Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af pelle » 08 feb 2012 23:22

Hej
Jeg har fået installeret sådan en varmepumpe. Den er effektiv.
nå.. men, sp. målet..
Giver den 6 kw varme ?? Det er fordi på den ude del står der Heat : 3,2 kw. Så jeg er lidt i tvivl. Det er nøjagtig den model der er i det svenske link. Men, såvidt jeg kan læse mig frem, så giver den 6 kwh varme.
http://www.scanoffice.se/uploads/vtt-ra ... -10-SE.pdf
Det her med varmepumpe er lidt nyt for mig. Så jeg skal lige lære logikken i det. Så hvis i vil hjælpe mig lidt vil jeg være taknemlig.
Jeg satte en strøm måler på den. Den brugte 1400 w på en time og der var 1.5 gr. frost uden for. Men,hvad er det i cop ?
kan læse den skulle have en cop. på 1: 4.67 ved en ude temp. på 7 Gr og en inde temp. på 20 gr. men, hvad kommer inde temp. cop, ved..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af Lille put i kedlen » 09 feb 2012 22:12

[quote="[url=viewtopic.php?p=137193#p137193] Så hvis i vil hjælpe mig lidt vil jeg være taknemlig.
Jeg satte en strøm måler på den. Den brugte 1400 w på en time og der var 1.5 gr. frost uden for. Men,hvad er det i cop ?
kan læse den skulle have en cop. på 1: 4.67 ved en ude temp. på 7 Gr og en inde temp. på 20 gr. men, hvad kommer inde temp. cop, ved..[/quote]

Det er fordi, hvis du ved en udetemp. på f.eks 7 Gr og indetemp på 20 har en cop på 4,67, må du regne med en lavere cop, hvis du vil have en indetemp. på f.eks. 22 Gr, fordi forskellen mellem inde og udetemp. er højere.

Var udetemp. på 9 Gr. og du ville have 22 Gr indenfor, vil cop ikke blive præcis 4,67, (måske 4,7) selvom forskellen mellem inde og ude er den samme som før - du kan nok finde en graf et eller andet sted som beskriver forholdet nærmere.

Hvis den bruger 1400 w og leverer 6000 w varme, har du ihvertfald en cop på over 4 og ved minus 1.5 Gr. er det vist meget godt. Hvordan du så lige måler hvormeget varme den afgiver? Evt. kunne du forsøge med en 3 - 4 varmeblæsere om du kan opretholde den samme indetemp. :oops:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af pelle » 09 feb 2012 22:26

Lille put i kedlen » 09 Feb 2012, 22:12 skrev:[quote="[url=viewtopic.php?p=137193#p137193] Så hvis i vil hjælpe mig lidt vil jeg være taknemlig.
Jeg satte en strøm måler på den. Den brugte 1400 w på en time og der var 1.5 gr. frost uden for. Men,hvad er det i cop ?
kan læse den skulle have en cop. på 1: 4.67 ved en ude temp. på 7 Gr og en inde temp. på 20 gr. men, hvad kommer inde temp. cop, ved..
Det er fordi, hvis du ved en udetemp. på f.eks 7 Gr og indetemp på 20 har en cop på 4,67, må du regne med en lavere cop, hvis du vil have en indetemp. på f.eks. 22 Gr, fordi forskellen mellem inde og udetemp. er højere.

Var udetemp. på 9 Gr. og du ville have 22 Gr indenfor, vil cop ikke blive præcis 4,67, (måske 4,7) selvom forskellen mellem inde og ude er den samme som før - du kan nok finde en graf et eller andet sted som beskriver forholdet nærmere.

Hvis den bruger 1400 w og leverer 6000 w varme, har du ihvertfald en cop på over 4 og ved minus 1.5 Gr. er det vist meget godt. Hvordan du så lige måler hvormeget varme den afgiver? Evt. kunne du forsøge med en 3 - 4 varmeblæsere om du kan opretholde den samme indetemp. :oops:[/quote]
Jo Jo.. :) Jeg er godt klar over varmeblæsere og el radiatorer giver 1 kw varme til 1 kw strøm.. Men, der står jo udedelen : 3.2 kw ??? Men, giver indedelen 6 kw Kw... Det med cop. er som jeg ser det, hvad varme pumpen giver. Er det koldere uden for, bliver cop. tallet, laverer. Er udetemp. højere bliver cop. tallet, højere.
Alt det med rum temp. sørger en termostat vel for. Dvs. pumpen slukker et stykke tid. Eller hvad.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af Lille put i kedlen » 10 feb 2012 10:51

Jeg tror du skal søge lidt på div. hjemmesider for at blive klogere. Men cop er virkningsgraden! - Forholdet mellem forbruget og afgiven effekt - og den er altså forskellig efter hvilken udetemp. der er og hvilken idetemperatur der ønskes. Copen kan også variere efter hvilket kølemiddel der er anvendt.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af Dinsen » 10 feb 2012 21:08

pelle » 08 Feb 2012, 23:22 skrev:Hej
Jeg har fået installeret sådan en varmepumpe. Den er effektiv.
nå.. men, sp. målet..
Giver den 6 kw varme ?? Det er fordi på den ude del står der Heat : 3,2 kw. Så jeg er lidt i tvivl. Det er nøjagtig den model der er i det svenske link. Men, såvidt jeg kan læse mig frem, så giver den 6 kwh varme.
http://www.scanoffice.se/uploads/vtt-ra ... -10-SE.pdf
Du er ikke blevet snydt hvis det er det du er nervøs for, din pumpe er oplyst til følgende:

Varme: 0,6 - 3,2 - 6,5kw
Køl: 0,6 - 2,5 - 3,0kw

Altså Minimum - Nominel - Maximum.

Så det du har læst på din udedel er din nominelle varmekapacitet :great:
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af no100 » 10 feb 2012 22:44

Hej Pelle
Prøv dette link og åben filen info, der kan du læse alle tekniske data.
http://panasonicvarme.dk/luft-varmepump ... /cs-he9lke
cop. Variere fra 3,78 – 5,85 efter deres oplysninger
Jeg satte en strøm måler på den. Den brugte 1400 w på en time og der var 1.5 gr. frost uden for. Men,hvad er det i cop ?”
Ude temperaturen skal ikke bruges når du vil finde cop. Du skal bruge den effekt du har brugt i pumpen (1400 w.) og den effekt der kommer ud af pumpen? og der har du så et den sjove opgave, :D du skal måle luft mængden m3. /t. du skal måle temperatur stigningen i luft mængden og så skal det omregnes til effekt (W.)
Og så dividere du de to tal og får cop.
”hvad kommer inde temp. cop, ved..”
Ved høj temperatur skal kompresserne yde højre tryg, dette er den længere om og det koster.
Hilsen no100. grin.gif

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af pelle » 12 feb 2012 21:06

Hej
Undskyld, den sene respons. :oops: ... Jeg har blot tænkt noget over dette der bliver skrevet.. Jeg er super glad for der skrives jeg ikke er blevet snydt. Det havde jeg nu heller ikke regnet med, jeg var blevet.. Men, super, jeg bliver bekræftet i dette. :great:
Men, hvor mange watt skal der til at opvarme en m3 luft en grad, ved en luftfugtighed på 45 %
Jeg ved alt om det med energi til vandopvarmning... Men, luft og luftfugtighed. Det er jeg ikke vant til at arbejde med.. :oops:
Tak... til nr. 100 for svar.
Nr. 100 eller andre . Hvis min luftfugtig hed i rummet er på 45 % og luftmængden i gennem den indedel er på 175 m3.
Så er det blot at sætte et termometer op i luftstrømmen( har jeg ikke prøvet endnu) og så at sammenligne med temp. i rummet.
Vil du/i lave et regne stykke som eksempel. Sårn... rimeligt skåret ud i pap.. :) ikke da bare for mig, men også for andre kan forstå dette.
Skal lige siges , mit behov for den varmepumpe ikke er der endnu... Det bliver først til efteråret.. Jeg smider nogle pind i kedlen lige nu... meningen med den varmepumpe var jo at få alt den overskuds strøm fra solcellerne jeg ikke selv bruger til alm. strøm i huset omsat til varme til hytten fra co2 fri energi... Både til el og det meste af varmeforbruget. mit solcelle anlæg skulle gerne lave det dobbelte af vores strømforbrug uden varmepumpe, således resten af strømmen, kan bruges til opvarmning fra den varmepumpe. Det skulle så gerne, ved hjælp af solvarmen helst gå op i en højere enhed. Således vores varmtvandsforbrug klares af solvarmen og også giver noget varme til gulvvarmen . Håber i forstår filosofien ved det her. Er det så tæskekoldt, tændes træfyret...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af thoken » 12 feb 2012 21:52

Hej!
Ja, og så kan den jo bruges som aircon om sommeren, pelle :great:

Det er så lækkert at få kølet soveværelset ned.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af pelle » 12 feb 2012 22:20

thoken » 12 Feb 2012, 21:52 skrev:Hej!
Ja, og så kan den jo bruges som aircon om sommeren, pelle :great:

Det er så lækkert at få kølet soveværelset ned.

mvh thoken
Du siger noget, thoken.. Så klistrer man heller ikke sammen, når man ligger i "ske" p.g.a sved.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Panasonic CS-HE9LKE luft/luft varmepumpe

Indlæg af abn » 12 feb 2012 22:24

pelle » 12 Feb 2012, 22:20 skrev: Du siger noget, thoken.. Så klistrer man heller ikke sammen, når man ligger i "ske" p.g.a sved.. icon_cheesygrin.gif
Ligger i ske!!!! Sådan noget gør man kun når fyret ikke virker. Eller......... nej der finder man en ekstra dyne :great:
Mvh Anders


Besvar