Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af haderslev1234 » 07 feb 2012 14:23

Den ser sådan her ud.
Dog er retur fra huset sat lige 50 cm over retur til Termovar. Fremløb går ind øverst i toppen fra siden, ind i t-stykke med 2 bøjninger og tilbage til siden hvor den går i Termomix.
Diagram Biovarme.pdf
(360.7 KiB) Downloadet 98 gange


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen » 07 feb 2012 18:49

Jeg ved ikke helt om jeg har misforstået dit spørgsmål men jeg prøver lige at beskrive hvordan jeg tror dit anlæg virker sådan som det er skruet sammen i dag

Vi antager at akkutank er fyld op med 90 grader vand i toppen
Kedel er kold og slukket
Fremløb til hus er det samme som akkutanktop dvs 90 grader

Vi antager at akkutank er halv fyldt op med 90 grader vand i toppen
Kedel er kold og slukket
Fremløb til hus er det samme som akkutanktop dvs 90 grader

Vi antager at akkutank er halvt fyldt op med 90 grader vand i toppen
Kedel er netop startet op og fremløb fra kedlen er 60 grader
I dette tilfælde ville jeg tro at fremløb til hus er det samme som kedelfremløb dvs 60 grader, eller??

Vi antager at akkutank er halvt fyldt op med 90 grader vand i toppen
Kedel er i fuld drift, og fremløb fra kedlen er 80 grader
I dette tilfælde ville jeg tro at fremløb til hus er det samme som kedelfremløb dvs 80 grader, eller??

Vi antager at akkutank er halvt fyldt op med 60 grader vand i toppen
Kedel er i fuld drift, og fremløb fra kedlen er 80 grader
I dette tilfælde ville jeg tro at fremløb til hus er det samme som kedelfremløb dvs 80 grader, eller??

Jeg vil umiddelbart syntes at det ville være bedre at fremløb fra kedel og fremløb til hus var to separate studser. Fremløb fra kedel som det er vist på tegningen og fremløb til hus der hvor ekspansionsbeholderen er tilsluttet på tegningen.
Fordelen ved denne tilslutningsmåde er at fremløbet til huset er uafhængig af temperatur på kedelfremløb og at man udnytter det vand der er helt oppe i toppen af akkutanken

/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen » 07 feb 2012 18:56

kallerupgård » 04 Feb 2012, 17:15 skrev:Det kunne være rart at høre fra en med atmos 50 kw som kan få den op over 80 grader.
Min den ligger lige på 78,5 når der bliver fyret igennem indtil akku er varm.


mvh christian
Sådan ser termometerne ud når min bette DC22S er i fuld sving.
07022012033.jpg
Mens dette billede blev taget lavede kedlen 39 kw, så en 50 kw kedel burde kunne tvinge fremløbet endnu højere op

/John

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af haderslev1234 » 08 feb 2012 08:38

Til John.
Jeg glemte vist at skrive at der er en automix på som står på 60 grader, så det vil jo være max. temp. Jeg har forstået at fordelen ved den inst. jeg har, er at huset får første varme ved fyring og derefter buffertanken. Og med de kuldegrader vi
har p.t er det svært at holde en høj temp. natten over desværre

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af abn » 10 feb 2012 17:14

haderslev1234 » 08 Feb 2012, 08:38 skrev:Til John.
Jeg glemte vist at skrive at der er en automix på som står på 60 grader, så det vil jo være max. temp. Jeg har forstået at fordelen ved den inst. jeg har, er at huset får første varme ved fyring og derefter buffertanken. Og med de kuldegrader vi
har p.t er det svært at holde en høj temp. natten over desværre
Mit er lavet som John foreslår. Altså 2 studser. Fremløb til hus er i toppen af tanken og fremløbet fra kedlen går ind i siden af tanken men helt oppe ca 5 cm fra top. Jeg har så monteret en tg termostat som først tænder pumpen til huset når at toppen af tanken er over ca 40 grader. Når jeg tænder op når fyret kun op på omkring 80 grader før at pumpen starter og der kommer varme rundt i huset. Og derefter fortsætter fyret til omkring 90 grader og bliver der(så længe jeg husker at fylde på) :)
Pointen er at selv om der er lavet med 2 studser, så får man stadig hurtig varme til huset. Dermed ikke sagt at det går ligeså hurtigt som det gør ved dig, men den fylder ikke tanken op før den afgiver til huset
Mvh Anders


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Zarge » 10 feb 2012 17:30

Jeg har lavet i stil med abn,frem fra fyr, og frem til radiatore på hver sin studs i toppen, men har dog føleren til TG til at sidde ca 10cm nede i tanken... Det har jeg gjort for at sikre at når pumpen tænder, og alle radiatore skriger på varme (hvis huset er blevet koldt) så er der noget varmt vand at suge af, min tanke var at hvis der kun er "1cm varmt vand" så kunne der ryge noget koldt rundt, og det er der jo ingen grund til... Og det tar ikke mange minutter inden varmen når ned til føleren (tanken er en gammel 1200lts oval olietank, så den er jo rund i toppen, så der ligger ikke så mange liter...)

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af abn » 10 feb 2012 17:40

Zarge » 10 Feb 2012, 17:30 skrev:Jeg har lavet i stil med abn,frem fra fyr, og frem til radiatore på hver sin studs i toppen, men har dog føleren til TG til at sidde ca 10cm nede i tanken... Det har jeg gjort for at sikre at når pumpen tænder, og alle radiatore skriger på varme (hvis huset er blevet koldt) så er der noget varmt vand at suge af, min tanke var at hvis der kun er "1cm varmt vand" så kunne der ryge noget koldt rundt, og det er der jo ingen grund til... Og det tar ikke mange minutter inden varmen når ned til føleren (tanken er en gammel 1200lts oval olietank, så den er jo rund i toppen, så der ligger ikke så mange liter...)
Ja det er nok smart nok. Min er en 1500 liter rund der står på enden. Og et atmos der sparker r.. så ingen problemer der. Da jeg havde det gamle fyr kunne pumpen godt tænde og slukke nogle gange de første par timer når der var rigtig koldt.
Mvh Anders

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Zarge » 10 feb 2012 17:44

Som sagt har jeg gjort det med det samme, så om det havde været nødvendiug ved jeg ikke, og ved nærmere eftertanke så gør det nok egentlig ikke den store forskel... Hvis pumpen hiver så meget så fyret ikke kan følge med, så frosvinder varmen vel også fra TG så den slukker pumpen igen, uanset om den har varmt vand nok... :oops:
Der skulle vist en føler mere, og noget hysterese til hvis det skulle gøre en forskel.... 8)

BARE GLEM HVAD JEG SKREV TIDLIGERE... new23

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af abn » 10 feb 2012 19:42

Zarge » 10 Feb 2012, 17:44 skrev:Som sagt har jeg gjort det med det samme, så om det havde været nødvendiug ved jeg ikke, og ved nærmere eftertanke så gør det nok egentlig ikke den store forskel... Hvis pumpen hiver så meget så fyret ikke kan følge med, så frosvinder varmen vel også fra TG så den slukker pumpen igen, uanset om den har varmt vand nok... :oops:
Der skulle vist en føler mere, og noget hysterese til hvis det skulle gøre en forskel.... 8)

BARE GLEM HVAD JEG SKREV TIDLIGERE... new23
Det er altså lidt træls når man, mens man skriver et indlæg, sidder og bliver klogere eller måske nærmere i tvivl om hvad man tidligere skrev er rigtigt icon_cheesygrin.gif HAR SELV PRØVET DET
Mvh Anders

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Zarge » 10 feb 2012 19:58

Ja, man sidder pludselig og tænker efter... Det kan ikke anbefales... Det gir bare røde øre... :oops:


Besvar