Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Busk »

Lidt om huser:

Vi har lige købet et lille landsted med 25000 m2 jord og et stuehus på 100 m2 i 1 plan, det bliver muligvis udvidet med tiden til max 140 m2. Væggene er af gasbeton, loftet er isoleret med 150 mm rockwoll, gulvet med 75 mm rockwoll, vinduer er alm termoruder osv. Altså et gammelt hus som på sigt skal efterisoleres mm.

I huset er installeret et oliefyr fra 2007 samt en centralt placeret brændeovn "Den gamle støbejernstype" . Den tidligere ejer brugte sidste år 2000 liter olie og hun har sansynligvis ikke bruget brædeovnen så meget da det er en ældrer dame "Jeg tvivler på hun orker arbejdet osv...

Lidt om os:

Det bør nævnes at vi gerne arbejder lidt for varmen, dvs vi har det fint med tanken om at skove eller for den sag skyld skære gamle paller i stykker som brænde osv, men der er da ingen tvivl om at vi også ser fordel i de nemme løsninger... Det er dog vigtigt for os at vi ikke bliver bundet for meget op på markedspriser så vi derved får indskrænket vores mulighed for økonomisk besparelse.

Varmekilder der ikke har interesse for os, grundet tidliger oplevelser/overvejelser: Varmepumper, vindmøller mm.

Lidt om forventningerne:

Vi forventer en varmekilde som kan sikre os varme & varmt brugsvand hele året, det må gerne være alternativt.
Det SKAL være meget billigt i drift, det er selfølgelig det vigtigste for os. dvs vi forventer at drive huser for absolut MAX 10.000 kr.- om året og vi forventer at beholde brædeovnen. Vi er ikke intereseret i varmekilder der overstiger en samlet pris på 40.000 kr.- så ingen vindmøller til 350.000 kr.- til denne husstand icon_cheesygrin.gif

Tankerne har været forbi, Brændefyr, pillefyr/ovn, jordvarme, solvarme, halmfyr oma...

Jeg håber meget i vil komme med forslag der kunne passet til os/vores hus. :great:

Med venlig hilsen

Busk

dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines »

scotte/Woody 10 kw på blackstar kedel = billigt i indkøb samt med behov for reservedele, gennemtestet og mange forhandlere/brugere

Bio18 fra vvs-eksperten = lidt a la scotte/woody, dog ikke med helt de samme muligheder for udvidelser.. en smagssag hvad folk syntes er bedst.

Ekoheat = ny spiller på markedet, meget spændende fyr med mange muligheder og er selvrensende.. kender ikke fyret mere end ved omtale, men skriver selv med producenten p.t.

det er 3 fyr til under de 40000 kr, og ved de 2 først nævnte kan du købe både fyr og solvarmepakke til under den ønskede pris hvis du selv installerer og det er ikke så svært ;-) ...

dvcenter.dk
hedestoker.dk

vvs-eksperten.dk

ekopower.dk

det var mine bud, håber de kan bruges i dine overvejelser
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren »

dannidines » 12 Feb 2012, 07:17 skrev:scotte/Woody 10 kw på blackstar kedel = billigt i indkøb samt med behov for reservedele, gennemtestet og mange forhandlere/brugere

Bio18 fra vvs-eksperten = lidt a la scotte/woody, dog ikke med helt de samme muligheder for udvidelser.. en smagssag hvad folk syntes er bedst.

Ekoheat = ny spiller på markedet, meget spændende fyr med mange muligheder og er selvrensende.. kender ikke fyret mere end ved omtale, men skriver selv med producenten p.t.

det er 3 fyr til under de 40000 kr, og ved de 2 først nævnte kan du købe både fyr og solvarmepakke til under den ønskede pris hvis du selv installerer og det er ikke så svært ;-) ...

dvcenter.dk
hedestoker.dk

vvs-eksperten.dk

ekopower.dk

det var mine bud, håber de kan bruges i dine overvejelser
Godt og kort beskrevet :great:
dog kan man nemt koble solvarmme til Ekoheaten.

I skal gøre op med jer selv hvor meget arbejde der må være ved et pillefyr. :shock:
Jeg netop lige selv stået for at skulle vælge, og jeg traf mine valgt udfra at anlægget ikke måtte svine da det skulle stå i bryggers og et andet krav var at det skulle være nemt at holde.. icon_cheesygrin.gif jeg gider ikke at linge en skorstensfejer hver 14. dag, fordi man skal rengør kedelen/tømme aske osv., så jeg valge et hvor jeg kun skal rengøre kedelen og tømme askeskuffen 3-4 gange om året... smiley140.gif
Mit bedste råd til jer, at I skal ud og se nogle anlæg i drift ved slutbrugeren . new2
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines »

hej Ole,

for at få det uddybet.. skal solvarme kobles til ekoheaten via veksler, eller er der dedikeret tilslutning til solfangere a la hapero?!

stiller spørgsmålet i dun tråd da det evt kan hjælpe dig på vej i dit valg af fyr. håber ikke jeg ødelægger din tråd.

men enig med Ole, ud og sparke på kedler ved slutbruger..
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren »

dannidines » 12 Feb 2012, 08:37 skrev:hej Ole,

for at få det uddybet.. skal solvarme kobles til ekoheaten via veksler, eller er der dedikeret tilslutning til solfangere a la hapero?!

stiller spørgsmålet i dun tråd da det evt kan hjælpe dig på vej i dit valg af fyr. håber ikke jeg ødelægger din tråd.

men enig med Ole, ud og sparke på kedler ved slutbruger..
Uden ansvar for besvarelse, mener jeg det er pr veksler... Har ikke brugt så meget tid på at undersøge dette, da jeg ikke har planer om solvarme.. :wink: Vil heller fylde tagfladen op med solpaneler.. :P engang ud i fremtiden....
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af kaufman »

icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Jeg har haft min Woody 10 kw i 1 måned nu har brugt for 1163 kr. Piller og det har jo ikke ligefrem været varm, bruger ca. 1 time pr. Uge til rengøring+påfylding har 320 L. Beholder (10-11 dage) Fyrerummet bliver stadig brugt som tørrerum
Hanssc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Hanssc »

Jeg ville fortsætte med dit oliefyr fra 2007, da dit forbrug trods alt ikke er så stor og det bliver nok ikke så meget større, hvis du vil udvide lidt og samtidig efterisolere. Oliefyret kører bare og kræver ikke så meget af dig, som et pillefyr. Hvis i har mulighed for at komme til lidt mere eller mindre gratis brænde, ved at leve lidt arbejde, når I har tid og lyst, så fyr med det i brændeovnen. Når så du har bygget til og renoveret (det tager 3 gange så lang tid som du regner med, hvis det er gør det selv), så kan du overveje en fastbrændselskeddel og akkumuleringstank. Men behold oliefyret, så I kun skal arbejde når I har lyst og tid. Også selv om du skulle købe en pillebrænder, så er det altid rart at have oliefyret som backup.
dannidines

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af dannidines »

Hanssc » 12 Feb 2012, 09:00 skrev:Jeg ville fortsætte med dit oliefyr fra 2007, da dit forbrug trods alt ikke er så stor og det bliver nok ikke så meget større, hvis du vil udvide lidt og samtidig efterisolere. Oliefyret kører bare og kræver ikke så meget af dig, som et pillefyr. Hvis i har mulighed for at komme til lidt mere eller mindre gratis brænde, ved at leve lidt arbejde, når I har tid og lyst, så fyr med det i brændeovnen. Når så du har bygget til og renoveret (det tager 3 gange så lang tid som du regner med, hvis det er gør det selv), så kan du overveje en fastbrændselskeddel og akkumuleringstank. Men behold oliefyret, så I kun skal arbejde når I har lyst og tid. Også selv om du skulle købe en pillebrænder, så er det altid rart at have oliefyret som backup.

enig med hanssc... hvis man altså ser bort fra det med fossilebrændsler og co2.. men alternativt, behold oliefætteren, køb et solfangeranlæg og skiftbrændeovnen ud med en med gris/vandtank til centralvarmen.. se evt bioovn.dk, på den måde varmer du radiatorer og VVB op når du fyrer i brændeovnen, og oliefyret slår fra.. men overtager når du ikke er hjemme.. ja og når solen skinner klarer fangerne det varme vand + supplere til opvarmning afhængigt af opbygningen og størrelsen af anlægget...

gevinsten ved det, som jeg ser det, er du kan følge udviklingen på pillefyrs markedet i nogle år.. udnytte din oliefætter i nogle år og spare på olien med ovennævnte tiltag
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af Skiveren »

Hanssc » 12 Feb 2012, 09:00 skrev:Jeg ville fortsætte med dit oliefyr fra 2007, da dit forbrug trods alt ikke er så stor og det bliver nok ikke så meget større, hvis du vil udvide lidt og samtidig efterisolere. Oliefyret kører bare og kræver ikke så meget af dig, som et pillefyr. Hvis i har mulighed for at komme til lidt mere eller mindre gratis brænde, ved at leve lidt arbejde, når I har tid og lyst, så fyr med det i brændeovnen. Når så du har bygget til og renoveret (det tager 3 gange så lang tid som du regner med, hvis det er gør det selv), så kan du overveje en fastbrændselskeddel og akkumuleringstank. Men behold oliefyret, så I kun skal arbejde når I har lyst og tid. Også selv om du skulle købe en pillebrænder, så er det altid rart at have oliefyret som backup.
Delvis enig, nu skal busk og evt familien først finde ud af om 2000 l olie i virkelig passer og er nok til en lille familie på evt 4...
Citat:
I huset er installeret et oliefyr fra 2007 samt en centralt placeret brændeovn "Den gamle støbejernstype" . Den tidligere ejer brugte sidste år 2000 liter olie og hun har sansynligvis ikke bruget brædeovnen så meget da det er en ældrer dame "Jeg tvivler på hun orker arbejdet osv... Citat slut.
Jeg kunne godt være lidt bange for at det forbrug ikke helt rækker... :wink: men måske hvis sælgeren kun har være sig selv i huset, måske har hun ikke haft varme i alle rum og holdt sig en lav temperatur resten af huset osv...
Så jeg er kun delvis enig, da disse faktor er vigtige at kende først :?
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Hvilken varmekilde skal vi vælge?

Indlæg af kaufman »

Der er jo nok også forskel om det en eller fire der skal i bad, jeres olie forbrug er nok nærmere 2500 L.

Besvar