Brænde kedel eller?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
jpp
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 feb 2012 18:38

Brænde kedel eller?

Indlæg af jpp »

Hej alle.

Jeg har et gammelt vigas - weimar 25 kw.
Jeg har hørt mange skrækhistorier om denne kedel, selv har jeg aldrig haft det mindste bøvl overhovedet, har skiftet esse 1 gang på 14 år, nul problemer.

Nu vil jeg gerne skifte, vil gerne have trykekspansion, da anlægget nærmer sig den tid hvor jeg frygter utætheder.

Hva skal man vælge nu om stunder.

Fakta : hus på 425 m2, 65 m2 værksted som hidtil er varmet op af fyrets tilstedeværelse og uisoleret akkutank, 160 m2 med gulvvarme OG radiatorer i stuen, 182 m2 med radiatorer på 1. sal + 10 m2 bad med gulvvarme.

ALDRIG noget knas, forbrug til nu er ca 30 m3 gran/fyr om året.

MEN.......

Hvis jeg får et fyr med trykekspansion, hva skal jeg så med akkutank, hvorfor kører alle andre som bruger piller eller olie eller gas....op til 65 - 70 grader, og os med åben kedel bulrer afsted med 90 grader.
Hvorfor skal kedlen være så stor, og hvad er stor.....????

Kan jeg bruge en combikedel, hvilken er god nok........der er jo mange spørgsmål.

Hvordan træffer man det rigtige valg, jeg er 44 år, hvor længe holder man til at lave 30 m3 træ om året og bla bla bla.............

Der MÅ da være nogen her som ka sige noget klogt.

Mange tak.

JP

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen »

Jeg ville nok vælge et kombineret pille/brændefyr, således at den selv kan slå over på piller, når jeg ikke lige var der til at fyre med brænde og med en styring, som automatisk kan håndtere forbrændingen af brænde, således at en akkutank evt. kan undværes.

Se f.eks. her: http://www.kostrzewa.com.pl/#!Produkty- ... zy_Logic_2_ (NB. brug google oversættelse)

De bliver importeret af: http://www.vestfynsvarmecenter.dk/index ... ukter/mini

Men du kan evt. selv importere dem noget billigere (de har et bredt forhandlernet i Polen - og du kan finde en liste på deres hjemmeside) - hvordan det så er med godkendelsen, tør jeg ikke lige sige.
Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Brænde kedel eller?

Indlæg af steinmeier »

du skriver selv at du på tænker ikke at skulle blive ved med at lave 30skrm hvert år de næste 15-20 frem i tiden. og kan skam godt forstå dig, det er hårdt arbejde. men hvorfor vælge et kombifyr nu ved ikke hvordan effetiviteten er i det, jeg ville nok nærmere gå efter et setup der hedder gasogen+ pille/stokerfyr. vælger du noget der kan tage brænde så vil det altid være en fordel med en akkutank også selvom at det er trykeksp. du skal huske på at akku tanken er dit varmelager således at du ikke skal fyre heletiden. ved at Ernst Drastrup har et eller flere diagrammer ligende her inde som sikkert kan være dig til hjælp. men husk at noget der er kombineret så mister du nogle gange begge muligheder ved nedbrud. hvis man køre med to seperate enheder kan det undgås , med mindre at det lige er selve varme anlægget der går ned( rørbrud eller pumpenedbrud.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Har takket: 2 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af haderslev1234 »

Jeg har en Atmos fastbrændselskedel (nyinstalleret) og mit "gamle" pillefyr. jeg har nemt ved at få fat i træ gratis eller billigt. Dog er der ikke
automatstart på mit pillefyr, så de 2 anlæg kan ikke køre sammen. Overvejer at købe en ny pillebrænder med autostart, så den kan supplere
hvis huset mangler varme.

Jeg ville ikke vælge kombi, men hellere 2 inst.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af Bjarne B. »

"Nu vil jeg gerne skifte, vil gerne have trykekspansion, da anlægget nærmer sig den tid hvor jeg frygter utætheder."
Er det ikke at gå den gale vej? trykket i anlæget er da højere ved trykekspansion.

Jeg har også en kedel til fastbrændsel og en anden kedel med pillebrænder, og nu hvor den ene kedel er gået til, fyrer vi i den anden. Det er en klar fordel med to kedler.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen »

Du kan også vælge at supplere dit Vigas-fyr (måske kan det holde 10 år endnu) med en luft/vand varmepumpe - driftsudgifterne er ca. de samme som til et pillefyr og du kan være heldig at finde en pumpe til ca. samme pris som et pillefyr. Jeg har f.eks. netop købt en 18 kw luft/vandpumpe til kun kr. 12000,-.
Vælger du et vand/vand anlæg vil driftsudgifterne også være ca. de samme som et pillefyr, men installationsudgifterne til nedgravning af kabler og selve anlægget er noget højere og giver derfor en dårligere forrentning.
Vand/vand anlæg er som regel mere lydløse end luft/vand anlæg, men evt. afskærming kan afhjælpe en del.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Brænde kedel eller?

Indlæg af triumph »

tvivler noget på at en luft/vand varmepumpe skulle være tilnærmelsesvis lige så billig i drift, som et pillefyr. bemærk at cop ofte er målt ved driftforhold der giver optimalt cop, og ikke ved dansk vintervejr
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Brænde kedel eller?

Indlæg af Lille put i kedlen »

Det er klart at man ikke kan afgøre om en varmepumpe er en god eller dårlig ide, udfra nogle få vinterdage med meget lave temperaturer - man er nødt til at se på et årsregnskab.

Når det bliver rigtigt koldt nogle få dage om året, kan man jo vælge at supplere med gasovn, brændeovn, varmluftblæser, el-radiator, en tykkere trøje, lukke nogle rum af, mv.

Hvis man kun har gulvvarme er en varmepumpe en virkelig god investering, idet temperaturen ikke behøver hæves så meget. Hvis man har radiatorer bliver virkningsgraden ringere, men det kan forbedres noget ved at opsætte flere og evt. bedre radiatorer, således at fremløbstemperaturen kan holdes så lav som muligt.

Mht. varmt brugsvand er det ofte en fordel, selv ved meget lave temperaturer at anvende en varmepumpe fremfor
en alm. elvandvarmer, men det kan være nødvendigt med enten et dyrere split-anlæg eller en ekstra varmepumpe til varmt vand - evt. en som blot opvarmer vandet fra den første yderligere (kan man også lade en alm. elvandvarmer gøre).
Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Brænde kedel eller?

Indlæg af steinmeier »

Kan da godt se at en varmepumpe er lige som en gang fjernvarme. Men den æder altså godt med strøm. Og med den størrelse hus der er tale om så til jeg tro at den løsning vil være alt for dyr.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
levi

Brænde kedel eller?

Indlæg af levi »

triumph » 10 Feb 2012, 13:12 skrev:tvivler noget på at en luft/vand varmepumpe skulle være tilnærmelsesvis lige så billig i drift, som et pillefyr. bemærk at cop ofte er målt ved driftforhold der giver optimalt cop, og ikke ved dansk vintervejr
:great:

Besvar