Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af Bigfoot » 11 feb 2012 12:53

Det mange glemmer i anskaffelsen af anlæg, er holdbarheden. Vi har endnu ikke set scotte anlæg der er over 10 år gamle, som kører perfekt og problemfrit.

Det er her de store stokermærker som regel udmærker sig en del, og som gavner tilbagebetalingstiden gevaldigt.

Uden at træde nogen over tæerne, så sagde min rådgiver fra kreditforeningen, omkring vores valg af kedel og sådan.
At anlæg fra twinheat, Baxi, Reka, og sådan, kendte mærker fra danske leverandører og sådan. Især stokere, anså totalkredit for værende anlæg der var holdbare i mange år.
Et scotte anlæg, havde han også med i vurderingen, og der meldte deres tekniske afdeling tilbage, at de anså det som en løsning som ikke kunne krediteres af dem. Ergo kunne jeg få baxien med ind under kreditforeningslånet, men ikke scotten. Selvom det var en komplet ombygning af varmeanlægget, hvor kedlen kun udgjorde en meget lille del af budgettet.
Det er jo også noget man skal tage med i sine betragtninger.

Bevares en scotte er billig og alt det der, og kører fornuftigt, jeg må da sige jeg stadig er positivt overrasket over at læse om dem. Men.... jeg vil gerne se mange af dem om 10 år.

Hvor gamle er de ældste af dem nu? 5 år??
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af Bigfoot » 11 feb 2012 12:55

Forresten, så er der jo stadig muligheden for at køre med en stoker, uden at det skal være en kombistoker.
En twinheat M20i, er en klods ja, men vanvittig alsidig, ligesom KSM'en som LeoPol omtaler.

Men de koster også derefter ja.

Men tager man en Twinheat CPi12, så er det jo en lille smart skiderik. Efter jeg har rodet et par gange med sådan en, er jeg helt ked af mit valg om en baxi, selvom jeg også er glad for den.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af levi » 11 feb 2012 13:31

Bigfoot » 11 Feb 2012, 12:53 skrev:Det mange glemmer i anskaffelsen af anlæg, er holdbarheden. Vi har endnu ikke set scotte anlæg der er over 10 år gamle, som kører perfekt og problemfrit.

Det er her de store stokermærker som regel udmærker sig en del, og som gavner tilbagebetalingstiden gevaldigt.

Uden at træde nogen over tæerne, så sagde min rådgiver fra kreditforeningen, omkring vores valg af kedel og sådan.
At anlæg fra twinheat, Baxi, Reka, og sådan, kendte mærker fra danske leverandører og sådan. Især stokere, anså totalkredit for værende anlæg der var holdbare i mange år.
Et scotte anlæg, havde han også med i vurderingen, og der meldte deres tekniske afdeling tilbage, at de anså det som en løsning som ikke kunne krediteres af dem. Ergo kunne jeg få baxien med ind under kreditforeningslånet, men ikke scotten. Selvom det var en komplet ombygning af varmeanlægget, hvor kedlen kun udgjorde en meget lille del af budgettet.
Det er jo også noget man skal tage med i sine betragtninger.

Bevares en scotte er billig og alt det der, og kører fornuftigt, jeg må da sige jeg stadig er positivt overrasket over at læse om dem. Men.... jeg vil gerne se mange af dem om 10 år.

Hvor gamle er de ældste af dem nu? 5 år??
Øhm, - sidste år havde Scotte/woody (NBE) 10 års jubilæum, - jeg har da forøvrigt til dato ikke hørt om et Scotte eller Woody anlæg der var slidt op :shock:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 14:10

nu har der jo været en del eksempler på baxi der er revnet, passater der er tæret, osv.
Når det sker bliver det dyrt.
Hvis en woody går i stykker, så består den af nogen nemt udskiftelige enkelt dele.
En kedelkrop til en passat er selvfølig også en udskiftelig del, bare hverken nemt eller billigt.
Jeg tror ikke du finder mange passatér der kun er brugt til kornfyring der har holdt 10 års fødselsdag.
For 6 år siden indstallereder jeg en woody, og min kammerat en baxi. Ud over at woodyén køre langt mere problemfrit, så har han brugt meget mere på reservedele, end jeg har. (jeg har købt 6 eltændere (3 det første år) samt en lysføler. Samlet pris under 1000 kr.
Han har købt flere brændersten af 1500/stk. 2 nye lamdasonder af 1500/stk, ny chip, ny motor til ventilator. ny syr ventil. Mange af hans problemer skyldtes tilbagebrand, som udløser brandslukning, som ødelægger lamdasonder, syr ventil, og fylder ventilatormotor med vand.)
Dette er ikke ment som en kritik af baxi, eller ros af woody. blot en konstatering af at man efter min mening ikke får mere holdbarhed ved at købe en stoker, bare mulighedden for at fyre med andre brændsler. Hvis man betaler mange penge or denne mulighed, så bør man også have undersøgt om det muligt at få disse andre brændsler, hvad besparelsen/ekstra arbejdet er. samt hvordan skal brændsel håndteres, inden man køber en stoker.

dhanse15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 16:01
Mit fyr: SIME brændefyr + Gaskedel
Areal: 158 + 80 m2 garage
Brændsel: Affaldstræ
Fremviser gerne i postnummer: 8382
Dagligt forbrug: En god børe fuld
Årligt forbrug: 1500 m3 gas og ? træ

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af dhanse15 » 11 feb 2012 17:15

Rigtige gode bud i kommer med her.
Grunden til at jeg overvejer en stoker frem for en pillebrænder ala. scotte er at så er jeg fastlåst til piller, og kun piller. Hæves prisen på piller kan jeg bare bukke og betale. Jeg har ikke et alternativ så. Hvis man vælger en stoker som kan brænde alt, så kan man med lidt arbejde finde alternative og billige brændsel. Jeg er villig til at ofre lidt tid hver dag til at holde fyret kørende, så at fyre med flis eller korn vil ikke være skræmmende.

Kan også forstå at alm. pillebrændere er meget følsomme overfor kvaliteten af træpiller. Ville godt nok være ærgeligt at "brænde" inde 1-2 tons piller som ikke kan brænde i brænderen fordi der er for meget smuld. Så er fortjenesten røget den sæson.

Jeg har været ude at se på en Baxi multiheat 1.5 uden int styring som er 6 år gammel til 25K. Den kan brænde alt, men har ikke omrører og selvtænding. Er det er godt køb?


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af KristianVilhelm » 11 feb 2012 18:48

En baxi er i mine øjne en fin stoker, du vil nok have bøvl med at fodre den med skovflis uden omrøre, men korn og piller spiser den nok lystigt.
Skal du fyre med flis, skal du have omrøre. Selvtænding er et tilvalg, jeg kunne personligt ikke leve uden, men det er meget individuelt.

Alt i alt kommer det jo an på hvor meget arbejde du vil have, og hvor meget du er villig til at betale for at slippe.

Pas på med at få for lille et magasin(flere fyldninger), hvis du vælger et stoker uden omrøre vil du få problemer med flis. Uden automatisk askeudtag, vil du uångåeligt få mere arbejde.

Bed om nogle referrencer hos forhandlerne, der bruger samme brændsel du har tænkt dig, tag ud og spark til nogle forskellige fyr. Ellers har du i mine øjne intet sammenligningsgrundlag.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af Kruse » 11 feb 2012 18:53

Nu kender jeg ikke lige priser på Baxi men ved køb af brugt fyr mener jeg prisen skal være noget under ny pris og med 6 år på bagen ville jeg nok ikke meget over 25% af ny, da man ikke kender fyrets historie og kan være svært at se tæring.
Men vis fyret ser pænt ud inden i og prisen er god er brugt da fristende.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 19:17

en 1,5 baxi kan ikke fyre med flis, hverken motor. gear eller snegl er designet til det (derfor heller ingen omrører)
for 6 år siden fik jeg pris på sådan en: 34.000, så er det for dyrt at betale 25 kilo for en der er 6 år gammel

levi

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af levi » 11 feb 2012 22:00

triumph » 11 Feb 2012, 19:17 skrev:en 1,5 baxi kan ikke fyre med flis, hverken motor. gear eller snegl er designet til det (derfor heller ingen omrører)
for 6 år siden fik jeg pris på sådan en: 34.000, så er det for dyrt at betale 25 kilo for en der er 6 år gammel
Helt enig - en pris på en 6 år gammel 1,5 ligger vel omkring de 8-10 kg højest :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 11 feb 2012 22:15

8-10 kg hvad ??

Perlegrus? :-D


Besvar