Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug her i kulden

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bubbii » 11 feb 2012 22:11

Hej alle

Nu nærmer sig tiden hvor Baxien har kørt i et år og nu da vi har haft kulde i et godt stykke tid har den også fået lov til at vise sit værd - og det dur bare, er virkelig godt tilfreds og glad for mit valg af fyr og også den hjælp og de råd jeg har fået fra jer her på siden :great:
men jeg er nu lidt nysgerrig efter om mit forbrug er helt ved siden af her i kulden, er godt klar over at det hele afhænger af hus, isoleringsgrad og antal kvm.
Jeg bruger i den værste kulde vi har haft ca. 45-50 kg i døgnet - gammelt hus fra 1906 i to plan, middelisoleringgrad, ca. 240 kvm.
Jeg startede fyret op midt i April og har fyret hele sommeren over og umiddelbart vil jeg nok lande på et forbrug på ca. 8 T årligt, som det ser ud nu
Fyret kører efter Thy indstillinger og skorstenfejeren er yderst tilfreds med udseendet i kedlen, selv synes jeg at den er meget hvid ikke kun om turbolatorerne, skal jeg stille den lidt ned? eller hvordan skal den se ud hvis forbrændingen er helt rigtig - kører med iltstyring og trækstabilisator

110
H15
L40
B30
r0,0
--------
-40
H1,2
L0,6
P05
7,0 H
7,0 L
CAL
AU-
--------
min 10

Hilsen
Ronni
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


levi

Forbrug her i kulden

Indlæg af levi » 11 feb 2012 22:15

Bubbii » 11 Feb 2012, 22:11 skrev:Hej alle

Nu nærmer sig tiden hvor Baxien har kørt i et år og nu da vi har haft kulde i et godt stykke tid har den også fået lov til at vise sit værd - og det dur bare, er virkelig godt tilfreds og glad for mit valg af fyr og også den hjælp og de råd jeg har fået fra jer her på siden :great:
men jeg er nu lidt nysgerrig efter om mit forbrug er helt ved siden af her i kulden, er godt klar over at det hele afhænger af hus, isoleringsgrad og antal kvm.
Jeg bruger i den værste kulde vi har haft ca. 45-50 kg i døgnet - gammelt hus fra 1906 i to plan, middelisoleringgrad, ca. 240 kvm.
Jeg startede fyret op midt i April og har fyret hele sommeren over og umiddelbart vil jeg nok lande på et forbrug på ca. 8 T årligt, som det ser ud nu
Fyret kører efter Thy indstillinger og skorstenfejeren er yderst tilfreds med udseendet i kedlen, selv synes jeg at den er meget hvid ikke kun om turbolatorerne, skal jeg stille den lidt ned? eller hvordan skal den se ud hvis forbrændingen er helt rigtig - kører med iltstyring og trækstabilisator

110
H15
L40
B30
r0,0
--------
-40
H1,2
L0,6
P05
7,0 H
7,0 L
CAL
AU-
--------
min 10

Hilsen
Ronni
Det lyder ikke som et tosset forbrug, - jeg bruger ca. 60 kg i døgnet i øjeblikket på et hus på 320 m2.

/Huset er fra 1904, - men gennemgribende renoveret fra 2005 - ?...

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Forbrug her i kulden

Indlæg af thy » 12 feb 2012 00:41

Bubbii » 11 Feb 2012, 22:11 skrev:Hej alle

Nu nærmer sig tiden hvor Baxien har kørt i et år og nu da vi har haft kulde i et godt stykke tid har den også fået lov til at vise sit værd - og det dur bare, er virkelig godt tilfreds og glad for mit valg af fyr og også den hjælp og de råd jeg har fået fra jer her på siden :great:
men jeg er nu lidt nysgerrig efter om mit forbrug er helt ved siden af her i kulden, er godt klar over at det hele afhænger af hus, isoleringsgrad og antal kvm.
Jeg bruger i den værste kulde vi har haft ca. 45-50 kg i døgnet - gammelt hus fra 1906 i to plan, middelisoleringgrad, ca. 240 kvm.
Jeg startede fyret op midt i April og har fyret hele sommeren over og umiddelbart vil jeg nok lande på et forbrug på ca. 8 T årligt, som det ser ud nu
Fyret kører efter Thy indstillinger og skorstenfejeren er yderst tilfreds med udseendet i kedlen, selv synes jeg at den er meget hvid ikke kun om turbolatorerne, skal jeg stille den lidt ned? eller hvordan skal den se ud hvis forbrændingen er helt rigtig - kører med iltstyring og trækstabilisator

110
H15
L40
B30
r0,0
--------
-40
H1,2
L0,6
P05
7,0 H****6,5
7,0 L*****6,5
CAL
AU-
--------
min 10

Hilsen
Ronni
prøv om ikke det gør en forskel :great: fint forbrug :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bubbii » 12 feb 2012 08:10

okay mit forbrug her i kulden er altså ok
Det er jo lidt spændende her det første år at se hvordan forbruget kører og om man opnår den besparelse jeg havde forventet, men med et forbrug på ca. 8 T incl. sommerfyring, på et år (nu ser vi midt i April) så er jeg rigtig godt tilfreds, det skal siges at vi har konstant min. 22-23 grader i næste hele huset, brændeovnen har kun været i brug en 8-10 gange her i vinter, så den er snart pensionsklar, tidligere fyrede vi med gas og brugte for 25000 kr + ca. 5-7 rummeter træ i brændeovnen som kørte fra morgen til aften i den kolde tid - så det er da en besparelse der er til at få øje på, specielt når man bor her i det sydlige Jylland og har mulighed for at få billige piller fra Tyskland icon_cheesygrin.gif
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bjarne B. » 12 feb 2012 08:21

Hvis jeg må komme med et par spørgsmål :wink: Hvilket mærke er de piller fra Tyskland, hvor kan de købes og hvad koster de?


Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bubbii » 12 feb 2012 08:46

Første gang købte jeg piller fra Brdr. Ewers til 1535 kr pr. palle, og de sidste 2 gange har jeg købt fra Fleggaard til 1500 kr og 1599 kr + levering (German Pellets), har desværre ikke plads til mere end 3 paller af gange - endnu, men det kommer til sommer, når vi får bygget til værkstedet icon_cheesygrin.gif
- Levering for 3 paller her i området ligger på ca. 550 kr
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bubbii » 12 feb 2012 09:15

Hej Thy
Det vil sige at den for lidt for meget ilt når kedlen er helt hvid på alle flader?, jeg prøver at sætte ilt procenten ned til 6,5 høj og lav som du har skrevet, asken er grå til kaffebrun, stort set ingen uafbrændte piller, det er vel meget fint?
Fyret kører for det meste på lav, går som jeg kan se det kun op på høj ved et pludseligt forbrug - kører med 75 grader på fremløb og det kommer retur med 40-45 grader inden Shunt om aftenen/natten lidt højer om dagen og 60-65 efter shunt

Hilsen Ronni
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Forbrug her i kulden

Indlæg af Flyball » 12 feb 2012 09:22

Bubbii » 12 Feb 2012, 09:15 skrev:Hej Thy
Det vil sige at den for lidt for meget ilt når kedlen er helt hvid på alle flader?, jeg prøver at sætte ilt procenten ned til 6,5 høj og lav som du har skrevet, asken er grå til kaffebrun, stort set ingen uafbrændte piller, det er vel meget fint?
Fyret kører for det meste på lav, går som jeg kan se det kun op på høj ved et pludseligt forbrug - kører med 75 grader på fremløb og det kommer retur med 40-45 grader inden Shunt om aftenen/natten lidt højer om dagen og 60-65 efter shunt

Hilsen Ronni
Det bliver da vist ikke meget bedre :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Forbrug her i kulden

Indlæg af thy » 12 feb 2012 10:08

Ja det bliver vist ikke meget bedre :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug her i kulden

Indlæg af Bubbii » 12 feb 2012 10:26

Okay havde bare fået det indtryk at den gerne måtte være hvid indeni, men helst ikke hele kedlen.
- Men mange tak for hjælpen, havde jeg ikke læst dette forum og fået hjælp til indstillinger fra Thy, så tror jeg stadig jeg havde kørt på fabriksindstillinger og jeg havde helt sikker ikke fået så meget ud af fyret, hvad angår forståelse af fyret og forbrug og så er det jo gået hen og blevet en interresant "hobby", man får jo med tiden raget mere og mere viden til sig ved at læse med her - ikke kun om Baxi, men også mange andre emner :great:
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


Besvar