Solcelleanlæg - men hvilket??

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

Nogen der ellers har nogle data vi kan regne på
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af pelle »

Lavede lige et forsøg. Der har været en del debat omhandlende om hvorvidt en serie lukkede helt ned ved uheldig skygge påvirkning.. Forsøgets udfald overraskede mig. :shock:
Der er noget om det solcelle skriver... :oops:
Jeg smuttede lige op på stigen, med et stykke stort karton. Så var det lige at ringe ind til konen og få tallene. Det var klart solskin.
Jo, for jeg har netop de celler med dioder i. Jeg har 40 paneler. 4 kredse med 10 paneler på hvert kreds. 2 invertere og 2 kredse pr. inverter. Serieforbundet.
Aflæsning på den ene inverter inden forsøg. 2795 watt. Jeg ville påvirke den ene af de kredse til den inverter og se hvor meget tallene ville falde. Lagde carton på 1/3 del af et af panelerne på den ene kreds.(på langs af panelet) og watt faldt med det samme til 2742 watt. så flyttede jeg carton lidt så 2/3 del af panel blev dækket og tallet faldt til 2674 watt. Tilsidst dækkede jeg hele panelet og tallet faldt til 2611 watt. fjernede carton helt og tallet steg med det samme til 2800 watt.
Se.. Det må være sådan noget man kalder fakta tal..Håber det kan bruges til noget.. :)
Ja, nysgerrig som jeg jo er skulle jeg lige se hvad der var inde i sådan en dåse bag på panelet da jeg fik dem leveret.
Er det de dioder.?
003.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

Hej Pelle du er en knag...
Rigtig fedt eksperiment... Hvilket så også igen modbeviser på alle måder det spøgelse om skyge på paneler... dejligt :great: :great: :great: new1b new1b smiley140.gif smiley140.gif smiley140.gif

og ja det er dioder... hvad skal man så med en power box når panelet har så simpel styring med født... :shock:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

solcelle » 10 Feb 2012, 14:17 skrev:Hej Pelle du er en knag...
Rigtig fedt eksperiment... Hvilket så også igen modbeviser på alle måder det spøgelse om skyge på paneler... dejligt :great: :great: :great: new1b new1b smiley140.gif smiley140.gif smiley140.gif

og ja det er dioder... hvad skal man så med en power box når panelet har så simpel styring med født... :shock:
Hvad gør de omtalte dioder??

:oops:
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af BWJ »

pelle » 10 Feb 2012, 13:47 skrev:Lavede lige et forsøg. Der har været en del debat omhandlende om hvorvidt en serie lukkede helt ned ved uheldig skygge påvirkning.. Forsøgets udfald overraskede mig. :shock:
Der er noget om det solcelle skriver... :oops:
Jeg smuttede lige op på stigen, med et stykke stort karton. Så var det lige at ringe ind til konen og få tallene. Det var klart solskin.
Jo, for jeg har netop de celler med dioder i. Jeg har 40 paneler. 4 kredse med 10 paneler på hvert kreds. 2 invertere og 2 kredse pr. inverter. Serieforbundet.
Aflæsning på den ene inverter inden forsøg. 2795 watt. Jeg ville påvirke den ene af de kredse til den inverter og se hvor meget tallene ville falde. Lagde carton på 1/3 del af et af panelerne på den ene kreds.(på langs af panelet) og watt faldt med det samme til 2742 watt. så flyttede jeg carton lidt så 2/3 del af panel blev dækket og tallet faldt til 2674 watt. Tilsidst dækkede jeg hele panelet og tallet faldt til 2611 watt. fjernede carton helt og tallet steg med det samme til 2800 watt.
Se.. Det må være sådan noget man kalder fakta tal..Håber det kan bruges til noget.. :)
Ja, nysgerrig som jeg jo er skulle jeg lige se hvad der var inde i sådan en dåse bag på panelet da jeg fik dem leveret.
Er det de dioder.?
003.JPG
Pelle, jeg foreslår at du laver samme øvelse på alle paneler, der ser ud som om at du vinder 5 W pr. panel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

SolkongenDK » 10 Feb 2012, 15:54 skrev: Hvad gør de omtalte dioder??

:oops:

Dioderne eller også mer rigtigt kald bypas dioder... gør fagtisk det som alle andre prøver at efegtiviser med et fordyrende led med noget elektronik i....
En diode har en "diode spænding" det betyder at bliver forskellen mellem katode og anode eller også + og - side under eller over den omtalte diode spænding begynder dioden at lede...
det vil sige at kommer der skyge på et panel så en af strængene i panelet falder under diode spændingen så begynder dioden at lede og der ved undgår man :
1. Den del af panelet der er i skyge brænder af...Brænder af tænker nogle... jo ser i en sol celle der er i skyge har samme egenskaber som en modstand... skal den her modstand så pludselig optage hele den efegt der står og banker på så vil banerne inde i panelet brænde over... også kaldet hot spot problematiken...
2. Den her modstan vil samtidig med at den bliver varm træke hele anlæget ned kan forkomme helt ned til 0 og det er træls...
der for er et panel opdelt i 3 soner....

det betyder så også at kommer et helt panel i skyge så falder det også ud men rasten af anlæget fortsæter med at yde... som pelle så fint har fundet ud af... mange tak for det pelle :great:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af pelle »

BWJ » 10 Feb 2012, 17:33 skrev: Pelle, jeg foreslår at du laver samme øvelse på alle paneler, der ser ud som om at du vinder 5 W pr. panel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
nåh.. fordi det på de par minutter steg fra 2795 til 2800. Viseren står altid og hopper et par watt. Men, det ved du jo nok. Du driller bare lidt.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af BWJ »

pelle » 10 Feb 2012, 17:48 skrev: nåh.. fordi det på de par minutter steg fra 2795 til 2800. Viseren står altid og hopper et par watt. Men, det ved du jo nok. Du driller bare lidt.. :)
Jepper :great: god weekend du......
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af pelle »

solcelle » 10 Feb 2012, 17:46 skrev:
Dioderne eller også mer rigtigt kald bypas dioder... gør fagtisk det som alle andre prøver at efegtiviser med et fordyrende led med noget elektronik i....
En diode har en "diode spænding" det betyder at bliver forskellen mellem katode og anode eller også + og - side under eller over den omtalte diode spænding begynder dioden at lede...
det vil sige at kommer der skyge på et panel så en af strængene i panelet falder under diode spændingen så begynder dioden at lede og der ved undgår man :
1. Den del af panelet der er i skyge brænder af...Brænder af tænker nogle... jo ser i en sol celle der er i skyge har samme egenskaber som en modstand... skal den her modstand så pludselig optage hele den efegt der står og banker på så vil banerne inde i panelet brænde over... også kaldet hot spot problematiken...
2. Den her modstan vil samtidig med at den bliver varm træke hele anlæget ned kan forkomme helt ned til 0 og det er træls...
der for er et panel opdelt i 3 soner....

det betyder så også at kommer et helt panel i skyge så falder det også ud men rasten af anlæget fortsæter med at yde... som pelle så fint har fundet ud af... mange tak for det pelle :great:
Joh det er jo sommetider at et forsøg siger mere end en hel masse antagelser. Men, det er ikke let at finde noget om det på nettet. alle steder står der at et solcelle anlæg er meget sårbar for skygge. Men, en ting der nok bør undgåes er skygge fra træer. sådan noget diffust skygge hvor grene nok kan skygge over et større areal. selv tak for din fine forklaring, solcelle. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af pelle »

også god weekend til dig . WBJ.. Du må snart få dig nogle solceller. det er noget der duer. I hvertefald når der er sol.. :great: idag 30.5 kw..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar