Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

manglende varme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
carlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

manglende varme

Indlæg af carlsen » 06 feb 2012 21:59

God aften
Så er den gal, mangler varme i huset.
Fremløbstemp er på 70gr lige indtil varmen møder gulvvarme pumperne (2 stk) stue og 1. sal.
Når jeg vil øge temp på cirkulationen på gulvvarmestrengen sker der ingenting :| .
Er der nogle der har en forklaring!!!!!!!!!
Smeden sagde sidst han var her at pumpen på fyret skulle stå på 2 og pumperne i huset skulle stå på 1.
Det var noget med at hussiden suger meget eller hva.

Mvh
Carlsen


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

manglende varme

Indlæg af Lille put i kedlen » 06 feb 2012 22:16

Hvis der er kommet lidt luft i systemet og det har hobet sig op ved pumperne vil de ikke lave tryk. Som regel kan man høre at de hvisler lidt.
Prøv at slukke dem og udluft ved automatudlufterne - ellers kan du også prøve at løsne omløberen ved unionerne på pumperne en lille smule og høre om det bobler lidt.
Forsøg så at skrue helt op for pumperne og evt. må du gentage processen - især hvis du netop har fyldt vædske på systemet kan luftlommer forekomme - evt. kan der have stået en gammel luftlomme, som først nu i vinterkulden har søgt ud til varmen ved pumperne icon_cheesygrin.gif

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

manglende varme

Indlæg af Flemming DJ » 07 feb 2012 09:47

Hvis din kedelshunt tager lidt for meget for sig af retterne her i kulden, kan det også betyde, du får for lidt varmt vand ud til gulvvarmen. Så sker der ingenting, selv om du prøver at øge temperaturen.

Hvis det er tilfældet, kan du enten hæve kedeltemperaturen eller skrue ned for shunten. Men, gør du det sidste, så bli'r returtemperaturen jo nok for lav.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

carlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

manglende varme

Indlæg af carlsen » 07 feb 2012 13:00

Har prøvet at lufte ud ingen luft. Så har jeg stoppet pumperne ved gulvvarmen og temp. stiger til ca 52-54gr, det er kun pumpen ved fyret der kører på max. Når jeg så starter den ene pumpe ved gulvvarmen falder temp til 35gr på den streng, det er ligesom at returen i gulvvarmen ikke bliver sendt til fyret men kører med i fremløbet, selve den termostat der styrer returvandet er uden modstand over 40-45gr.
Er der en fornuftig forklaring på dette problem?

Mvh
Carlsen

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

manglende varme

Indlæg af Lille put i kedlen » 07 feb 2012 13:17

Det er nok bare så koldt at gulvvarme ikke er nok til at varme huset op. Forsøg evt. at skrue mere/helt op for pumperne ved gulvvarmeshunterne.

Vi har selv taget en gasovn i brug i stuen - alligevel fryser vi om anklerne.

Ved vores ene gulvvarmeshunt har jeg lige før envejsventilen monteret en afspæringsventil, således at jeg ved at stille på den, kan tvinge mere eller mindre af returen direkte tilbage til fyret, fremfor automatisk at blive blandet med fremløbet - hjælper lidt på det - men det er koldt derude.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

manglende varme

Indlæg af Flemming DJ » 07 feb 2012 13:47

Det er jo rigtigt, som din smed sagde: Der skal kunne leveres mere (varmt vand) fra cirkulationspumpen end, der er brug for i gulvene (og evt. varmtvandsbeholder) - eller i hvert fald lige så meget - ellers recirkuleres der jo bare gulvvarmevand i kredsen(e), og der tilføres ikke tilstrækkeligt varmt vand.

Noget tyder på, der ikke leveres en tilstrækkelig mængde til din gulvvarmeshunt - ELLER der er en restriktion efter returen, altså på vejen tilbage til fyret.

At temperaturen i gulvvarmefremløbet stiger med slukket pumpe siger jo desværre ikke noget om, hvor stort selve flowet er. Men, den sku' vel kunne blive næsten lige så høj som dit fremløb fra fyret, i princippet? Det kan nok afhænge af termostaten, hvis den nu har et temperaturmaximum. 54 grd. lyder da af lidt med et fremløb på 70?

Havde du styr på, om din kedelshunt suger for meget?

Egentlig er det vel same-same, men hvis du sætter pumpehastigheden til gulvene ned, bør du kunne lave en højere fremløbstemperatur. (I det lange løb tilføres der dog nok samme mængde varme, så det hjælper nok ikke på rumtemperaturen).

I øvrigt skal gulvet godt nok være jævnt koldt (eller taget blæst af et døgn i forvejen), for at man ikke sku' ku' få temperaturen op i fremløbet til gulvet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

carlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

manglende varme

Indlæg af carlsen » 08 feb 2012 20:01

Hej gutter
Så er der varme på igen. Jeg takker for hjælpen.
Jeg har hævet kedeltemp med nogle få gr. og det hjalp, nu har vi 23-25gr i huset igen( har selv skov til flis, så vi vil ikke fryse)
Mvh
Carlsen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

manglende varme

Indlæg af Flemming DJ » 09 feb 2012 10:31

Så FIK den altså ikke en tilstrækkelig mængde varme til gulvene. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar