Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde kedel eller?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Brænde kedel eller?

Indlæg af Erik2 » 10 feb 2012 23:44

levi » 10 Feb 2012, 22:00 skrev:
.... - den ide med at forøge radiatorarealet vil blot få elforbruget til at stige, - da du samtidig forøger vandindholdet i installationen (Jo mere vand der skal opvarmes, - jo dyrere er det).

!
Vrøvl. Vandet bliver jo ikke hældt i kloakken bagefter. Man bruger den mængde varme som huset taber - BASTA

Det koster heller ikke ret mange flere penge at pumpe vandet gennem flere radiatorer.

Jeg klarer mig fint med 40 graders fremløb det meste af året, og den gamle del af mit hus er ikke særlig velisoleret, men jeg har mange og store radiatorer.

Til den pris lille put i kedlen har givet for sin varmepumpe kan han plukke de lavthængende frugter det meste af året, uden bøvl med piller og brænde.


levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 11 feb 2012 00:02

Erik2 » 10 Feb 2012, 23:44 skrev: Vrøvl. Vandet bliver jo ikke hældt i kloakken bagefter. Man bruger den mængde varme som huset taber - BASTA

Det koster heller ikke ret mange flere penge at pumpe vandet gennem flere radiatorer.

Jeg klarer mig fint med 40 graders fremløb det meste af året, og den gamle del af mit hus er ikke særlig velisoleret, men jeg har mange og store radiatorer.

Til den pris lille put i kedlen har givet for sin varmepumpe kan han plukke de lavthængende frugter det meste af året, uden bøvl med piller og brænde.
Vi er ellers normalt enige Erik2 icon_cheesygrin.gif

Hvis vi har et radiatorareal/volume der er blevet gjort større for at kunne afgive en større varmeeffekt så får du et større konvektionstab end ved mindre radiatorer (på en varmepumpe ønsker vi så høj returtemp. fra anlægget som muligt, - derfor er gulvvarme en genial kombination med varmepumpen da gulvvarmen fungerer som en akkumulering og sikrer derved en ensartet returtemp. som gør at varmepumpen kører "jævnt", - en radiator bliver lynhurtig afkølet hvis huset ikke er godt isoleret, - og kan derfor give nogle store temp. udsving).

(Jeg har set flere eksempler på at man ved gamle og dårligt isolerede huse blot har udviddet hedefladerne på radiatorerne for at få tilstrækkelig varme, - og den løsning er som at pisse i modvind, - for det forøger konvektionstabet og forbruget stiger voldsomt - en bedre løsning ville være at kigge på at få huset ordentlig tæt og bedre isoleret - så man som dig kan nøjes med 40 grader i fremløb).

Det der er en bidende vigtig ting ved valg af varmepumpe er at huset er godt isoleret (Og absolut helst med gulvvarme), - på den måde nedsætter du konvektionstabet, - og du får langt bedre udnyttelse af din varmepumpe og dens potentiale bliver fuldt udnyttet :)

Når jeg laver beregninger for folk, - og dimensionerer anlæg så gør jeg det ud fra hvad folk vil have og udfra at holde økonomien inden for en overskuelig horisont. (en ting der heller ikke er uvæsentlig er kostprisen på varmepumpen, - og naturligvis valg af komponenter i den, - hvilken kompressor sidder der i den, - og hvilken cop værdi har den).

Jeg elsker faktisk (Kvalitets) luft/vand varmepumper, - og har selv en luft/vand i mit sommerhus, - men jeg kan ikke understrege nok at huset og installationen skal være velegnet hertil, - ellers får man en varmepumpe der koster ekstremt i forbrug, - og en varmeafgivelse som IKKE er tilfredsstillende :great:

At påstå en varmepumpe som værende billigere i drift end brændefyr og pillefyr er utroværdigt og holder ikke i virkeligheden - det var egentlig blot det der var min pointe :great:

Jeg er dog helt enig i at hvis man kan nøjes med 40 grader i fremløb som max. temp. til sine radiatorer, - så er en luft/vand varmepumpen et godt valg, - men hvis man kan nøjes med en så lav fremløbs temp. - så vil jeg også vove den påstand at man har et velisoleret hus med lavt konvektionstab :great:

Komfortværdien i en velkørende luft/vand varmepumpe er uovertruffen :great:
Last edited by 1 on levi; edited 11 times in total

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen » 11 feb 2012 00:18

Til Levi,

Det er muligt tallene ikke holder i virkeligheden, men jeg går ud fra at energitjenesten, som giver gratis og uvildig information om energibesparelser og vedvarende energi, ved hvad de snakker om:

http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=1832

Hvis du har tal der modsiger deres tal - synes jeg du skulle dokumentere det overfor dem, fremfor at blive ved med at fremføre det her.

levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 11 feb 2012 00:22

Lille put i kedlen » 11 Feb 2012, 00:18 skrev:Til Levi,

Det er muligt tallene ikke holder i virkeligheden, men jeg går ud fra at energitjenesten, som giver gratis og uvildig information om energibesparelser og vedvarende energi, ved hvad de snakker om:

http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=1832

Hvis du har tal der modsiger deres tal - synes jeg du skulle dokumentere det overfor dem, fremfor at blive ved med at fremføre det her.
Tal i et regneark holder ikke altid vand, - referencer og erfaringer fra folk der har luft/vand varmepumper er det eneste der kan bruges til noget :)

Det samme er sådan set gældende for alle andre energikilder, - papir er frygteligt taknemmeligt!

En varmepumpe er en varmeafgiver, - det er ikke en vidundermaskine og når man påstår den er billigere i drift end et pillefyr eller brændefyr, - så har man været meget "kreativ" med tallene :great:

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af abn » 11 feb 2012 01:50

De "kloge" snakker jo også kun om jordvarme og varmepumper når nu alle oliefyr måske skal væk , men der er jo så mange der har brændt nallerne der. Jeg stoler nu mere på folks erfaringer end et regneark.

Og så vil jeg da nødigt købe en varmepumpe hvis jeg så skal ud og købe flere radiatorer, varmeovne og strikketrøjer til hele familien. Det tror jeg hører under "knap så smart"
Mvh Anders


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af MichaelK » 11 feb 2012 02:37

Lille put i kedlen » 11 Feb 2012, 00:18 skrev:Til Levi,

Det er muligt tallene ikke holder i virkeligheden, men jeg går ud fra at energitjenesten, som giver gratis og uvildig information om energibesparelser og vedvarende energi, ved hvad de snakker om:

http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=1832

Hvis du har tal der modsiger deres tal - synes jeg du skulle dokumentere det overfor dem, fremfor at blive ved med at fremføre det her.
De kan jo prøve at rette tallene (Pris pr. enhed) til de aktuelle priser. Samt opdatere virkningsgraderne til
dem nyere anlæg opnår hos Teknologisk Institut. Det har jeg gjort, og er kommet frem til følgende:

Bemærk venligst at jeg retter virkningsgraden for pillefyr til de tal mit fyr opnår på Teknologisk Institut!
Pillepriserne er dem jeg handlede til i efteråret, og fik leveret fra Tyskland. Prisen er inkl. fragt


Varmepumpe Luft/Vand m.COP 1:3,35 og med en kWh-pris på 2,00 kr.= 0,59 kr/kWh = 10.805 kr
Pillefyr Virkningsgrad 91% og en pillepris 1,87 kr./kg. = 0,42 kr/kWh = 7.602 kr

Dette giver en forskel på 3.203 kr. for et hus med et varmebehov på 18.100 kWh.
I konkrete eksempel, er pillefyret altså ca. 30% billigere end VP :shock:
skema.JPG
Jeg har forsøgt at opdatere tallene i skemaet, sådan lige via hukommelsen. Bær derfor over med mig, hvis
der skulle være nogle tal I er helt uenige med mig i?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af Zarge » 11 feb 2012 08:53

Tja, min farbror bor i et nedlagt landbrug, som de løbende har renoveret...
Han syntes det var lidt dyrt i piller, så han skiftede for et par år siden til jordvarme...
Hvordan det gik ved jeg egentlig ikke helt, men har dog aldrig set ham juble, og han knore bare lidt når vi snakker om det... ;-)
Han har så iår smidt solceller op for at få bare lidt ud af invisteringen...
Jow jow, "gratis varme" men hvis du ikke selv er lidt fiks på fingrene så er du jo også hurtigt oppe på en kvart million for celler/jordvarme.... Det kan man fame købe mange piller for... :oops:

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen » 11 feb 2012 09:21

Hej MichaelK,

Husk at der gælder en særlig regel for elafgiften i helårsboliger med elopvarming, således at der kan fratrækkes 14 øre pr. kWh for den del af forbruget der ligger udover 4000 kWh/år, desuden skal du ikke medregne de faste abonnementsafgifter til elforsyningsselskabet, fordi du som regel betaler tilslutningsafgift i forvejen.

Desuden er det jo ikke alle, som vil finansere tyske børnehaver, skoler, motorveje, plejehjem mv. fremfor danske!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af MichaelK » 11 feb 2012 09:33

Elprisen er ikke den billigste, men langt fra den dyreste, jeg har taget fra elpristavlen.
Jeg har taget højde for de 14 øre, og de faste abb.priser mener jeg ikke er med i de
priser elpristavlen kommer frem med. Er de det, skal de selvfølgelig trækkes fra :wink:

Ang. "tilskudet" til de tyske finanser, så er der vel i vis fornuft i at være prisbevidst?
Vi er også mange, der køre ned over grænsen og handler et par gange om året. Og
specielt de seneste afgiftsforhøjelser, eller varsler om afgiftsforhøjelser, har ikke
bidraget til at gøre den trafik mindre. Jeg skal da afsted nogen gange oftere end
hvad jeg ellers plejer at være :twisted:


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Brænde kedel eller?

Indlæg af Erik2 » 11 feb 2012 09:39

F-A-RV-EL regeringen skal nok få øje på pille (mis) brugerne og lægge en afgift på. Der skal jo bruges penge nu ladeporten for indvandring slås op.


Besvar