Solcelleanlæg - men hvilket??

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

Hej,

Er blevet lidt hooked på ideen om et solcelleanlæg der kan dække vores forbrug (ca. 4100 kWh) og jeg har kigget på utallige internetsider og snakket med et par forhandlere uden dog at blive meget klogere :oops:

Har lidt svært ved at gennemskue hvad der er god og dårlig kvalitet når man snakker solcellepaneler, priserne på de anlæg vi har kigget på svinger også en del.

Har fået følgende tilbud på anlæg inkl. montage der dækker 95-100% af vores forbrug:

Zeteco Energy - ca. 110.000 (ZE-PV200 paneler, Danfoss inverter)
Living Energy - ca. 95.000 (??? paneler, Luxra inverter)
Lokal elektriker - ca. 133.000 (Mitsubishi paneler + optimizere, SolarEdge inverter)

Mitsubishi paneler klinger jo bedre i mine øre end ZE-PV200 fra Kina, men er der forskelle på disse og er de prisforskellen værd??!!

Nogle der har erfaringer med ovenstående firmaer og de produkter de sælger?? Eller er der andre firmaer der tilbyder bedre løsninger??

Håber en eller flere venlige sjæle har tid til at hjælpe mig lidt med ovenstående spørgsmål :wink:

PFT

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

SolkongenDK » 08 Feb 2012, 10:19 skrev: Mitsubishi paneler klinger jo bedre i mine øre end ZE-PV200 fra Kina, men er der forskelle på disse og er de prisforskellen værd??!!

PFT
Hmmm gad vide hvor Mitsubishi får deres paneler lavet hænde hvis ikke i kina eller japan.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af KristianVilhelm »

Umidlbart syntes jeg de tilbud du har modtaget, ligger i den høje ende af hvad jeg selv har kigget på.

Prøv evt. at kigge på www.dansksolkraft.dk/ - Kvaliteten aner jeg intet om, syntes dog prisen ser billiger ud end dem du nævner.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af thoken »

solcelle » 08 Feb 2012, 12:43 skrev: Hmmm gad vide hvor Mitsubishi får deres paneler lavet hænde hvis ikke i kina eller japan.

Hej!
Mitsubishi er japansk. :oops:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

thoken » 08 Feb 2012, 16:27 skrev:
Hej!
Mitsubishi er japansk. :oops:

mvh thoken
Er det så som med f.eks. fladskærme eller telefoner at indmaden tit er fra samme producent men bare med et forskelligt logo/navn når det når forbrugeren??

SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

KristianVilhelm » 08 Feb 2012, 13:13 skrev:Umidlbart syntes jeg de tilbud du har modtaget, ligger i den høje ende af hvad jeg selv har kigget på.

Prøv evt. at kigge på http://www.dansksolkraft.dk/ - Kvaliteten aner jeg intet om, syntes dog prisen ser billiger ud end dem du nævner.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm
Ja og det er her at jeg er forvirret, jeg synes ikke at jeg har nok kendskab til at gennemskue hvorfor noget skal koste 70.000 mens andet skal koste 130.000 - det er jo ikke som med biler, fladskærme eller andet hvor man har flere erfaringer fra sig selv + andre at trække på..!!
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

Kan helder ikke helt gendem skuge de 133000.- Solaredge systemet er dog ofte lidt dyre både at montere og købe pga pover poksene som fagtisk ikke hjælper vanvitigt meget... http://www.solaredge.com/articles/solar ... ticle-2011

Jeg ved godt at der er nogle fantaster der har nogle vanvitige beregninger på solaredge... men så vil jeg blodt referere til sveigårds hp. http://www.sveigaard.dk/solceller/spoergsmaal-svar.html efter min mening er der ikke meget vundet iht. prisen...
Var lige inde og tykke et tilsvarende anlæg igendem vores standart beregner og kom til ca 100.000,- en forhandler ville nok gøre det biliger... du skal ikke ofre mere end 101.000.- det er regnet udfra at alt er standart på det. men det skal måles rigtigt op først og skal der laves en energiraport som giver dig en indikering af hvor du liger i års produgtion...( det gøres ofte gratis hvor forhandleren kommer ud og laver opmålingen )
Lad nu vær med at køb uden en energiraport... en af min brors naboer har lige købt et solaredge anlæg som viser sig at forhandleren regner ud fra et exl ark og mener at han på en west vent tagflade hældning 25 grader med et 4,8Kw anlæg på et år laver 5300Kw... jep... i dine drøme...
Jeg gør her op mærksom på at det er ikke produgtet jeg langer ud efter... iden med solaredge er udemærget, men forhandlerne af produgtet skal holde sig til de beregnings modeller der passer til produgtet... og hos solar edge kan man hænte en beregnings model/program som man kan bruge.. det tager ikke højde for skyge men det giver et finger prej om hvor stort et anlæg man skal have... Jeg kan blive så arig at der findes forhandler der på den måde... ja jeg vil sige SNYDER uvidne menesker for så mange pænge....
Og viser det sig at en af mine forhandler går ud og sælger noget som ikke passer med virkligheden så får han det at vide med det samme... det DUR IKKE...
Igen jeg er på et nevou lige glad med hvor man handler, man skal handle der hvor man føler sig tryk... men når noget lyder for fantastisk så er det det også ofte, ellers må forhandler eller grossist bevise påsstanden.
Godt så kom den ud... Håber i påtros af stavefejl og div.. forstår hvad jeg mener... det er ikke prudugtet jeg er utilfreds med... det skal i selv finde ud af hvad i syntes om, men forhandler der springer over der hvor gæret er lavest.
PS:
Skal dog lige indføjes... har man en tag flade uden skyge i 180 graders radius har teknologisk institut en regne måde som fagtisk virker fint... men så skal det være 100% skyge frit... har testet den op i mod pv- sol og det passer rimligt sammen. har glemt linket det kommer jeg med i morgen... sweat.gif sweat.gif sweat.gif
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

Hej Kim,

Tak for svaret. Du siger altså at SolarEdge ikke er de ekstra penge værd efter din mening??

Vores hus ligger så der ikke vil være noget skygge på noget tidspunkt (når ellers solen kommer om på den rigtige side omkring kl 09-10) så det er jeg ikke så bange for, men hvad nu hvis et panel af den ene eller anden grund er defekt og dermed "hæmmer" de andre da de er serieforbundne - hvordan finder jeg så ud af hvilket der er defekt??

Kan man få paneler der er både serie- og parallelforbundne så der ikke er "tab" ved evt. skygge eller andre driftsproblemer??
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af solcelle »

som du ganske rigtig har forstået så er det min personlige mening.... og nej som du beskriver det så er din gevinst ikke det værd.... læste du artikelen fra photon... syntes selv at den under byger det... om ikke det så gør sveigårs model det....
jeg gentager.... jeg siger ikke at solaredge diregte er dårlig men har man en skygefri tagflade så ser jeg virkelig ikke ingen grund til at ofre omk. 33000 på at bekempe skyge....
bliver et panel så defegt at det skulle hæmme anlæget væssentligt så er vi ude i enten en kortslutning eller en gendembrænding...( bane afbrydelse eller en diode afbrænding ) Kortslutning vil inden for kort tid føre til en afbrydelse uanset hvad....
Sker der en afbrydelse inde i panelet vil det have en udvirkning på Ca. 1/3 af banelet da 95% af alle paneler er delt op i 3 kredse....
Hvordan finder man ud af det... det er der hvor solaredge er god, det må jeg erkænde... for har man købt et pv anlæg uden en energirapport så ved man ikke hvor man er hænde iløbet af året... har jeg lavet nok eller har jeg ikke lavet nok...
Solaredge går som reklamen ganske rigtig siger ind og overvåger 2-3 paneler ad gangen.... men hvor tit sker det...
Hmmmmm aldrig er et farligt ord at tage i sin mund... så vudere selv... de fleste kvalitets firmaer idag har mellem 10-12 års fabriks garenti på deres paneller også de der kommer fra " Tyskland" vis sansynligheden for at et panel går i stykker er nok lille... Går det så i stykker efter et par år så er det lige som hved en gammel bil.... du kan se fra den ene dag til den anden har mit anlæg produceret det, det skal, har det ikke det ja så skal vi ud og passe vores ansvar og finde ud af hvorfor og evt skifte det def. panel..
den situation at et panel skal trække et anlæg ned er på sin vis ikke rigtig... bag på panelet er der en boks der i sider der 3 bypas dioder som gør at hvis lige det panel har en eller anden def. vil de lede strømmen vider og derved springe dette panel over fagtisk en meget simpel form for Powerbox...
så konklution.... på panelet er der alderede en fungtion der kan håndtere et def. panel og egentlig også skyge håndtering...

Forviret????
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
SolkongenDK
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 feb 2012 09:48

Solcelleanlæg - men hvilket??

Indlæg af SolkongenDK »

@Kim - ja det hele er jo lidt forvirrende men du fik da forklaret det meget godt. Og selvom at optimizere lyder smart og man kan følge hvert enkelt panel ja så er det måske ikke prisforskellen værd.

Er der nogen der har erfaringer med Living Energy, Laft Energy eller Zeteco - både gode som dårlige??

Besvar