Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde kedel eller?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 10 feb 2012 22:00

Lille put i kedlen » 10 Feb 2012, 16:01 skrev:Det er klart at man ikke kan afgøre om en varmepumpe er en god eller dårlig ide, udfra nogle få vinterdage med meget lave temperaturer - man er nødt til at se på et årsregnskab.

Når det bliver rigtigt koldt nogle få dage om året, kan man jo vælge at supplere med gasovn, brændeovn, varmluftblæser, el-radiator, en tykkere trøje, lukke nogle rum af, mv.

Hvis man kun har gulvvarme er en varmepumpe en virkelig god investering, idet temperaturen ikke behøver hæves så meget. Hvis man har radiatorer bliver virkningsgraden ringere, men det kan forbedres noget ved at opsætte flere og evt. bedre radiatorer, således at fremløbstemperaturen kan holdes så lav som muligt.

Mht. varmt brugsvand er det ofte en fordel, selv ved meget lave temperaturer at anvende en varmepumpe fremfor
en alm. elvandvarmer, men det kan være nødvendigt med enten et dyrere split-anlæg eller en ekstra varmepumpe til varmt vand - evt. en som blot opvarmer vandet fra den første yderligere (kan man også lade en alm. elvandvarmer gøre).
Hvis man skal tage mere tøj på indenfor når man har luft/vand varmepumpe, - så bekræfter du vel selv at en varmepumpe har svært ved at levere varme når det er koldt ? - Og at investere i FLERE varmekilder fordi man har valgt en varmepumpe er da forøvrigt virkeligt et godt argument! :shock:

En varmepumpe kan KUN anvendes forsvarligt HVIS man har gulvvarme og et hus af nyere dato, - hvis man har radiatorer og et ældre hus så er en varmepumpe absolut ikke et emne man bør kigge på - den ide med at forøge radiatorarealet vil blot få elforbruget til at stige, - da du samtidig forøger vandindholdet i installationen (Jo mere vand der skal opvarmes, - jo dyrere er det).

Ja en varmepumpe er bedre til at lave varmt vand kontra et varmelegeme (Alt er bedre end et varmelegeme), - og det skyldes udelukkende at et varmelegeme har en "cop" på 1 til 1 - en varmepumpe har en cop 1 til 2 ved minus 5 grader (Naturligvis alt efter hvilken model varmepumpe man har). - Dog er både brændefyr og pillefyr langt billigere at lave varmt brugsvand med, - en varmepumpe bryder sig jo ikke om at lave temp. over 40 grader, - cop værdien falder væsentlig når vi kommer over de 40 grader i temp.!


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen » 10 feb 2012 22:21

Mht. pris pr. kWh - se her: http://www.energitjenesten.dk/files/res ... .09.11.xls

Om man giver 0,61 eller 0,63 kr./kWh er vist ikke den store forskel! (ca. kr. 350,-/år ifølge regnearket) og med varmepumpe alene, kan man sløjfe udgiften til skorstensfejer :great:

En varmepumpe kan godt levere tilstrækkelig varme, når det er koldt - virkningsgraden falder dog og det bliver dyrere at opvarme - derfor vil man evt. kunne få lavere samlede årlige udgifter til opvarmning ved at vælge andre opvarmningsformer, men f.eks en brændeovn koster både brænde og udgifter til en skorstensfejer - og det kan man faktisk købe en del strøm for, især hvis man ikke selv har brænde.

Hvis ikke el-prisen var belagt med 117 forskellige energiafgifter til bla. subsidering af vindenergi, ville regnestykket se helt anderledes ud og mange pillefyr ville hurtigt blive skrottede.
Senest rettet af Lille put i kedlen 10 feb 2012 22:27, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af Zarge » 10 feb 2012 22:25

Det kan du da ikke bruge som argument... Hvis olien ikke blev afgift belagt var den sgu da også billig at fyre med...

levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 10 feb 2012 22:30

Lille put i kedlen » 10 Feb 2012, 22:21 skrev:Mht. pris pr. kWh - se her: http://www.energitjenesten.dk/files/res ... .09.11.xls

Om man giver 0,61 eller 0,63 kr./kWh er vist ikke den store forskel! og med varmepumpe alene, kan man sløjfe udgiften til skorstensfejer :great:

En varmepumpe kan godt levere tilstrækkelig varme, når det er koldt - virkningsgraden falder dog og det bliver dyrere at opvarme - derfor vil man evt. kunne få lavere samlede årlige udgifter til opvarmning ved at vælge andre opvarmningsformer, men f.eks en brændeovn koster både brænde og udgifter til en skorstensfejer - og det kan man faktisk købe en del strøm for, især hvis man ikke selv har brænde.

Hvis ikke el-prisen var belagt med 117 forskellige energiafgifter til bla. subsidering af vindenergi, ville regnestykket se helt anderledes ud og mange pillefyr ville hurtigt blive skrottede.
Hvad giver du for skorstensfejeren der hvor du bor ?, - så vidt jeg husker giver vi rundt regnet 500 kr om året her i huset - det er ca. 200 kwh omregnet, - det får man vist ikke opvarmet det store for med en varmepumpe...

Ja en brændeovn/pillefyr koster brænde/piller og udgifter til en skorstensfejer, - men det er stadig LANGT billigere end at vælge en varmepumpe, - det kan du umuligt modargumentere!

Når man har varmepumpe er man gift med staten, - og afhængig af elpriserne, - det er samme historie som i 70èrne og 80èrne, - der skulle alle have elvarme i nye huse, - da elprisen så steg (Fordi staten havde fået forbrugerne over på el, - så flygtede forbrugerne til Olie/piller/fjernvarme og andre alternativer).

Det kan IKKE anbefales at gifte sig med et strømslugende opvarmningsprodukt, - kun hvis man ikke har andre muligheder.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen » 10 feb 2012 22:44

Til Zarge,

Nu sammenlignede jeg med et pillefyr, men hvis olie, gas, kul mm. også var uden afgift - ville der blive skrottet endnu flere pillefyr!

Til Levi,

Ifølge energitjenestens regneark, er det ikke væsentligt dyrere at vælge en varmepumpe - faktisk kun kr. 350,-, så hvis du betaler kr. 500,- til din fejer, kan du spare kr. 150,- og du slipper for at drøne rundt efter billige pilletilbud, fylde tanken op, rense brænder og køre på lossen med aske og tomme pilleposer.


levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 10 feb 2012 22:49

Lille put i kedlen » 10 Feb 2012, 22:44 skrev:Til Zarge,

Nu sammenlignede jeg med et pillefyr, men hvis olie, gas, kul mm. også var uden afgift - ville der blive skrottet endnu flere pillefyr!

Til Levi,

Ifølge energitjenestens regneark, er det ikke væsentligt dyrere at vælge en varmepumpe - faktisk kun kr. 350,-, så hvis du betaler kr. 500,- til din fejer, kan du spare kr. 150,- og du slipper for at drøne rundt efter billige pilletilbud, fylde tanken op, rense brænder og køre på lossen med aske og tomme pilleposer.
Ahva for noget skulle en varmepumpe være lige så billig i drift som et pillefyr ?, - den påstand eller det regneark du omtaler der giver jeg ikke en døjt for, - det har jo INGEN hold i virkeligheden overhovedet :shock:

Glemmer du forøvrigt ikke også at en varmepumper med over 1 kg kølemiddel skal efterses min. 1 gang om året af autoriseret kølemontør, - et sådant service koster fra 1200 til 2500 kr plus moms, - det er da noget dyrere end en skorstensfejer....

levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 10 feb 2012 23:09

Lille put i kedlen » 10 Feb 2012, 22:44 skrev:Til Zarge,

Nu sammenlignede jeg med et pillefyr, men hvis olie, gas, kul mm. også var uden afgift - ville der blive skrottet endnu flere pillefyr!

Til Levi,

Ifølge energitjenestens regneark, er det ikke væsentligt dyrere at vælge en varmepumpe - faktisk kun kr. 350,-, så hvis du betaler kr. 500,- til din fejer, kan du spare kr. 150,- og du slipper for at drøne rundt efter billige pilletilbud, fylde tanken op, rense brænder og køre på lossen med aske og tomme pilleposer.
Forøvrigt nu du mener en varmepumpe er verdens 7 vidunder, - hvorfor søren har du så en Orlan Fastbrændselskedel ? :shock:

Skynd dig dog at pil den ned, - og få opsat en Luft/Vand varmepumpe, - så kan vi om et par år se hvor meget du har sparet icon_cheesygrin.gif

Du sparer ihvertfald 500 kr til skorstensfejeren allerede ved nedtagning icon_cheesygrin.gif

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Brænde kedel eller?

Indlæg af Hr.Hansen » 10 feb 2012 23:26

Det er fint det regneark, men hvem betaler lige 2240 kr pr. ton piller ?

Jeg er af den opfattelse at folk som har træpillefyr, gør det til en sport at finde billige træpiller.

Måske inkl. levering, båret ind i fyrrum, fyldt i magasin, aske tømt, og fyret renset.
Men jeg plejer nu bare selv at hente.
Mvh Thomas Hansen

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Brænde kedel eller?

Indlæg af kaufman » 10 feb 2012 23:30

Ja, pillerne kan man jo købe billiger i tyskland, men jeg kan ikke køre til tyskland og købe billig strøm

levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi » 10 feb 2012 23:32

kaufman » 10 Feb 2012, 23:30 skrev:Ja, pillerne kan man jo købe billiger i tyskland, men jeg kan ikke køre til tyskland og købe billig strøm
Jo du kan da sagtens købe billig strøm i Tyskland, - det er bare vanskeligt at transportere med hjem icon_cheesygrin.gif


Besvar