Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelleanlæg - men hvilket??

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 10:07

Se her hobber jeg fra da vi i så tilfælde er konkurenter, men rådgivning kan du altid få...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af pelle » 09 feb 2012 15:14

Hej
Nu kender jeg en der lige har fået sat et solaredge system op. 27 paneler. om det er 190 w eller 195 w paneler husker jeg ikke lige. hans tag er sydvendt. 45 gr. Dog udsat for skyggen af en lygtepæl . Jeg har 40 paneler 190 w. ikke på virket af skygge. først ved 16.30 tiden. men, det er jo næsten lige meget på denne årstid.
jeg talte med han forleden aften. Jeg ville høre hvor meget hans anlæg havde lavet denne skyfrie dag.
de har lavet 20.7 kw.. mine havde så lavet 29.43 kw. så jeg vandt. jeg ved jo nok at det er antallet af paneler i forhold til antallet af færre paneler der gør det. Endnu større areal, endnu mere sol energi hiver man hjem.
Men, på trods af dette, kan jeg jo ikke løbe fra den kensgerning at hvert af hans paneler havde produceret 766,6 w mod 732.5 w som hvert af mine paneler havde fremstillet. Såhh, det er nu nok en tand bedre, det fra solaredge. Kvaliteten kender jeg ikke. men, jeg tror det er kram.
Solaredge giver også 12 års garanti på inverter, som standart. og 25 år på power boxe.
Er man plaget af skygger så er solaredge sagen. Men, hvis ikke.. tjahe. Der står også op til 25 % bedre. men, i forhold til hvad. ?

Jeg har nu også luret over hvordan man let kan tjekke hvert panel. I hvertefald for mit vedkommende.
Jeg har boret et hul ved hvert panel, ned gennem taget, til ledningerne . Så kan jeg måle hvert panel med voltmeter/ ampere meter uden at skulle til at skrue panelerne af. Jeg har muligheden, men tror nu aldrig det bliver nødvendigt.
009.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 16:40

Jeg syntes at det er dejligt endelig med nogle fakta tal på de her solaredge... som jeg også selv nævner.. iden er udemærket...
men som man kan se udfra den enkelte panel efegt så er der på ingen måde 25% til forskeld... det var interasant og finde ud af hvor store din nabos paneler er...
Det her bekreftiger dog bare min skepsis når nogle er inde og lave de her fantastiske beregninger...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 16:55

var inde og lave lidt beregninger iht vores anlæg... og finder en forbedring på omk. 2-3 % og det stemmer egentlig også overens med det artikelen fra photon kommer med... så de 25% leder jeg stadig efter...
så lad os sige at prisen skal passe så bliver 3% på 100000= så skal du kun give 103000.- ikke 33000 mere.. er det det vær...
Rat mig hvis jeg regner forkert...
og jeg vil egentlig sige når jeg nu sider og filusufere over det så er mit anlæg noget bedre en solaredgen...
mit anlæg liger 50% i skyge 70% af dagen
så jeg vil egent lig mene enten er pelles inverter ikke serlig efegtiv eller også var der dog en sky alligeveld
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 18:59

Kom til at filosufere lidt.
Undskyld Pelle.. Din inverter er ikke inefektiv... den klipper bare hved 6KW.. du kan ganske simpelt ikke sammen ligne de 2 anlæg...
Skal der fortages en samligning skal man bruge 2 anlæg hvor Pv generatoren er over 6Kwp.
Last edited by 2 on solcelle; edited 9 times in total
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af BWJ » 09 feb 2012 19:03

pelle » 09 Feb 2012, 15:14 skrev:Hej
Nu kender jeg en der lige har fået sat et solaredge system op. 27 paneler. om det er 190 w eller 195 w paneler husker jeg ikke lige. hans tag er sydvendt. 45 gr. Dog udsat for skyggen af en lygtepæl . Jeg har 40 paneler 190 w. ikke på virket af skygge. først ved 16.30 tiden. men, det er jo næsten lige meget på denne årstid.
jeg talte med han forleden aften. Jeg ville høre hvor meget hans anlæg havde lavet denne skyfrie dag.
de har lavet 20.7 kw.. mine havde så lavet 29.43 kw. så jeg vandt. jeg ved jo nok at det er antallet af paneler i forhold til antallet af færre paneler der gør det. Endnu større areal, endnu mere sol energi hiver man hjem.
Men, på trods af dette, kan jeg jo ikke løbe fra den kensgerning at hvert af hans paneler havde produceret 766,6 w mod 732.5 w som hvert af mine paneler havde fremstillet. Såhh, det er nu nok en tand bedre, det fra solaredge. Kvaliteten kender jeg ikke. men, jeg tror det er kram.
Solaredge giver også 12 års garanti på inverter, som standart. og 25 år på power boxe.
Er man plaget af skygger så er solaredge sagen. Men, hvis ikke.. tjahe. Der står også op til 25 % bedre. men, i forhold til hvad. ?

Jeg har nu også luret over hvordan man let kan tjekke hvert panel. I hvertefald for mit vedkommende.
Jeg har boret et hul ved hvert panel, ned gennem taget, til ledningerne . Så kan jeg måle hvert panel med voltmeter/ ampere meter uden at skulle til at skrue panelerne af. Jeg har muligheden, men tror nu aldrig det bliver nødvendigt.
009.JPG

Hej Pelle.

I den udregning du har lavet med W pr. panel, er det komma ikke smuttet en tand for langt mod højre :oops:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af cp_ » 09 feb 2012 19:08

BWJ » 09 Feb 2012, 19:03 skrev: I den udregning du har lavet med W pr. panel, er det komma ikke smuttet en tand for langt mod højre :oops:
Lyder da ikke helt ved siden af:
732,5 Wh * 40 paneler = 29,3 kWh ?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 19:10

BWJ Hvad er 29.43/40= ? :oops: :oops: :oops:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af BWJ » 09 feb 2012 19:13

cp_ » 09 Feb 2012, 19:08 skrev: Lyder da ikke helt ved siden af:
732,5 Wh * 40 paneler = 29,3 kWh ?

SHIT, du har ret, skal have noget kaf´´ nu :oops: :oops: sorry.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle » 09 feb 2012 19:33

Har regnet lidt:
Jeg har et anlæg med 24 paneler med 190W det giver 4,560Kwp
lad os antag at pelles nabo's paneler er på 195Wp så har han et anlag på 5,265Kwp

Mit anlæg har lavet 17KW ud over 24 paneler det bliver 708W/pernel
Pelles nabo har 766W / panel
Det vil sige at naboens anlæg er 8% bedre... hvis ikke det var fordi at mit anlæg har en kvist so skyger på det nederste af anlæget hele formiddagen og eftermiddagen...
Har så udlæst udbytet for den halvdel af anlæget der ikke kommer i skyge 12 paneler... og så har jeg et anlæg der er ca 1,2% bedrer...
Jeg vil mene at det er så tæt op af hinanden... at jeg vil sige at det er uafgjordt... :shock: :shock:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar