Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ppwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 06 jan 2012 22:22
Mit fyr: Benekov L 25
Areal: 206
Brændsel: ½ træpiller + ½ korn
Fremviser gerne i postnummer: 8654

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af ppwj » 08 feb 2012 13:03

Hej alle på stokerpro

Min kæreste og jeg har overtaget en landejendom i dec med et meget fint combifyr fra HS TARM fra 1977. Det æder en del træ da oliefyret i den ikke virker og skal skiftes lige så snart vi går bedre tider i møde.

Lige nu opvarmer fyret 206 m2 stuehus som er modaniseret sidst i 1977 og efter normen dengang og brugsvand til min kæreste og jeg.

Tanken er at vi vil have et fyr som kan varme følgende op:

stuehus 206 m2
Brugsvand
gildesal 144 m2
værksted 95 m2
tørring af ca 20-25 t korn

Gildesal og værksted er jo kun efter behov. Og skal der bruges varme til at tørre korn er det jo om sommeren hvor fyret alligevel køre på lavlast.

jeg har kigget på Baxi 2,5 og passat C2 (da den er billigere) da jeg ikke vil være låst fast på piller da det er min overbevisning de ikke bliver billigere pga alle de pillefyr der bliver sat op. Og jeg så også vil have mugligheden for at brænde eget korn af med tiden.

fyret kommer til at så mellem gildesalen og værkstedet så man ville kunne bruge overskudsvarmen.

Håber i kan hjælpe

mvh Peter


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af triumph » 08 feb 2012 13:53

du ku jo også kigge på et reka, der kan bræde vådt spiret korn. men husk, at et for stort fyr sjælden en stor sucsses, og det vil det jo uværeligt blive hvis normalt skal varme 200 m2 op, men tiltider 440m2 op. hvis gildesal kun er noget der skal bruges få gange om året, så ville jeg nok finde en anden opvarmningsform til den (et par gaskaminer eller lignende) du skal ihvertfald ikke dimentionere fyr til at det skal kunne varme 440 m2 op i 20 c frost. hvis du det meste af tiden skal varme 200 m2 op i 5 c varme

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af KristianVilhelm » 08 feb 2012 14:04

Kunne faktisk lade sig gøre med et alt for stort fyr.
Jeg har selv et alt for stort fyr til mine få kvm, men pga. bufferfunktionen med akkumuleringstank, slukker fyret bare selv helt ned, og starter automatisk efter behov.

Alternative mærker: KSM, Reka, Gejs, benekov, Twinheat.
Det bedste råd jeg kan give dig, er at tage ud og "sparke" til nogle forskellige mærker.

Havde selv samme tanker omkring korn, men efter (snart) en vinter med det, kan jeg godt se det ikke er noget jeg skal fyre med primært, men altid rart at have som alternativ. Det er noget syrligt giftigt stads.

Overvej evt. også flis, man kan altså godt købe sig til flis, til rimlige penge. (modsat folks overbevisning om man skal lave det selv).

ppwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 06 jan 2012 22:22
Mit fyr: Benekov L 25
Areal: 206
Brændsel: ½ træpiller + ½ korn
Fremviser gerne i postnummer: 8654

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af ppwj » 08 feb 2012 14:12

Hej Triump

Jeg er af helt samme holdning. det var egentlig også for at høre om ikke det kunne lade sig gøre med omkring et 20 kw´s fyr.

Til Kristian

Det med kornet er også kun hvis det engang ikke koster noget for lige nu ville det være en dårlig forretning at brænde det.

men har nemlig også kigget på mulighederne for flis og jeg har masser af plads til opbevaring så det er intet problem.

og syntes de sider jeg har set at det ser ud til at være i hvert fald 25 % billigere end piller / ton og jeg har jo som sagt pladsen til det.

med hensyn til pris er det max 45.000 incl mormor :)

mvh Peter

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af Bigfoot » 08 feb 2012 15:46

Du får altså ikke meget brugbar stoker for de få penge.... Alt det du efterlyser, kan faktisk ikke lade sig gøre for de få kr.
Det billigste jeg er faldet over, er en kombistoker fra gejs. Det koster omkring 50 for stokeren. Så kommer alle brugsmaterialer til. Altså rør, shunt og sådan.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af Tom_AT » 08 feb 2012 16:02

Leo-pol her på siden har da en fin KSM stoker til salg. Måske det var noget. Aner ikke om den har rette størrelse.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af timkenneth » 08 feb 2012 18:37

ja som bigfoot skirver. så må budgettet kraftigt overvejes. det der er aldrig opnåeligt. evt. noget brugt, der er vidst efterhånden en del anlæg til salg, nogen som har købt for stort, det passer sikkert godt til dig.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af timkenneth » 08 feb 2012 18:40

lad være med at falde for fristelsen at købe et "discount" produkt! Når der er tale om centralvarme, skal det sq virke

ppwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 06 jan 2012 22:22
Mit fyr: Benekov L 25
Areal: 206
Brændsel: ½ træpiller + ½ korn
Fremviser gerne i postnummer: 8654

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af ppwj » 08 feb 2012 19:05

Tak for alle svarene det er rart med noget sparring når man er grøn på området.

Men mangler der noget på nedenstående anlæg. jeg ved godt at der kommer rør osv til men bare fyret i sig selv ikke kommer over 45.000 er det ikke et problem.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/baxi- ... -360-p2259

http://www.vvs1.dk/passat-stoker-compact-c2-650.html

http://www.vvs-eksperten.dk/index/passa ... 400-p44823

jeg har bare hørt at passat ikke skulle holde så længe men ved ikke noget om det.

mvh Peter

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Stokerfyr til 200 m2 hus og 350 m2 udhus og tørring af korn

Indlæg af Bigfoot » 08 feb 2012 19:14

alle tre er ganske fine, dog synes jeg det vil være tosset at købe en 2.5 baxi med så lille en tank.

Men.... skal man køre med alternativer, så synes jeg du skal finde en stoker med omrører. Det gør det altså lige lidt lettere.

2. Men.... skal du bruge den til korntørring, så kræver det dælme energi. For det er jo varmeblæsere, og de kræver fandme noget varme her og nu. Så da skal du jo nok have en gevaldig akkutank på. Og så tror jeg ikke at nogen af de fyr der, på nogen måde er store nok.

3. Men.... bruger man varm luft til at tørre korn???? er det ikke bare luftblæsere med almindelig sommerluft???????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar