Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren » 12 feb 2012 09:41

kaufman » 12 Feb 2012, 09:40 skrev:Der er jo nok også forskel om det en eller fire der skal i bad, jeres olie forbrug er nok nærmere 2500 L.
Netop...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Bigfoot » 12 feb 2012 09:46

Det er selvfølgelig for 25.000 i olie om året, som nemt kan nedbringes til et brugbart niveau, ved bare at isolere lidt, og bruge brændeovnen mere.

Men.... det er stadig en besparelse at skifte til en pillefyr. For anlægget er ikke så voldsomt dyrt, hvis man skifter til en scotte f.eks. Men det vil stadig være nogle års tilbagebetalingstid.

Men med et hus på 100kvm, hvor er oliefyret så placeret??? For er det i et lille bryggers, så er der næppe plads til siloen til et pillefyr.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren » 12 feb 2012 10:02

Bigfoot » 12 Feb 2012, 09:46 skrev:Det er selvfølgelig for 25.000 i olie om året, som nemt kan nedbringes til et brugbart niveau, ved bare at isolere lidt, og bruge brændeovnen mere.

Men.... det er stadig en besparelse at skifte til en pillefyr. For anlægget er ikke så voldsomt dyrt, hvis man skifter til en scotte f.eks. Men det vil stadig være nogle års tilbagebetalingstid.

Men med et hus på 100kvm, hvor er oliefyret så placeret??? For er det i et lille bryggers, så er der næppe plads til siloen til et pillefyr.
Det var nok 2.500 liter olie og ikke Bigfoot's skostørrelse der var ment.. :blink:
Og ja vi mangler stadig at finde ud af hvor det evt skal placeres... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Bigfoot » 12 feb 2012 10:04

Skiveren » 12 Feb 2012, 10:02 skrev: Det var nok 2.500 liter olie og ikke Bigfoot's skostørrelse der var ment.. :blink:
Og ja vi mangler stadig at finde ud af hvor det evt skal placeres... icon_cheesygrin.gif
er vi enige om at 2500 liter olie er for ca 25.000kr??
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren » 12 feb 2012 10:08

Bigfoot » 12 Feb 2012, 10:04 skrev: er vi enige om at 2500 liter olie er for ca 25.000kr??
Jo jo undskyld.... :oops: jeg gav 10,87,- igår... :roll:
Senest rettet af Skiveren 12 feb 2012 10:16, rettet i alt 1 gang.
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af abn » 12 feb 2012 10:12

ØØØØH er det bare mig eller lyder det ikke lidt forkert at råde nogen til at beholde et oliefyr og så investere i en dyr brændeovn med "gris" som man skal trække rør til inde i huset. Og bagefter har man så stadig svineriet osv. inde i stuen. Og skal stadig købe olie. Nu ved jeg ikke hvad sådan en brændeovn koster, men 20.000 med installation er nok ikke helt ved siden af. Og så synes jeg da det er bedre at investere de sidste 5-10.000 og så få en pillebrænder som kan klare det hele. Og den brændeovn der er der i forvejen kan de jo lade stå og bruge til hygge hvis de har lyst til det.

Eller for den sags skyld et brændefyr med en akutank når nu man gerne vil arbejde lidt for det, men det fylder jo lidt mere
Mvh Anders

dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines » 12 feb 2012 10:46

abn » 12 Feb 2012, 10:12 skrev:ØØØØH er det bare mig eller lyder det ikke lidt forkert at råde nogen til at beholde et oliefyr og så investere i en dyr brændeovn med "gris" som man skal trække rør til inde i huset. Og bagefter har man så stadig svineriet osv. inde i stuen. Og skal stadig købe olie. Nu ved jeg ikke hvad sådan en brændeovn koster, men 20.000 med installation er nok ikke helt ved siden af. Og så synes jeg da det er bedre at investere de sidste 5-10.000 og så få en pillebrænder som kan klare det hele. Og den brændeovn der er der i forvejen kan de jo lade stå og bruge til hygge hvis de har lyst til det.

Eller for den sags skyld et brændefyr med en akutank når nu man gerne vil arbejde lidt for det, men det fylder jo lidt mere

se mit indledende råd ... det med brændeovnen var et forslag set udfra det råd der blev givet omkring at beholde oliefyret..

personligt mener jeg pillefyr+solfanger er løsningen hat kombinere besparelse og komfort.. men som sagt skriver bare de foreslag der falder mig ind.. rolig nu;-)

dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines » 12 feb 2012 10:50

dannidines » 12 Feb 2012, 07:17 skrev:scotte/Woody 10 kw på blackstar kedel = billigt i indkøb samt med behov for reservedele, gennemtestet og mange forhandlere/brugere

Bio18 fra vvs-eksperten = lidt a la scotte/woody, dog ikke med helt de samme muligheder for udvidelser.. en smagssag hvad folk syntes er bedst.

Ekoheat = ny spiller på markedet, meget spændende fyr med mange muligheder og er selvrensende.. kender ikke fyret mere end ved omtale, men skriver selv med producenten p.t.

det er 3 fyr til under de 40000 kr, og ved de 2 først nævnte kan du købe både fyr og solvarmepakke til under den ønskede pris hvis du selv installerer og det er ikke så svært ;-) ...

dvcenter.dk
hedestoker.dk

vvs-eksperten.dk

ekopower.dk

det var mine bud, håber de kan bruges i dine overvejelser

det er så mit indledende råd, tilfreds Anders?! ;-)

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af abn » 12 feb 2012 10:55

dannidines » 12 Feb 2012, 10:46 skrev:
se mit indledende råd ... det med brændeovnen var et forslag set udfra det råd der blev givet omkring at beholde oliefyret..

personligt mener jeg pillefyr+solfanger er løsningen hat kombinere besparelse og komfort.. men som sagt skriver bare de foreslag der falder mig ind.. rolig nu;-)
Det var heller ikke så hårdt sagt som det var ment(eller omvendt) :wink:
Mvh Anders

Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Busk » 12 feb 2012 14:17

Hej igen

Jeg er svært imponerer over alle de gode indlæg og det takker jeg mange gange for. Nå men efter at have læst jeres tilbagemelding har jeg følgende spørgsmål:

Et pillefyr kan det stilles så lavt i forbrug, at det er rentabelt at varme brugsvand om sommeren, dvs lukke for centralvarmeanlægget, så den kun varmer vandet i varmtvandsbeholderen til brugsvand. Jeg har en kammerat der har købt et nyt pillefyr, men det kan ikke stilles lavt nok, så han har en el vandvarmer til om sommeren, han siger det er billigere end at køre med pillefyret pga. det ikke kan stilles lavere., kender i til en løsning?

Er et pillefyr temperatur styret i forhold til inde temperaturen?. Jeg spørger fordi hvis vi beholder brændeovnen og fyrer op i den så ville det jo være smart hvis pillefyret stoppede af sig selv pga boligens temperatur.

Et solvarmeanlæg kan det virkelig ”sådan gennemsnitligt sommeren igennem” levere varmt brugsvand om morgenen, efter nattens manglende solskin eller er det bare lunkent vand, så man alligevel skal supplere med anden varmekilde evt. el patron osv..

Brændeovnen med gris forekommer ganske interessant, da den både levere varme til centralvarmeanlægget og strålevarme til hele huset da den er centralt placeret, men vi mangler jo stadig at afklare problemet med brugsvand om sommeren, for det vil da være lidt bøvlet hvis man skal fyre op før man kan vaske hænder i varmt vand :? så ved nærmere eftertanke kan jeg kun se denne ”gris” som et supplement til anden varmekilde mm der er noget jeg ikke har tænkt på.

Oliefyret ville man evt kunne stille dens forbrug så lavt at den kun varmer brugsvand hele året og så tilslutte en anden varmekilde til centralvarmeanlægget eller vil det være en dyr olieløsning for at sikre varmt brugsvand? Hvor mange liter olie tror i ca. det vil forbruge om året?

Mht. plads så er der rigeligt plads til en evt. pille beholder, da de 100 m2 er stuehuset, og der derudover er samme areal i værkstedslokaler mm.

På forhånd tak for tilbagemeldingerne.


OPS - Danni Dines – Hils Nadia fra Anja 8)


Besvar