Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jeres kommentar på valg af fyr...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Kaad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 dec 2011 16:03
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5, 600L
Areal: 300 bolig, 300 garag
Brændsel: Korn og pille
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Als

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Kaad » 10 feb 2012 07:37

Hej...

Jeg har igår sagt ja til et tilbud med en Baxi MultiHeat 2,5 med iltstyring, trækstabilisator, automatisk askeudtag og omrører.

Behov:
Fyret skal med tiden varme 300-350 kvm beboelse (idag ca. 200 kvm) Huset opvarmes med radiator, badeværelse med gulvvarme. På senere tidspunkt skal køkken, baggang og forgang laves om, og der regner jeg med at det bliver gulvvarme. Førstesalen er pt ikke i brug...

Derudover er der 300 kvm garage/værksted til de gamle biler.. Dette skal opvarmes med kalorefere til en ca. temperatur på 12-15 gr. Fugten skal kunne holdes ude!

Brændsel:
Jeg har et landbrug med store mængder korn og derfor også mulighed for at bruge dette som brændsel. Havde tænkt det som brændsel i de kolde måneder og så i opstarts- og afslutningsfasen fyre med piller.. Det er ikke meningen at fyret skal køre om sommeren.

Faktum:
Jeg har set og læst om rigtig mange fyr - alle deres fordele og ulemper, priser og muligheder for brændsel, men når alt kommer til alt gider jeg ikke stå med arbejdet omkring at hugge brænde eller flise for den sags skyld.. Det skal kunne hældes i i den ene ende og tages ud i den anden.. Jeg har rig mulighed og plads til påfyldning og tømning.

Grundlaget for at vælge et Baxi:
Billigere end de stokerfyr som kan tage brænde og grov flis, samt måske endda brændsel med mere højere fugtighed. Naboen har haft en 2,5 i 11 år og er stadig glad (300 kvm) Montøren/sælgeren (bekendt og ven af familien) har haft et Baxi 2,5 anlæg kørende i 12 år med korn uden problemer..

Hva' siger I:
Forslag til ændringer modtages gerne!
Ideer og forslag til montering!
Hvad gjorde du, som du ville gøre anderledes idag? (Don't do it) :evil:

Venligst Asbjørn

Ps. Jeg har en brændeovn i huset


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Bigfoot » 10 feb 2012 08:09

jeg er lidt bekymret for det værksted, med kalorefere... det kan altså godt være en kedeldræber sådan noget. Selvom det kun skal varme op til 12 grader, så sluger det al varmen fra kedlen på ingen tid.

Jeg ville måske vælge at og sætte et par radiatorer op istedet. Det vil være betydelig bedre end kalorefere

Skal det absolut være kalorefere, så kræver det jo en buffertank af en rimelig størrelse, samt noget ventilhalløj der lukker af for flowet, når tanken når under en vis temperatur, og ja en masse andet...... sæt nu bare radiatorer op istedet ahhh1.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Kaad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 dec 2011 16:03
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5, 600L
Areal: 300 bolig, 300 garag
Brændsel: Korn og pille
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Als

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Kaad » 10 feb 2012 08:57

Ja en kalorefere skulle som du siger sluge en del.. Det er absolut heller ikke en nødvendighed at det bliver kalorefere som skal varme værkstedet.. Og så er det jo billigere at montere et par gamle radiatore end et monster med blæser ;)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Bigfoot » 10 feb 2012 09:12

ja netop.... de larmer heller ikke når de skal varme.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Zarge » 10 feb 2012 20:41

men kan så heller ikke hurtigt hæve temperaturen når man skal nusse rundt derude...


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af timkenneth » 10 feb 2012 21:25

baxi'en er vel ganske udenmærket til at brænde korn af, og godt du har valgt iltstyrring. der er stort kendskab til indstillinger her på sitet, så skriv endelig her når du får gang i den, så du ikke får en skæv start.

hvad opvarmer du med nu?

Kaad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 dec 2011 16:03
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5, 600L
Areal: 300 bolig, 300 garag
Brændsel: Korn og pille
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Als

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Kaad » 10 feb 2012 23:25

Der står et oliehelvede nede i en skummel kælder.. Den buldre så man tror der står en gammel Super Major dernede:) Den er skæv da tidligere ejer har misvedligeholdt den på det kraftigste.. Pt holdes den nogenlunde tæt med to store skruestikker og godt med tætningspasta..

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af KristianVilhelm » 11 feb 2012 08:16

Tillykke med fyret.

Det lyder som et velovervejet valg, det skal du nok blive glad for, især hvis du har muligheden for at spæde lidt korn i når det er billigt.

Det er ihvertfald ikke arbejdstungt med korn, det bliver ikke meget nemmere hvis man har askeudtag, det bliver du til gengæld også rigtig glad for, når du ser hvor meget aske korn giver frem for piller.

Held og lykke med dyret, og på med nogle billeder når du får gang i dyret! icon_cheesygrin.gif

Kaad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 dec 2011 16:03
Mit fyr: Baxi MultiHeat 2,5, 600L
Areal: 300 bolig, 300 garag
Brændsel: Korn og pille
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Geografisk sted: Als

Jeres kommentar på valg af fyr...

Indlæg af Kaad » 11 feb 2012 15:57

Tjek!! Fyret er bestilt ved Baxi igår, så nu må vi hellere få lavet det fyrrum..! Billeder kommer:)


Besvar