Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sun tracker vs tag montering ??

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af mikael1960 » 10 feb 2012 08:54

Interessant debat....

Hvis merprisen på en tracker montering er ca. 12-15000 kr, så kan man jo regne lidt på tilbagebetalingstiden.

Hvis et anlæg kan yde 20 - 25% mere så kan man jo nemt få 1000 kwh extra om året, eller spare ca. 2 - 2500 kr om året i tilkøb af strøm... Det giver jo en tilbagebetalingstid på 6-7 år, hvilket er attraktivt da anlægget forventes at holde i 25 - 35 år ! :great:

Eller en anden vinkel...
Hvis jeg har et forbrug på 4000 kwh om året, så behøver jeg ikke investere i et 4800 kwh anlæg, for at producere strøm til eget forbrug, men jeg kunne i stedet overveje et 3800 kwh, ja måske endda mindre. Det vil betyder en reduktion i investeringen = sparede omkostninger = større indtjening. :great:

Jeg vil da pludselig meget gerne høre mere om tracker systemer, hvad de fylder, hvad de koster osv.....
Mikael


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af Rasmus Jensen » 01 mar 2012 13:04

Husk at der skal søges bygge tilladelse til en tracker... Det er jo en rimelig stor "klods" i landskabet.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af manny » 01 mar 2012 21:41

Effekten af en tracker varierer meget alt efter hvordan den er opbygget. Hvis man skal se økonomisk på forrentningen af en tracker kontra et fastmonteret anlæg kan jeg tage vores egen tracker som et eksempel. Et sytem med 3800wp paneler monteret på en tracker der følger solens cyklus nøjagtig (sommer 270 grader og vinter 120 grader) vil give en årlig produktion omkring 5000wp. En sådan løsning sælger vi for 97.000 incl moms så kan man selv sammenligne med priser på et fastmonteret system der yder 5000wp,
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af Rasmus Jensen » 01 mar 2012 22:23

Rasmus Jensen » 01 Mar 2012, 13:04 skrev:Husk at der skal søges bygge tilladelse til en tracker... Det er jo en rimelig stor "klods" i landskabet.
Hovsa :oops:
Det er vist ikke helt rigtig det jeg har fået sagt her -
Byggetilladelse skal vist under alle omstændigheder, men noget med en landzone tilladelse, og noget halløj for en "Tracker"
Se den her tråd - viewtopic.php?f=189&t=13319

Jeg havde husket forkert :oops:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af Brian B » 25 mar 2012 12:34

Nu har jeg fået appen til hans inverter det er lidt sjovt at følge den dag for da men han når vist ikke de 7900 kw på det første år.
Manny hva koster 5kw på taget ? Jeg kan ikke se din hjemmeside da den køre på noget appel ikk vil lege med..
Kan man få 6000wp paneler på en tracker ? Og så lave 8-9000 kw om året
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af pelle » 25 mar 2012 22:38

Hmm. Jeg er i disse dage ved at hjælpe en kollega, med den rette placering af solceller. Han har kun været fikseret på tagløsning, da det jo er det man ser allevegne. Men, alle hans træer( som han ikke må fælde for øvrigheden) (Øvrigheden= hans kone.) :) er til gene. De vil skygge. Hans grund går dog ned til mark mod syd . Jeg gjorde ham opmærksom på ,han let kunne lave et stativ, der. og f.eks. sætte solcellerne på 45 gr.fra vandret..Ok.. sagde han. Jeg har jo en masse telefonpæle, sagde han. Kanon, med de telefonpæle, svarede jeg.. så, kan du jo undvære de fordyrende aluprofiler som man benytter til taget. Han havde jo en masse cabalineum behandlede telefonpæle og hvis man lagde en gummifuge( sili conefuge) mellem panelerne, var det jo helt vantæt.

Hvad så med græs og ukrudt, vil det ikke være noget man skal være ops. spurgte han på. jo, men.svarede jeg... Du kan grave et stykke ned, et par meter ud for solcellerne og lægge noget plastfolie ned. Hent vandslangen og fyld med vand,. Så får du en 2 meter lang bred sø foran cellerne. Og dermed ingen ukrudt..
Hvad jeg så ved ( og i nu også ved) Han ikke ved,endnu :oops: Er at sådan en sø er lig med en god vandspejl, og vil vil danne et fantastisk reflektor. Han vil simpelthen, få meget mere lys på hans solceller. i (jer der læser med her) kan selv gøre forsøget. Det er let. Sæt jer på hug ved en sø, en solskins dag, og tag muldvarpeskindet frem. Hold pungen ud mod søen, Den er badet i lys...Så, prøv at skyg med hånden , mellem søen og pungen, og i vil opleve at pungen får en del mindre lys.) Solcellerene virker jo ved lys.. :) Endnu mere lys, endnu mere strøm..
Det er sådanne små trick, man kan benytte til at få mere strøm ud af cellerne. Får cellerne det lige varmt nok,kan man lave lidt overrisling af panelerne med vandet fra søen, ved hjælp af en pumpe og en differens styring.. ( jeg kender faktisk, en ,der har gjort dette med god held) Solcellerne producerer jo mindre strøm, endnu varmere de er.
Dette indlæg er blot en "Øjenåbner"
Der er andre muligheder end en tracker. og det til langt mindre penge. Det kæver dog, landzone og bygnings tilladelse om der er stativ eller tracker.. :)
Dette med en vandspejl om en tracker, vil jo også have en god effekt.... Så, tracker eller ej. Jo, der er skam muligheder, for at lave noget simpelt, der vil give en god.effekt :D
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af manny » 26 mar 2012 08:07

Brian B » 25 Mar 2012, 12:34 skrev: Manny hva koster 5kw på taget ? Jeg kan ikke se din hjemmeside da den køre på noget appel ikk vil lege med..
Kan man få 6000wp paneler på en tracker ? Og så lave 8-9000 kw om året
Hjemmesiden kører i flash og jeg er opmærksom på at apple ikke vil "lege" med det, Vores webmaster arbejder i øjeblikket på en mobilløsning til siden.

Et 5 kw anlæg til tagmontage ligger i små 95.000 inkl. skinnesystem og kabler m.m., Altså ca. samme pris som en 3,8 kw tracker der vil levere ca. 5 kw. Ved tagmontagen vil det jo så være individuelt fra bygning til bygning, med hensyn til hældning og orientering ifht. verdenshjørner hvordan den årlige produktion vil se ud.

-og ja et 6 kw anlæg vil godt kunne monteres på en tracker
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Karmdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 mar 2012 14:36
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 156
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af Karmdal » 27 mar 2012 15:54

manny » 26 Mar 2012, 08:07 skrev: Hjemmesiden kører i flash og jeg er opmærksom på at apple ikke vil "lege" med det, Vores webmaster arbejder i øjeblikket på en mobilløsning til siden.

Et 5 kw anlæg til tagmontage ligger i små 95.000 inkl. skinnesystem og kabler m.m., Altså ca. samme pris som en 3,8 kw tracker der vil levere ca. 5 kw. Ved tagmontagen vil det jo så være individuelt fra bygning til bygning, med hensyn til hældning og orientering ifht. verdenshjørner hvordan den årlige produktion vil se ud.

-og ja et 6 kw anlæg vil godt kunne monteres på en tracker
Hmm .. spændende. Jeg er også på jagt efter et anlæg som kan levere de 10.000 kw jeg bruger årlig (jordvarme incl). Hvad er prisniveauet på et 6kw anlæg på en tracker, monteret på Sjælland?

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Sun tracker vs tag montering ??

Indlæg af manny » 27 mar 2012 16:46

Karmdal » 27 Mar 2012, 15:54 skrev: Hmm .. spændende. Jeg er også på jagt efter et anlæg som kan levere de 10.000 kw jeg bruger årlig (jordvarme incl). Hvad er prisniveauet på et 6kw anlæg på en tracker, monteret på Sjælland?
Selve tracker delen (stativ, styring m.m.) koster vejledende 31,995 inkl. moms ex. paneler og inverter. Dertil kan du så tillægge prisen for et 6 kw anlæg samt montering. Jeg finder gerne en nøjagtig pris til dig såfremt du er interesseret
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11


Besvar