Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rep/ny styring til multi 22

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

rep/ny styring til multi 22

Indlæg af Per Krarup Olesen » 29 aug 2007 11:03

Jeg har læst på lektien, hvilket visse andre måske burde gøre, og kan oplyse
at styringen TM 3006 er CE godkendt nøjagtigt ligesom den nye styring fra
Asaa-Multi-Service.
Iltstyring er jo netop for at undgå at ”lege” med forbrændingen. Dette giver
en større sikkerhed for optimal forbrænding og især ved modulerende styring.
Fordelen ved den ny CE godkendte styring fra Asaa-Multi-service er jo netop
at man senere kan tilkoble en iltstyring til en ganske fornuftig pris, der hurtigt
vil være tjent hjem gennem optimal forbrænding.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk


levi

Indlæg af levi » 29 aug 2007 11:29

Hej Per.

For at en iltstyring skal brænde korrekt skal en sådan jo også indreguleres korrekt - en iltstyring er ikke altid sådan bare lige at indstille - iltstyringer er ofte pænt indviklede, og jeg anbefaler derfor netop at man først lærer sit fyr at kende, inden man investerer i en styring med iltstyring.

Men korrekt - en iltstyring burde om alt andet gøre fyret mere økonomisk - da jeg ikke kender den nye styring fra asaa multi service (Som sikkert er super fin) - ja så vil jeg nok også anbefale en Tm 3006 styring med iltstyring - en styring med mange år på bagen, og som næsten alle stokerejere herinde har kendskab til (God debat, og sikker hurtig hjælp).

Og for at gøre en kort historie lang - en Ce godkendelse skal alle elartikler have - så der er nu ikke noget specielt i en sådan.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 29 aug 2007 12:15

For at en iltstyring skal brænde korrekt skal en sådan jo også indreguleres korrekt - en iltstyring er ikke altid sådan bare lige at indstille - iltstyringer er ofte pænt indviklede, og jeg anbefaler derfor netop at man først lærer sit fyr at kende, inden man investerer i en styring med iltstyring.

det er jeg ikke helt enig i da iltstyring vil kompencerer for mangelende erfaring og sørge for brændingen er korekt...

ikke mindst ved skiftene kvalitet på brændsel og typer brændsel
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

levi

Indlæg af levi » 29 aug 2007 12:22

Det er korrekt thy det vil en iltstyring gøre - men skal en iltstyring trimmes optimalt for optimal forbrænding skal den trimmes korrekt.

Trimmes/Indstilles en sådan styring ikke korrekt, kan en iltstyring faktisk vise sig at være mere drilsk end hjælpson.

Jeg har i tidernes morgen da jeg stadig arbejdede som servicemontør afmonteret adskillige iltstyringer på bla. baxi fordi man simpelthen ikke kunne få anlæggene til at køre ordentligt.

Ved kontakt til rette vedkommende var hjælpen meget begrænset, og kunderne besluttede derfor ofte at få afmonteret iltstyringen fremfor at betale for en dyr tekniker.

Dette ikke ensbetydende med at jeg ikke mener at en iltstyring er det mest optimale - for det er det hvis man skifter granulater eller kvalitet - men man skal ikke tro at en iltstyring bare klarer opgaven sådan uden videre, og uden at man sætter sig grundigt ind i dens virke. - Det er nemlig ofte langt fra tilfældet at man er så heldig.

Derfor vil jeg stadig ikke ændre min påstand - lær kedlen at kende INDEN du investerer i en iltstyring.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 29 aug 2007 13:32

nu er iltstyringerne blevet bedre med tiden :great:

Men det kræver man har en tæt kedel og ikke mindst tank på en baxi feks..

jeg har kun kørt med iltstyring.men vi kan hurtig blive enige om at brugsanvisningen til en baxi er sværd at forstå og misvisende nogle steder...
selfølgelig er der nogle ting man skal indstille selv(hvis man vil optimere ) feks tungere (tung per liter)brændsel(træpiller/nitro-x eller ligene) kræver mindre snegletid end letere brændsel(miniflis eller ligene)

feks kører jeg snegle tid på 0,3(lav) sek pt modbrugsanvisningens 1,7sek det giver næsten drift uden pausefyring har så den høje(0,7sek) som bagup hvis der pludselig bliver brugt meget varme...

ps derfor er det altid godt at se fyr i drift inden køb så kan man også få de fifs der gør det nemt at stille sit fyr bedst(og modet til at stille på det)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 29 aug 2007 14:36

Nu ved jeg ikke hvordan lige din styring er opbygget men men det burde være mugligt at lave en rep. (nok også uden diagram). Var det ikke for de 4 timers kørsel + bropenge kunne jeg da godt havet kikke på det (jeg vil ikke låge at det kan lade sig gøre med den rep. men der er da nok 75% chance for det)
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af JOP » 30 aug 2007 00:46

Iltstyring skal til for at kompensere for svingende brændsels kvalitet. IKKE fordi man forventer en besparelse på træpilleforbrug, det er min erfaring og holdning.
Min iltstryring kører ganske fint efter min opfattelse den indjusterer sig fint og så kan man hælde hvad man vil i tanken bare det kan brænde en engangs palle oveni tager den bare med.
Jeg valgte en pavitronic frem for TM'en bla. fordi TM3006 faktisk er en ret gammel sag efter hvad jeg har sporet mig frem til er vi 10år tilbage.

Hvem gider nyindkøbe 10år gammelt elektronik udstyr idag ?

Efter hvad jeg kan forstå er der kun en iltstyring der ser ud til ikke rigtigt at virke og det er NBE's.
Bortset fra det så tror jeg altså ikke på at det kræver NASA ingeniører for at udvikle en sådan styring.
Hvad angår CE mærkning så går det på det elektriske omkring støjfølsomhed etc. det har ikke noget gøre med om den er specielt god til at styre et stokerfyr.

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Indlæg af RLStyling » 30 aug 2007 15:35

hej

tak for de mange godt imput.

jeg har ikke lige fået set mere på min styring, da solvarmen har klaret det de sidste par dage.

hvad pris ligge de forskellige styringer i??

og til asaa. hvornår kommer jeres nye styring med iltstyring??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Besvar