så der kun cirkuleres på vvb, så starter pillefyr via termostat når vvb er kold, og slukker når den er varm. det kræver dog at pilleffyr kan tænde selv.

I hus har jeg termostat med ugeur, dvs at i overgangsperionde, samt når jeg fyrre i brændeovn, så slukker pillefyr når temp i hus er høj, og starter når den er lav, der er også nat sænkning
Det lyder jo meget godt og jeg ser du har en Woody. Så åbenlyst er det vigtige at pillefyret har termostat og selvtænding så begynder det at hænge sammen.

Jeg ser at du har solvarme, kan du fortælle om dine erfaringer med det, lever det op til foreventningerne og hvad sker der med vvb hvis du kun kører med solvarmen en alm dansk sommer?

dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines »

Busk » 12 Feb 2012, 17:10 skrev: Det lyder jo meget godt og jeg ser du har en Woody. Så åbenlyst er det vigtige at pillefyret har termostat og selvtænding så begynder det at hænge sammen.

Jeg ser at du har solvarme, kan du fortælle om dine erfaringer med det, lever det op til foreventningerne og hvad sker der med vvb hvis du kun kører med solvarmen en alm dansk sommer?

Jamen Tommy, I er altid velkommen.. så kan vi kigge lidt på dimserne fra NBE som jo gælder både pillefyret og solfanger anlægget.

For lige at være lidt på forkant med dine spørgsmål, så kan jeg kun sige, at ved at system som Woody/Scotte (eller Ekoheat/bio18) med eltænder, så kan man med en temperaturføler i VVB og evt. 2-/3-vejsventil styre varmtvandsproduktionen om sommeren såfremt solfangeren ikke står til... men med 2 x sommer på anlægget, og den sidste en sløj af slagsen, så har der ikke været problemer med at lave varmt vand via solfanger fra slut marts til slut oktober.. (dog i perioden hen mod oktober hvor fyret alligevel startede op for at varme huset tvang jeg VVB ind over "nu det alligevel kørte")

Jeg har som Triumph, en rumtermostat med ugeur, men først monteret fra denne fyringssæson, og når vi så bruger brændeovnen, jamen så stopper fyret og ja... starter først igen når temperaturen kræver det... Dette har bevirket en ganske bekostelig besparelse dette år (igen et godt argument for et fyr med auto/eltænder)

Men som sagt, du/I er altid velkommen... hils fruen.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

Busk » 12 Feb 2012, 17:10 skrev: Det lyder jo meget godt og jeg ser du har en Woody. Så åbenlyst er det vigtige at pillefyret har termostat og selvtænding så begynder det at hænge sammen.

Jeg ser at du har solvarme, kan du fortælle om dine erfaringer med det, lever det op til foreventningerne og hvad sker der med vvb hvis du kun kører med solvarmen en alm dansk sommer?
min solvarme vender sydvest, så vv produktionen starter først kl 11- så indtil 12 ville der ikke være vv.
vandet er bliver heller ikke varmt nok når det er overskyet. (det har naturligtvis også noget med dimentionering at gøre) Du behøver absolut ikke købe solvarme, hvis du køber en scotte. det er helt problemfrit at lave vv om sommeren, det kan gøres for ca 3-4 kg piller om dagen. så kan du selv regne tilbagebetalingstiden på solvarme ud
Busk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Busk »

dannidines » 12 Feb 2012, 18:28 skrev:
Jamen Tommy, I er altid velkommen.. så kan vi kigge lidt på dimserne fra NBE som jo gælder både pillefyret og solfanger anlægget.

For lige at være lidt på forkant med dine spørgsmål, så kan jeg kun sige, at ved at system som Woody/Scotte (eller Ekoheat/bio18) med eltænder, så kan man med en temperaturføler i VVB og evt. 2-/3-vejsventil styre varmtvandsproduktionen om sommeren såfremt solfangeren ikke står til... men med 2 x sommer på anlægget, og den sidste en sløj af slagsen, så har der ikke været problemer med at lave varmt vand via solfanger fra slut marts til slut oktober.. (dog i perioden hen mod oktober hvor fyret alligevel startede op for at varme huset tvang jeg VVB ind over "nu det alligevel kørte")

Jeg har som Triumph, en rumtermostat med ugeur, men først monteret fra denne fyringssæson, og når vi så bruger brændeovnen, jamen så stopper fyret og ja... starter først igen når temperaturen kræver det... Dette har bevirket en ganske bekostelig besparelse dette år (igen et godt argument for et fyr med auto/eltænder)

Men som sagt, du/I er altid velkommen... hils fruen.

Hej Danni

rumtermostat med ugeur... Det er noteret...Jeg læser lidt mere på lektien og så ses vi i den nære fremtid for en fremvisning, for dit & triumph´s anlæg lyder som den rigtige løsning for en rentabel varme fremtid...

Jeg skulle hilse igen.

Mvh Tommy
CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af CRHansen »

Ang olie forbruget. Så har vi et hus på 110kvm og en garage på 40kvm(opvarmes til 16 grader). Vi bruger 1800L olie i året. Vi har også et sol varme anlæg.

Besvar