Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

modifikation af ladomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
levi

modifikation af ladomat

Indlæg af levi » 08 feb 2012 22:58

Tom_AT » 08 Feb 2012, 22:51 skrev:Er smedegård pumperne ikke også væsentligt anderledes designet end grundfos' pumperne?
Hmm, - væsentligt og væsentligt, - de minder en del om hinanden, - dog er elektronikken/fronten en del anderledes :great:


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

modifikation af ladomat

Indlæg af Tom_AT » 08 feb 2012 23:01

hmm ja okay. Altså jeg synes bare sådan noget som pumpe og pumpehus ser ud til at være lidt anderledes designet.

levi

modifikation af ladomat

Indlæg af levi » 08 feb 2012 23:02

Tom_AT » 08 Feb 2012, 23:01 skrev:hmm ja okay. Altså jeg synes bare sådan noget som pumpe og pumpehus ser ud til at være lidt anderledes designet.
De er også forskellige, - men en pumpes design kan vel ikke være SÅ anderledes, - de ligner sku alle hinanden syntes jeg - bortset fra farverne naturligvis icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

modifikation af ladomat

Indlæg af Tom_AT » 08 feb 2012 23:05

nå ja okay :-)

Egentlig underligt at Smedegård ikke er så kendt som Grundfos, hvis begge dele er lige god kvalitet. Men det har vel også noget at gøre med hvor meget de ekspandere og promoverer sig selv.. eller ??

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

modifikation af ladomat

Indlæg af Bigfoot » 08 feb 2012 23:10

det er faktisk lidt sjovt... køber man en smedegård ved DVcenter, så er den meget billig i forhold til en grundfoss.
Men kører du ned til Brdr. Dahl og handler stumper, så er smedegården væsentlig dyrere end en grundfoss hos dem.

Men hvordan skal man næsten lige kunne lave et pumpehus anderledes end det som de kører med i forvejen. Det er jo lidt ligesom dæk. Dem kan man altså kun lave runde icon_cheesygrin.gif
Alt andet ville ikke sælge ihvertfald..... :roll:

Det er nok derfor de er så ens de to pumper.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


levi

modifikation af ladomat

Indlæg af levi » 08 feb 2012 23:17

Tom_AT » 08 Feb 2012, 23:05 skrev:nå ja okay :-)

Egentlig underligt at Smedegård ikke er så kendt som Grundfos, hvis begge dele er lige god kvalitet. Men det har vel også noget at gøre med hvor meget de ekspandere og promoverer sig selv.. eller ??
I vvs-branchen er begge pumper lige kendte og anerkendte, - det er kun i det private segment at Grundfos er mere kendt, - og det skyldes helt klart deres markedsføring i fjernsyn etc.

Mange ældre private anlæg har faktisk Smedegaard pumper installaret (De var gule dengang), - i 70èrne og 80èrne blev der sat flere Smedegaard pumper op end Grundfos, - men det ændrede sig i 90èrne, - og Grundfos blev det "store" brand, - det er ved at ændre sig igen nu, - og Smedegaard er efter deres introduktion af Simflex serien kommet ind i kampen igen :great:

levi

modifikation af ladomat

Indlæg af levi » 08 feb 2012 23:18

Bigfoot » 08 Feb 2012, 23:10 skrev:det er faktisk lidt sjovt... køber man en smedegård ved DVcenter, så er den meget billig i forhold til en grundfoss.
Men kører du ned til Brdr. Dahl og handler stumper, så er smedegården væsentlig dyrere end en grundfoss hos dem.

Men hvordan skal man næsten lige kunne lave et pumpehus anderledes end det som de kører med i forvejen. Det er jo lidt ligesom dæk. Dem kan man altså kun lave runde icon_cheesygrin.gif
Alt andet ville ikke sælge ihvertfald..... :roll:

Det er nok derfor de er så ens de to pumper.
Helt korrekt, - Smedegaard er mange steder dyrere end Grundfos, - vi kører kampagne på Smedegaard og har gjort det siden 2010 - primært pga. deres udvidede garanti, - og deres service :great:

Smedegaard har den fordel (i mine øjne) - at når man ringer til dem, - så kan man ALTID få fat i ens kontaktperson og dermed få den service/hjælp man har behov for, - det er en helt altafgørende faktor i min butik, - jeg lever af min service, - men forventer også mine leverandører leverer mig en ordentlig service :great:

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

modifikation af ladomat

Indlæg af Havmand » 09 feb 2012 06:02

Pumperne er meget lig hinanden...
Selv skruehuller passer sammen... Og en grundfor motor passer på en smedegaard, men ikke omvendt :D
Jeg havde bestemt mig for 2 alphaer, men endte med smedegaard, og kan egentligt bedre lide dem, da der er udluftningsskrue på. Samt styringen er mere simpel.
Eneste øv, er deres display med forbruget - pladen foran er let mælket, altså uklar... Ikke noget problem, man kan klart se hvad forbruget er - men lige der er grundfos federe med deres display :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

modifikation af ladomat

Indlæg af kongsted » 09 feb 2012 08:18

Har du regnet på hvor lang tilbagebetaling bliver?
Jeg fyrer ca 6 timer i døgnet, 200 dage om året (højt sat). med min nye grundfoss alm ups pumpe (standart på laddomat) bliver det ca:
90W*6timer = 0,54kWh
Dette i 200 dage: 200*0,54kWh = 108kWh
Disse koster 2kr dvs. 200kr.pr år
En ny smedegaard (estimeret 20watt) bliver det: 50kr

Differencen på 150kr op i 1000kr = 6,6år

Dvs. det tager godt 6år at hente pumpen...

//Kongsted
Regnestykket ser noget bedre ud for in cirkulationspumpe, der er det ca 3 år. Og lige på Garantien :-)

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

modifikation af ladomat

Indlæg af Mike N » 09 feb 2012 09:40

Det er nok ikke kun tilbagebetalingstiden det drejer sig om i denne sag. Jeg gætter på det lige så meget det med at være lidt high-tech.
Pumpen burde også gerne kunne holde mere end 7år så på sigt giver det også en besparelse.

Jeg har selv samme planer når jeg får styr på retsagen og igen kan få frie hænder til at "trylle" i fyrrummet.


Besvar