Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde kedel eller?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Brænde kedel eller?

Indlæg af kaufman » 11 feb 2012 09:40

:great: :great: Det er jo den midlertidlige regering der tvinger os til at handle i tyskland, vi må jo spare hvor vi kan, så det har jeg ikke dårlig samvitighed med. Det strøm/gas man køber kommer heller ikke altid fra danmark


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 09:44

MichaelK » 11 Feb 2012, 02:37 skrev: De kan jo prøve at rette tallene (Pris pr. enhed) til de aktuelle priser. Samt opdatere virkningsgraderne til
dem nyere anlæg opnår hos Teknologisk Institut. Det har jeg gjort, og er kommet frem til følgende:

Bemærk venligst at jeg retter virkningsgraden for pillefyr til de tal mit fyr opnår på Teknologisk Institut!
Pillepriserne er dem jeg handlede til i efteråret, og fik leveret fra Tyskland. Prisen er inkl. fragt


Varmepumpe Luft/Vand m.COP 1:3,35 og med en kWh-pris på 2,00 kr.= 0,59 kr/kWh = 10.805 kr
Pillefyr Virkningsgrad 91% og en pillepris 1,87 kr./kg. = 0,42 kr/kWh = 7.602 kr

Dette giver en forskel på 3.203 kr. for et hus med et varmebehov på 18.100 kWh.
I konkrete eksempel, er pillefyret altså ca. 30% billigere end VP :shock:
skema.JPG
Jeg har forsøgt at opdatere tallene i skemaet, sådan lige via hukommelsen. Bær derfor over med mig, hvis
der skulle være nogle tal I er helt uenige med mig i?



Mvh.
ikke en gang her holder tallende. Hvis man har radiatore i stedet for gulvarme er cop kun 2,7 (link: http://www.goenergi.dk/forbruger/vaerkt ... varmepumpe )

COP værdi er målt ved 7 c udeluft, da det er gennemsnitstemperaturen på årsbasis i danmark.
Men pga at gennemsnitstemp. er 7 c. Så findes det gennemsnitlige varmeforbrug i boligen ikke ved 7 c.
40% af året har man ikke behov for opvarmning af boligen. Her er cop altså ligegyldig. Hvis man havde beregnet gennemsnitstemp. i fyringssæsongen, så havde det været mere relevant. Men ikke en gang godt nok.
Da der jo bruges mere varme, jo koldere det er.
Dvs. jo koldere det er, jo dåligere cop. Da der samtidigt bruges mere varme, tæller den dårlige COP effekt jo dobbelt.
måske dårligt forklaret, men jeg håber i forstår hvad jeg mener

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 10:50

bemærk også at der i test ikke er lavet brugsvand, dvs at vv skal laves ved hjælp af ren elvarme. så vidt jeg husker er tommelfingerreglen at 30% af forbruget går til at lave vv.

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Brænde kedel eller?

Indlæg af kaufman » 11 feb 2012 11:43

Erik2 » 11 Feb 2012, 09:39 skrev:F-A-RV-EL regeringen skal nok få øje på pille (mis) brugerne og lægge en afgift på. Der skal jo bruges penge nu ladeporten for indvandring slås op.
Hvis de lægger afgift på pillerne er det jo mere at spare ved at købe i Tyskland icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Brænde kedel eller?

Indlæg af Erik2 » 11 feb 2012 17:07

De lægger IKKE afgiften på pillerne, men på pillefyret eller skorstenen. Tænk på afgiften for manglende partikelfilter på dieselbiler. De kæmpe afgifter der kommer ind på fossile brændsler kan ikke undværes.
Som i min by, hvor mange har "pyntevarmepumper" for at omgås tilslutningspligten, kan det tænkes at mange vil købe kinesiske luft-til-vand varmepumper for officielt at have varmepumpe mens de i virkeligheden fyrer med olie, træ eller piller.


Besvar