Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillebrænder

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jesperbb
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 dec 2011 19:06

pillebrænder

Indlæg af jesperbb » 09 feb 2012 18:38

som i ved har jeg planer om at sætte en pillebrænder på min atmos dc 18.men har lige et spørgsmål til jer herinde,ville det virke at køre det uden om akkumuleringstanken når jeg køre med brænderen??????ellers skal brænderen jo hele tiden holde akkumuleringstanken varm


stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

pillebrænder

Indlæg af stokerkim » 09 feb 2012 19:03

Hej Jesper
Du kan vælge at køre med buffer tanken aktiv hvis dens varmeafgivelse kan udnyttes hvor tanken er. Baxi foreslog mig faktisk at installere en buffertank da jeg klagede over at deres Scanpel brænder kun havde 2 trin i sin regulering. Men hvis du vælger en Woddy/Scotte brænder så er der ikke behov for en buffertank. (jeg kan IKKE anbefale en Scanpell brænder).

jesperbb
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 dec 2011 19:06

pillebrænder

Indlæg af jesperbb » 09 feb 2012 19:37

det bliver en woddy/scotte brænder,dvs at jeg bare laver så jeg kan lukke akkumuleringstanken fra når jeg køre med pillebrænderen????

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

pillebrænder

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2012 19:52

jeps, det laves blot med en 3 vejsventil og en kp77 termostat

jesperbb
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 dec 2011 19:06

pillebrænder

Indlæg af jesperbb » 09 feb 2012 20:15

hvordan gør jeg lige det john?????hvis nu jeg har frem i top og retur i bund,hva gør jeg så??


jesperbb
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 dec 2011 19:06

pillebrænder

Indlæg af jesperbb » 09 feb 2012 20:17

sætte jeg bare et t- stykke på inden akkumuleringstanken så,og forbinder frem og retur?????og hvad med ladomaten?????

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

pillebrænder

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2012 20:42

Det kommer lidt an på hvordan din ladeventil og dit hus er koblet på akkutanken i dag. Prøv at lave en lille skitse af hvordan det er strikket sammen nu

jesperbb
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 dec 2011 19:06

pillebrænder

Indlæg af jesperbb » 09 feb 2012 20:51

fra ladomaten går det ind i top,og retur ind i bunden,ind til hus tar den fra top og retur ind i bunden.nåe ja så skal jeg jo have dem ind til huset forbundet med dem fra ladomaten,men hva hvar det du nævnte med en kp 77 termostat,vil det sige ladomaten så kan pumpe vandet ind i huset eller skal den anden pumpe stadig køre

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

pillebrænder

Indlæg af Bjarne B. » 09 feb 2012 22:26

Hvis du har mulighed for det, ville jeg lave et ekstra rør fra kedel retur til top tank og fra top tank til retur hus. Så er det kun den øverste del af tanken, der kører med, og så er det jo også en frostsikring af den. Det skal laves med to kuglehaner, så du selv kan vælge, om det er hele tanke eller kun toppen, der skal køre med.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

pillebrænder

Indlæg af Lille put i kedlen » 09 feb 2012 23:10

Hvis den anden pumpe er en energisparepumpe, ville jeg bare lade den være, men sætte et T-stykke på inden akkutanken, således at sålænge huset kalder på al varmen, løber der ikke noget i akkutanken. Kunsten ligger så i at styre pillebrænderen, således at den ikke leverer mere varme end nødvendigt og bruger du fastbrændsel akkumulerer du bare efter behov.

Hvis du også sætter et T-stykke på returen, sætter en envejsventil (monteret for at laddomaten ikke skal kunne sende varmt vand til bunden af akkutanken) på og forbinder den og fremløbet vha. et T-stykke med pumpen, monterer en watts-ventil på T-stykket mellem fyr og akkutank og pumpen, styret af en føler efter pumpen, vil du kunne styre fremløbstemperaturen med genbrug af en del af det delvis varme returvand fra huset.

Især hvis du kun har gulvvarme vil dette system være en fordel - måske kan du undlade pumpen og watts-ventilen ved gulvvarmeshunten, hvis du helt spærrer for gennemgang mellem fremløb og retur på shunten (fjerner envejsventilen og propper hullerne til).


Besvar